Tarbijakaitseameti küsitluse tulemusena, milles uurir klientide kogemusi e-poest ostes, selgus, et viiel protsendil vastanutest on tihti e-poest ostes probleeme esinenud.
Pühapäeval, 7. detsembril lõppes tarbijakaitseameti e-kaubanduse teemaline teavituskampaania „Osta targalt! Ka e-poest!“.
Kampaania käigus jagasid ametid nii tarbijatele kui ettevõtjatele hulgaliselt infot selle kohta, kuidas e-poest targalt osta ja mida tuleb silmas pidada e-poodi pidades. Selle eesmärk oli suurendada nii ostjate kui müüjate teadlikkust oma õigustest ja kohustustest.
Amet uuris inimestelt küsitluses, milline on olnud nende kogemus e-poest ostes. Tulemustest selgus, et viiel protsendil vastanutest on tihti probleeme esinenud. 54,7 protsendil vastanutest on e-poest ostmine olnud üldiselt positiivne kogemus, 15,5 protsendil pole aga kunagi tekkinud ühtegi probleemi. 24,8 protsenti vastanutest pole kunagi e-poest midagi ostnud.
Tarbijakaitseamet laiendas kampaania jaoks algselt kasutatud autode teemalise teavituskampaania jaoks tehtud veebilehte Ostatargalt.ee, lisades sellele e-kaubanduse, aga ka varasema laenuteemalise kampaania nõuanded. Ameti kodulehe e-kaubanduse teemaline rubriik on praeguseks kogunud 5500 külastajat.
Kampaania ajal kerkis avalikkuses diskussioon eraisikute teemal, kes müüvad internetis tooteid, jättes endast mulje kui ettevõtjast. Sellisel juhul peab eraisikust müüja püsiva tegevuse korral arvestama võimalike maksukohustuste tekkimise ja muude nõuete täitmisega. Näiteks tekib kohustus registreerida end ettevõtjana, andmekaitsenõuete järgimise ja tarbijate informeerimise kohustus jne.
Siiski tuletab tarbijakaitseamet meelde, et eraisikuna oma asjade müümises pole midagi halba. Seejuures peab ostja aga arvestama sellega, et probleemide tekkimisel ei laiene talle seadusest tulenevad tarbijaõigused, näiteks 14-päevane taganemisõigus, ning ostja ei saa pöörduda abi saamiseks tarbijakaitseameti poole.
Hoolimata kampaania lõppemisest jätkab tarbijakaitseamet e-kaupluste kontrollimist ning tarbijate ja ettevõtjate teavitamist nende õigustest ja kohustustest.
Seotud lood
Tarbijakaitseameti läbiviidud uuringu tulemusena selgus, et 4% e-kauplejate müügitingimused on kooskõlas (uue) võlaõigusseadusega, mis hakkas kehtima 2014 aasta 13. juunist.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.