Tallinna vanalinnas asuv Marimo butiik on populaarne nii kohalike kui ka turistide seas ning üks sotsiaalmeediasse postitatud tootepilt lennutas Eestisse tuleva kliendi spetsiaalselt butiiki. Marimo Fashion loovjuhi ja omaniku Mariliis Soobardi sõnul toimib butiigi ja disainrõivaste puhul kõige paremini just läbimõeldud sotsiaalmeedia.
- Marimo Fashion loovjuht ja omanik Mariliis Soobard Foto: Andras Kralla
Loe intervjuud Marimo Fashion loovjuhi ja omanik Marillis Soobardiga
Miks otsustasite lisaks moebrändile avada oma butiigi?
Idee oma butiigist on mul olnud algusest peale. Siiani ei olnud aga sobivat kohta. Soovisin tuua Marimo rõivabrändi kõrvale ka teised kontseptsiooniga sobivad brändid, mis annab kliendile võimaluse kõik asjad ühest kohast osta. Mulle endale ei meeldi kui pean mööda linna ringi tiirutama, otsima sobivaid jalanõusid, pesu ja aksessuaare - butiigis oleme teinud valiku ning tundub, et klientidele see meeldib ja butiik on hästi vastu võetud.
Kuidas toimub butiiki partnerite valik?
Oleme jälginud enda kliente ja seda, mida nemad kannavad. Lisaks seda, mida ma ise tunnetan, mis minu disaini ja kontseptsiooni täiendavad. Näiteks Vivian Vauga oleme juba pikka aega koostööd teinud erinevate show’de raames ja kliendid on tihtipeale küsinud, et teil on show’des alati nii ägedad kingad, kust te neid saate.
Kuidas on kliendid vastu võtnud teie asukoha vanalinnas?
Meil on oma kindel kontseptsioon ja kindlasti mitte ei ole me tüüpiline kaubanduskeskuse kaup - me ei taha ennast kõrvutada kiirmoega. Vanalinnas on see eristumine paremini võimalik. Meie kliendid on kiitnud, et asume väga heas kohas. Kui korraldame kolmapäeviti või neljapäeviti erinevaid kliendisündmusi, siis on klientidel pärast hea võimalus vanalinna istuma või kokteili jooma minna.
Kas oma poodi tasub üleval pidada või oli ka mõte teise brändiga ühiskauplus teha?
Me ei nurise. Detsembri kuus, kui avasime, ei oodanud butiigilt nii head tulemust, kuid läks väga hästi. Lisaks butiigile on meie käest võimalik eritööna tellida erinevaid pidulikke kleite ja muid tooteid. Proovid toimuvad kõik butiigis ning kui kliendi jaoks on kollektsioonist leitud kleit nt liiga pikk vms, siis saame selle kohe tema jaoks parajaks teha ning ta ei pea selle pärast eraldi kuhugi jooksma ega otsima, kus ta seda teha saab.
Ega me alguses ei teadnud, kas enda butiigi pidamine tasub ära või mitte, veel on vara kokkuvõtet teha, kuid tagasiside on positiivne ja meile endale meeldib.
Kuidas teised brändid butiigis müüvad?
Kõik brändid, mis meie butiigis esindatud, on saanud endale uusi kliente. Tooted valime välja selle järgi, millised tooted MARIMO kollektsiooniga haakuvad. Ettel Poobus teeb ehete osas näiteks meie butiiki ka täpselt just meie kollektsiooni juurde mõeldud kõrvarõngaid.
Kas plaanite laiendada teiste brändide valikut enda butiigis või nende koosseisu muuta?
Me jälgime, kuidas kellelgi läheb ja kui ei lähe, siis lähtuvalt oma vajadustest otsustame teise brändi kasuks. Kindlasti ei soovi me võtta mitut erinevat brändi pesu või kingi. Soovime, et igast kategooriast on butiigis esindatud üks bränd, et mitte tekitada butiigis olevatele brändidele omavahelist konkurentsi. Hetkel on ka butiigi pinna suurus selline, et siia ei ole võimalik väga palju rohkem brände ära mahutada.
Kui kaua butiigi tegemine aega võttis?
Butiigi avamise mõtteid hakkasime koondama augustikuu lõpus ning detsembri alguses avasime. See periood ei olnud väga pikk ning edaspidi peaks butiigi avamiseks planeerima kindlasti vähemalt pool aastat, kui mitte aasta.
Kust mõtteid saite, et butiik peab just selline välja nägema?
Idee brändide ja kontseptsiooni osas oli juba mõnda aega olemas ning lahenduse töötasime välja koostöös Shop Conceptiga. Vaatasime ka välisbrändide butiike, kuid Eestis ei saa teha nii high fashionit, kus on stangel väljas vaid paar riideeset - eestlane tahab kodusemat tunnet, teisel juhul ei julge nad kauplusesse sisse tulla.
Et kauplus kasumlik oleks, siis kui palju tooteid peate müüma?
Seda on väga raske öelda. Enda rõivaid, mis on kõige kallimad, müüme enim, kuid kuna hinnad toodetel on erinevad, ei ole me teinud sellist kalkulatsiooni, mitu toodet tuleb müüa. Pigem mõtleme nii, et milline on see summa, mille eest kuus tuleb tooteid müüa.
Kui kallis on vanalinnas kaupluse pidamine?
