Soomes tänavu Toidukaupade müük internetis kasvab Soomes jõudsasti, ehkki moodustab kogu müügist alles murdosa ning on kaubandusettevõtete jaoks alles kahjumlik, kirjutab Kauppalehti.
Turu liider on praegu S-grupp, mis suurendas mullu toidukaupade müüki e-poes 66% ning hindab selle aasta esimese kuue kuu müügi kasvuks vähemalt 50%.
Teine suurem tegija selles vallas on Ruokakesko, mis alustas toikaupade müügiga e-poes läinud aasta sügisel ning keti poode, mis seda teenust pakuvad, tuleb järjest juurde.
Müük ise on alles tagasihoidlik. Soomlased kulutavad aastas toidukauplustes ca 16-17 miljardit eurot ja internetipoes sooritatud ostude osa sellest on vaid 20-30 miljonit eurot. Suurtest kaubakettidest pole näiteks odavmüügikett Lidl veel e-poodi avanud, kuna ei ole leidnud tasuvat moodust ostude kättetoimetamiseks.
Ka S-grupp ja K-grupp müüvad e-poes toitu praegu veel kahjumiga, kuna tegemist on alles pilootprojektide ja üldise testimisega.
Toitu tahetakse näha ja katsuda.
Konsultatsioonifirma Solita konsultant ja kaubandusala ekspert Arhi Kivilahti on seisukohal, et inimestes ei või kujundada arvamust, et e-poest ostmine on tasuta, kuna see ei ole mingil juhul tasuta.
„Kui teenus on hea ja lihtsustab kliendi argipäeva, siis võib klient selle eest ka maksta. Kõige halvem on, kui vallandub võidujooks teenuse hinnale,“ leiab ta.
E-poest ostetud kaupade kättesaamiseks on kaks viisi – kas lähed komplekteeritud ostukotile ise järele või tuuakse kaup koju. Viimasel puhul on mitmetunnine ajavahemik, mille jooksul peab kauba vastuvõtmiseks kodus olema. Nii võib siiski aja kokkuhoiu ja teenuse hinna poolest perspektiivikam olla ostudele ise järele minemise variant.
Suurimaks takistuseks e-poe kasutamisele näeb Kivilahti inimeste ostuharjumusi. Inimene tahab toidukaupa näha ja katsuda. Kogused on pigem väiksed, mis kalli kättetoimetamise hinna juures ära ei tasu. Ning ka on sortiment praegu e-poes alles piiratud ja teenus kättesaadav vaid linnades.
Seotud lood
Soome tarbijate kindlustunne jätkas juulis langust, selgub Soome statistikaameti täna avaldatud andmetest.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.