Eesti Posti juhatuse liige Ansi Arumeel rääkis E-kaubanduse aastakonverentsil tarnelahenduse trendidest, mis mujal maailmas vaikselt kanda kinnitavad ning piiriülese kaubanduse mahust Eestis.
„Üheks kõige tuntumaks tarnelahenduse trendiks on droonidega kauba kohalevedu, mida katsetavad Amazon, DHL, DPD ja AliBaba,“ ütles Arumeel.
Teise põneva trendina kirjeldas ta seda, kuidas Volvo tuli välja tehnilise lahendusega, kus kuller saab paki jätta otse kliendi auto pagasiruumi. (vaata videot
SIIT). „Maist katsetavad seda sama lahendust ka Amazon, Audi ja DHL,“ rääkis ta.
Kuna Inglismaal ei ole päevasel ajal 55% inimestest kodus, siis seal kasutatakse väga aktiivselt ka võimalust, kus saab paki jätta naabri kätte. Arumeele sõnul küsitakse ka veel mõningates piirkondades, et millisesse turvalisse kohta võib paki jätta. Ühe näitena on klient lasknud paki jätta puuvirna otsa.
Arumeele sõnul kasutatakse näiteks Inglismaal ja Austraalis eramajade juures pakikaste ning Austria Post on kortermajade ette paigaldanud erinevate lahtritega pakikastid, mis on mugavad ja efektiivsed.
„Eestis võib click and collectiks lugeda postkontoreid või pakiautomaate, mis on ka siin kõige levinud transpordiviis,“ sõnas Arumeel. Omniva tellimusel läbiviidud uuringu kohaselt soovivad kliendid e-kaupluselt eelkõige usaldusväärset tarnelahendust, teisena peetakse oluliseks tarnehinda ning kolmandana toodi välja tarne kiirust ja mugavus.
„Eesti tarbijatest 54% eelistasid 2013. aasta seisuga pakiautomaati kauba kätte saamiseks, kuid ennustan, et 2018 aastaks tõuseb see 70%ni,“ ütles Arumeel. Lisades, et Eesti on pakiautomaadi riik, sest siin on 24 tuhat lahtrit, mis teeb 55 elaniku kohta ühe lahtri. „Sellega olema maailmas number 1.“
Arumeel rääkis, et kui nad uurisid, mis riigi e-kauplusest kliendid oste sooritavad. Selgus, et enam tehakse sisseoste Eesti, Euroopa ning Aasia e-poodidest.
Arumeele sõnul on trend see, et välismaa e-kauplustest ostmine kasvab igal aastal.
Statistika kohaselt oli möödunud aasta kogu Eesti jaetarbimine 5,22 miljardit eurot ning sellest müük posti ja interneti teel oli 93,4 miljonit eurot. „Möödunud aastal oli Eestisse 4,46 miljonit pakki, millest Omniva kaudu 3,6 miljonit. Nendest suur osa tuli Aasiast,“ ütles Arumeel.
Tema hinnangul on ühe paki väärtus 26 eurot, siis selle kaudu saab arvutada umbkaudselt välismaa e-kauplustest tehtud ostude mahu. 26x4,46 miljonit on ca 118 miljonit eurot. „2015. aastal võib see number olla 21% suurem ehk 143 miljonit eurot ning usun, et kasvab pigem pakkide väärtus kui pakkide hulk,“ rääkis ta.
Seotud lood
Klient eelistab end ise teenindada ning seetõttu valib ta e-poest tellitud kauba kättesaamiseks pakiautomaadi, sest aitab kliendil oma aega just talle sobivalt juhtida, rääkis Eesti Telekomi kaubamüügi osakonna juht Heiko Sõro.
Hiinast tuleb Eestisse ja Soome peamiselt väikesed ja mitte nii kallihinnalised tooted ning seetõttu on inimeste ostuotsus ka lihtsam.
Eestlastele meeldib end ise teenindada. Suur osa klientidelt kõrge hinnangu saanud ettevõtetest pakub klientidele eelkõige häid iseteenindusvõimalusi, kirjutab Omniva juhatuse liige Ansi Arumeel.
E-kaubanduse areng on toimunud kaks korda kiiremini kui tavakaubandus ning aastaga on kasvanud Eesti ja välismaal tehtud Eesti kaartidega kaardimaksete summad on kasvanud 18%, rääkis Swedbanki Balti kaardimaksete osakonna juht Raulis Üksvärav.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.