Vanalinnas on üürihinnad kallid, kuid meil on hetkel vedanud ja see on üsna mõistlik. Kui olime juba butiigi avanud, pakuti meile kohta ka Pärnu maantee ja Väike-Karja tänava nurgale, kus on küll suurem ja parem nähtavus, kuid sealne rendihind oli nt 4-5 korda kallim kui meie praeguses asukohas, seega otsustasime, et ei ole mõistlik sinna minna.
Kuna meil on oma klientuur, kes pidevalt käib, siis me ei näe probleemi selles, et asume hoovi peal ning töötame pidevalt selle kallal, et inimesed oleksid meie poest ja kontseptsioonist teadlikud – selleks korraldame erinevaid butiigi- ja kliendiõhtuid. Tavaliselt need, kes ühe korra juba meie juures käivad, tulevad tagasi.
Kui palju on teil püsikliente?
Butiigi osas on sellist kokkuvõtet veel vara teha.
Kui palju välismaalasi külastab teie butiiki?
Välismaalased käivad küll. Kõik oleneb sellest, kus nad meid või infot meie kohta näinud on. Teeme palju turundust sotsiaalmeedias. Mõnikord on näiteks nähtud meie toote pilti Instagramis ja siis spetsiaalselt siia tuldud, samamoodi töötab Facebook. Taanist käib näiteks üks naisterahvas, kes lennuki pealt tuleb otse meie butiiki, laseb endale kleidi teha, puhkab siin või käib mõnel üritusel ja sõidab siis tagasi. Seda juba mitmendat korda.
Millal tuleb e-kauplus?
See ongi järgimine samm: Online butiik.
Marimofashion.com kaudu on hetkel võimalik tellida Marimo kollektsiooni, kuid mitte teiste brändide tooteid, mida butiigis müüme. Online butiigis aga on võimalik esindada rohkem brände ja suuremat tootevalikut.
Kui palju teil töötajaid on?
Butiigis on igapäevaselt 3 tüdrukut, kes vahetuvad graafiku alusel. Põhimeeskonnas hetkel 5 inimest.
Kuidas te teenindajaid butiiki leiate?
Häid teenindajaid on raske leida, kuid hetkel oleme leidnud sobivad inimesed tuttavate soovitustel ning leidnud inimesed, keda see valdkond huvitab. Klient, kes butiiki tuleb, peab end siin hästi ja mugavalt tundma, mistõttu on teenindaja roll selles protsessis väga oluline. Kui naine tuleb koos mehega, siis mehel on võimalik mõnusalt diivanil istuda ja keskpõrandal olevalt punaselt vaibalt oma kaunites kleitides kaasat imetleda, kõrvale juua tassike kohvi ja soovijatele saame pakkuda ka väikest magusat ampsu.
Mis toob teile klientuuri?
Teeme pidevalt butiigis olevate brändide õhtuid, kus disainer räägib enda toodetest ja brändist. Õhtu jooksul tuleb kokku ca 20 naist, kes saavad proovida ja tutvuda erinevate toodetega. See toob meile nii klientuuri, käivet kui tuntust.
Kuidas te ennast turundate?
Paneme suurt rõhku online kanalitele, kuna tänapäeval on seis selline, et kui sind seal ei ole, siis ei ole sind olemas. Me ei osta tasulist reklaami ajakirjadesse, vaid töötame igapäevaselt selle nimel, et bränd oleks väga hea ja tugev ning seda enam kasutavad nt stilistid meie tooteid erinevatel fotoshootidel, mis on vaieldamatult meie jaoks kõige parem reklaam. Samuti tehakse viimasel ajal meiega üha enam intervjuusid. Suurema turunduse mõttes oleme enda jaoks paika pannud, et kevadeti teeme suure show ning sügisel midagi muud. Eelmisel aastal avasime butiigi, selleks aastaks on aga juba uued plaanid.
Kui palju teete isiklikku müüki, et leida potentsiaalseid kliente?
Kontakteerume inimestega, keda soovime saada enda kliendiks. Lisaks kollektsioonile on meil ka korporatiivkingitused, mille kontseptsioonid töötame välja koos kliendiga. Hetkel näiteks oleme teinud käsitööna valminud siidlipse ja –salle, mis koos lõpuni viimistletud toodete looga on pakendatud kliendi ja Marimo logodega karpidesse.
Mis on butiigi pidamise juures kõige keerulisem?
Alguses oli kõik uus, kuna butiigi pidamise kogemust varasemast võtta ei ole. Kõige keerulisem vast oligi see, et butiigi avamisega on kõik hoopis teistmoodi kui näiteks moeshow’de korraldamisega, millega meil on varasemast juba suured kogemused. Lisaks oli algul keeruline leida ka need teenindajad, kes annavad edasi seda väärtust, mida me tahame kuvada, kuid praeguseks on meil head välja kujunenud partnerid ning hetkel midagi keerulist enam ei olegi.
Mida teeksite teisiti, kui avate järgmise butiigi?
Ma arvan, et kindlasti oskaksime ka oma silmaga vaadata paremini toodete / stangede paigutust. Hetkel, kui inimene vaatab butiigi aknast sisse, siis ta ei saa päris täpselt aru, et siin müüakse ka rõivaid - klient näeb esimesena aknast ehteid, pesu ja juuksehooldustooteid. Olemegi hetkel mõtlemas, kuidas seda lahendust paremaks muuta. See puudutab just uute klientide leidmist.
Seotud lood
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.