Ligi aasta eest esimese lauamänguga disainkohvri müünud Eesti idufirma Playluggage saadab juba oktoobri lõpus terve laadungi kohvreid Saksamaale Metro kontserni kuuluva Galeria Kaufhofi poodidesse.
Esimesest kohtumisest edasimüüjatega kulus partii koostamiseni kolm tundi.
Playluggage’i juht Hanno Remmel sõitis nelja aasta eest Shanghai metroos. Talle hakkas silma, et reisijad sisustavad oma pikka sõitu pea eranditult nutitelefonidesse süüvimisega. Remmel hakkas mõtlema, mida võiksid inimesed pika reisi ajal päriselt, mitte virtuaalselt, teha.
Ta ühendas selle hiljuti katki läinud kohvrist ajendatud ideega ise paremaid kohvreid tegema hakata – nii sündis reisikohver, mille peal saab lauamänge mängida. Peletab igavust lennujaamas ning mahub täpselt kahe lapse turvatooli vahele auto tagaistmel.
Tooteportfellis on magnetilise mängulauaga käsipagasi mõõdus kohvrid, millel saab mängida näiteks kogu pere mängu „Reis ümber maailma“ pokkerit, Hiina kabet või hoopis joonistada.
Playluggage’i müügijuht Martin Rungi ütleb, et firma algne idee oli toota kirjusid, lennujaama pagasikarussellil teistest erinevaid kohvreid. Kaks aastat kulus idee liikumiseks lauamängudega kohvriteni, nii kaua pusiti selle kallal, kuidas teistest tootjatest eristuda ning turule pääseda.
Teravik suurtel tegijatel
Kuna eestlased 200euroseid kohvreid väga innukalt ostma pole asunud, suunas firma oma fookuse kohe välismaale – kodumaa on olnud Rungi sõnul rahulik kõrvaltegevus.
„Siit on hea saada tagasisidet nii kvaliteedi kui disaini kohta, eestlane on selles osas tänuväärselt kriitiline. Huvi välismaa suunal on meil olnud kogu aeg primaarne. Meil on väike maa, pisireisimised pole nii aktuaalsed kui suurtes ühiskondades, kus reisitakse pikki vahemaid ka näiteks rongidega ja tehakse palju siselende,“ rääkis Rungi.
Playluggage’i tiim teab, et Saksamaa on üks võti Euroopas edu saavutamiseks ning ühtlasi ka Euroopa suurim kohvriturg. Sestap valmistas firma pikalt ette suhtlemist potentsiaalsete Saksa partneritega.
Juuni alguses sõitsid müügijuhid Leila Tamm ja Martin Rungi üheksa kohvri ja kõikide varuosadega Kölni, et tutvustada oma toodet Saksamaa ühe suurima kaubamaja Galeria Kaufhofi kohvrimüügi kategooriajuhtidele.
Majandusajalooline leping
„Me tegime lepingu Galeria Kaufhofiga, mis on üks kahest Saksamaa suurimast kaubamajade võrgustikust, sarnane meie Stockmanniga. Meie kohvrid jõuavad müügile 150 Galeria poodi ja 50 talle kuuluvasse poodi. Meie teada pole ükski Eesti bränd varem sellist lepingut saavutanud," ütles Rungi.
"Galeria omab kogu Saksamaa kohvriturust 20protsendilist turuosa ning nende alla kuulub ka näiteks Inno kett Belgias. Galeria omakorda kuulub Metro gruppi, mis on üks maailma suurimaid jaekaubandusorganisatsioone. Lisaks Galeriale tehakse meile nüüd juba grupi sees turundustööd ette. Galeria kohvriosakonnas on praegu esindatud vaid kolm suurt kaubamärki, meie lähme sinna neljandaks,“ lisas ta.
„Võõrustaja tegi meie jaoks väga ootamatu sammu. Lootsime, et saame järgmiseks aastaks mõnda poodi testiperioodile, aga juhtus hoopis see, et meid võeti kohe sealsamas laua ääres pulkadeks – Galeria kategooriajuht lasi oma kolleegidel meie kohvreid vastupidavuse kontrolliks kõvasti loopida, kõik detailid arutasime kolme tunni jooksul läbi, sellega panime juba sortimendi paika. Kokku kestis reis kolm päeva. Oluline on ka see, et sakslased armastavad väga lauamänge, „Reis ümber maailma“ on nende jaoks pea rahvusmäng,“ rääkis Tamm.
Rungi sõnul olid nad kõikvõimalike küsimuste jaoks põhjalikult ette valmistatud, kuid sakslased suutsid neid siiski üllatada: neid huvitas, kas magnetiline mängulaud kohvri küljel võib segada lennujaamas kohvri läbi valgustamist? Õnneks pole sellega kunagi probleeme olnud.
