Rahvusvaheline tarbija-, moe- ja disainitrendide uuringuettevõte WGSN andis raportis ülevaate, milline on generatsioon Z ja kuidas nende tähelepanu püüda. Kes nad on ning millest nad huvituvad on?
Kõige enamlevinud müüt generatsioon Z osas on see, et neil on piiratud tähelepanu ulatus. Reaalsus on see, et neil on kõrgelt arenenud 8 sekundi filter ning tegemist on esimese generatsiooniga, kes on üles kasvanud koos tehnoloogia arenguga. Uuringutest selgub, et nende aju protsessib informatsiooni kiiremini ja seega saavad nad hakkama suuremate kognitiivsete väljakutsetega.
5-7 aasta pärast on tegemist kõige suurema generatsiooniga, keda on umbes 2 miljardit üle maailma
Neid peetakse kõige tolerantsemaks, kes usuvad, et ühiskonnas on olemas erinevaid kultuure, uskumusi ja arvamusi.
Nende hüüdnimeks on kliki aktivistid, sest nad kasutavad tehnoloogiat sotsiaalsel eesmärgil ning see muudab aktivismi nägu.
Generatsioon Z’l on kõrgesti arenenud kaheksa sekundi filter. Uuringud näitavad, et nende aju on sedasi arenenud, et nad suudavad töödelda rohkem informatsiooni kiiresti ja nad on vilunud käsitlema suuremaid kognitiivseid väljakutseid.
Generatsioon Z on vaimselt küps ja füüsiliselt kiirem eelmisest põlvkonnast, kuid see võib endaga kaasa tuua ebaterveid kinnisideid ja psüühilise välimuse muutust.
Uuringust selgub veel, et sellel generatsioonil puudub ruumiline teadvus seoses ekraanide vahelise multitaskinguga. Kui millenniumi põlvkond kasutas keskmiselt kolm ekraani korraga, siis generatsioon Z’l on keskmiselt viis – televiisor, telefon, sülearvuti, lauaarvuti ja siis kas tahvel või mängukonsool.
Generatsioon Z on tarbijad, kes soovivad parajas koguses andmeid ja piisavalt kommunikatsiooni. Snapchat, Secret ja Whisper on nende peamised kommunikatsiooni tööriistad. Facebook on muutunud nende jaoks vanamoodsaks, kuigi see on jätkuvalt kõige suurem sotisaalmeedia võrk. 3 miljonit teismelist on kolme aasta jooksul sellest keskkonnast põgenenud ning liikunud Tumblr’i, mis on kõige kiiremini kasvav sotsiaalmeedia platvorm – 2014. aastal kasvas see 120% (Facebook kõigest 2%). Generatsioon Z tarbijad eelistavad visuaalseid platvorme, nagu Tublr on, mis lubab neil ennast paremini väljendada ja on privaatne – need on kaks olulist märksõna, mis on sellele generatsioonile väga tähtsad.
Vanuse surve
Iga generatsioon väidab ja statistika ka kinnitab, et järgmine generatsioon kasvab liiga kiiresti. Generatsioon Z saavad kiiremini täiskasvanuks, kui eelnevad põlvkonnad ning nende lapsepõlv lõppeb 12. eluaastast. Digitaalsed põliselanikud eelistavad elektroonilisi vidinaid (nutitelefone, tahvelarvuteid ja arvuteid) traditsioonilistele lapsepõlve mänguasjadele ja neist loobutakse juba üha nooremas eas. „Me nimetame seda vanuse surveks. Kui tüdrukud mängisid Barbidega 12. eluaastani, siis nüüd ilmselt 8. või 10. eluaastani,“ rääkis Euromonitori Internationali uuringute juht Virginia Lee.
Veebi kiire kasv tekitab muret ka meditsiinitöötajatele, sest puberteet algab ka varem. 20. sajandi alguses algas keskmisel Ameerika naisel kuupuhastus 16-17. aastaselt, siis nüüd algab see keskmiselt 13. eluaastast ja ligi 10% tüdrukutel algab puberteet 8. eluaastast. Peamisteks põhjuseks on rasvumise tase ja suurem kokkupuude reostusega. Mõningad generatsioon Z tüdrukute keha küpsemine on kinni ebatervest enda väljanägemisest. NPD Grupi raportist selgub, et 8.-12. aastased tüdrukud kasutavad keskmiselt 4,5 erinevat kosmeetikatoodet.
Uuringust selgub ka, et 80% Ameerika tüdrukutest on enda sõnul pidanud 10. aasta vanuselt dieeti.
Tervislik generatsioon
Generatsioon Z eelistab tarbida orgaanilisi ja kohaliku päritolu toiduained rämpstoidu ning töödeldud toidu asemel. Uuringutest selgub, et generatsioon Z eelistab süüa värsket toitu, koduseid sööke ning prognooside kohaselt tõuseb värske toidu tarbimine 2019. aastaks 11%.
Tegemist on kulinaarselt arusaadava tarbijaga, kes eelistab pliidi peal toidu tegemist mikrolaineahjule. Nende jaoks on tervislik toit investeering, kus 41% generatsioon Z’st on valmis maksma rohkem raha kvaliteetse tervisliku toote eest.
Nende maitsed on samuti keerulised. Kofeiiniga limonaadide nagu Coca-Cola ja Pepsi asenduvad nende menüüs gurmee kohviga. Külmad krõbuskid asenduvad omatehtud hommikusöögiga nagu omletid ja Prantsuse röstsai.
Tarbijatrendide ülevaate aruandes on rõhutatud, et restoranid hakkavad generatsioon Z pakkuma toiduvalmistamise kursuseid ning kulinaarseid suvelaagreid. Täiskasvanute toidu menüü kohandatakse noorte maitsele ning arendatakse värske toidu kättetoimetamisteenuseid, mis on suunatud just lastele ja teismelistele.
Seotud lood
Dr. Paul Marsden tõi oma Passwordil peetud ettekandes välja seitse praktilist võimalust, mis aitavad brändidel kliendi ego poputada ehk kuidas tehnoloogia abil võita tarbija südant, mõistust ja rahakotti?
Prisma on arvukate eestimaalaste seas tuntud kui kauplustekett, kust saab ühe külastuse käigus soovi korral lisaks õhtusöögile ka näiteks jalgratta, kohvimasina ja kvaliteetkirjandust öökapile. Kuid rahvusvahelise kaubandusettevõtte enam kui 700 töötajaga Eesti meeskond teeb igapäevaselt pingutusi ka selleks, et lisaks poekülastajatele saaks kergemalt hingata ka planeet Maa.