Kuigi kaubandusketid ootavad suvekuudeks tarbimise kasvu, siis konjuktuuriinstituudi hinnangul mõjutavad erinevad negatiivsed uudised inimeste tarbimishimu pikemas plaanis negatiivselt.
Kaubandusettevõtete kindlusunne viimase kuuga ei muutunud vaid on taas parem pikaajalisest keskmisest, kuid võrreldes eelmise aasta sama ajaga on optimism tagasihoidlikum. Terava konkurentsi tingimustes on 13% ettevõtete hinnangul ärikonjunktuur halb. Kõige enam oli konjunktuuri halvaks hindajaid garderoobikaupluste hulgas, kus iga kolmas ettevõte andis halva hinnangu. Müük eelseisval 3 kuul kasvab 54%-s kauplustes.
Teenindusettevõtete kindlustunne on väiksem kui eelmisel aastal samal ajal. Nii turismisektori kui maanteetranspordiviimase 3 kuu müügikäive on halvem, kui sel hooajal tavapärane ja kuigi lähikuudel nõudlus tingituna suvehooajast paraneb, siis seda varjutab jätkuvalt Venemaa/Ukraina sõja mõju. Hea on konjunktuur infotehnoloogia ja kinnisvara sektoris. Teenindussektor tervikuna ootab lähikuudel nõudluse suurenemist, mis jääb aga tagasihoidlikumaks kui aasta tagasi.
Tarbijate kindlustunne viimase kuuga langes ja kindlustunde indikaator on jõudmas pikaajalise keskmise lähedale. Langus on tingitud eelkõige oluliselt halvenenud väljavaadetest riigi majandusolukorra suhtes. Viimase kuuga on suurenenud nende vastanute hulk, kelle hinnangul on Eesti majanduse olukord 12 kuu pärast mõnevõrra halvem kui praegu.
Perede inflatsiooniootused on järsult kasvanud ja siin on peapõhjuseks ilmselt valitsuse poolt plaanitavad maksutõusud. Hinnates pere rahanduslikku olukorda väitis 50% vastanutest, et tuleb ots-otsaga välja, säästab 44% ja “miinuses elab” 6% vastanutest.
Loe Äripäevast , mida näitab äribaromeeter töötlevas tööstuses, ehitusettevõtetele ning kuidas kommenteerivad baromeetrit Rimi tegevjuht Anders Torell ja Kunda Nordic Tsement juht Meelis Einstein.
Seotud lood
LHV majanduseksperdi Heido Vitsuri sõnul mõjutab kehv majanduskasv ja valitsuse maksutõusuplaanid inimeste kindlustunnet ning seepärast ei juletagi tarbida. Kuid suvel negatiivne ununeb, ning paar kuud on inimestel mõttes vaid „pruuniks teiseks juuniks!“.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.