Esimene partii lauamängudega kohvreid läheb Saksamaale juba oktoobri lõpus, mis on Rungi kinnitusel parim aeg Saksa turule sisenemiseks, sest just siis kogub hoogu jõulumüük.
Tootmine Hiinast Harjumaale
Enne suurlepingut sakslastega oli Playluggage’i üks peamisi eesmärke kolida oma tootmine Hiinast Eestisse. Ettevõtte juhi Hanno Remmeli sõnul on see äriplaanis 2017. aasta real endiselt kirjas ning maatükidki selleks nii Saku kui Rae vallas olemas.
„Täna oleme siiski fakti ees, et tootmise Eestisse toomiseks tuleb kõigepealt luua omale korralik müügivõrk. Palju lihtsam on planeerida järgmisi etappe, kui meil on mõnituhat müügipunkti üle maailma juba olemas, nii saab teha lihtsamini ka allhanget teistele tootjatele,“ sõnas ta.
Praeguseks on Playluggage saatnud ligi aastaga välja 600 kuni 700 kohvrit – osa on läinud müüki, palju ka auhinnafondidesse ja ühisturunduseks. Esimene partii Rungi kinnitusel selle mõttega tehtigi. Edasimüüjaid on firmal Soomes, Itaalias, Hispaanias, Hiinas ja Austraalias, õige pea ka paljudes teistes Euroopa riikides.
„Praegused on kõik üsna pisikesed edasimüüjad, välja arvatud Asutraalia oma, mis on väga suure potentsiaaliga. Eestiski müüme lisaks oma e-poele ja kontorile praegu vaid kruiisisadamas,“ selgitas ta.
Mass surub hinda alla
Miinimumprogrammis tahab firma müüa järgmisel aastal 10 000 kohvrit rohkem kui tänaseks juba müüdud. „Juba praegu on hind langenud 139 euroni, kuid koguse suurenedes läheb veelgi odavamaks. Sellegipoolest ei muutu see kunagi odava klassi kohvriks, hind võib tulla 100 euro kanti. Eks seda kruvib üles ka magnetiline mängulisa,“ ütles Tamm.
Tänavu jõudis Playluggage tagasihoidliku 950 euroga kasumisse, kuid kui ettevõte tahab olla väga-väga edukas, siis jäädakse Rungi sõnul järgmistel aastatel juba puhtalt turunduse pärast miinusesse.
„Eks see tähendab ka seda, et tegelikult otsime omale lisakapitali. See tükk on nüüd nii suur, et seda üksi hammustada on väga raske. Oleme tootearendusse nii palju raha paigutanud, et mõnes mõttes on nüüd aur otsas. Suurtel turgudel on turunduses hoopis teistsugused hinnakirjad kui meil siin,“ märkis ta.
***
OÜ Playluggage
toodab magnetiliste lauamängudega käsipagasi kohvreid;esimene partii ligi tuhande kohvriga valmis eelmisel sügisel;sõlmis juunis lepingu Metro jaekaubanduse suurkontserni kuuluva Galeria Kaufhofiga Saksamaal, oktoobris jõuavad Playluggage’i kohvrid müügile ligi 200 poodi üle Saksamaa;Teinud eridisainiga kohvreid Tallinna lennujaamale, Triobetile, Rally Estoniale;enamuse kohvritest on kujundanud graafiline disainer Kristjan Luiga;ettevõtte tegevjuht on Hanno Remmel, 2013. aasta käive oli 44 000 eurot, kasum 950 eurot.
KOMMENTAARID
Playluggage'i kohver on nišitoode
Julia Leenson-Ajakainen, Kaubamaja aksessuaaride grupi kaubandusjuht:
Playluggage’i disainkohvrid on Eesti turul nišitoode. Need on huvitavad ja innovaatilised ning Kaubamaja peab lugu ja hoiab silma peal kõikidel noortel ettevõtetel ega välista tulevikus koostööd. Konkurents Eesti kohvrimüügiturul on tihe. Kaubamaja pakub nii keskmises hinnaklassis kaubamärke nagu näiteks Titan, Carlton ja Travelite kui ka kõrgemas hinnaklassis kaubamärke nagu Rimowa ja Samsonite.
Alfred Bodarenko, kohvripoe Easy Travel ning portaali Luggage24 juht:
Kindlasti on sellistel kohvritel potentsiaali, need teevad ju elu rõõmsaks, mulle väga meeldib see mõte, sellise kohvri ostaks endalegi. Kindlasti oleks hea, kui nad ka nende kohvrite tootmise Eestisse tooksid. Kvaliteetseid kohvreid on igal turul palju, kuid Eestis on kohvritele spetsialiseerunud vaid üksikud poed, suured tegijad kohvrimüügi turul on hoopis Kaubamaja ja Stockmann.
Seotud lood
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.