Kaubamaja arendus on kahtlemata tähelepanuväärne sündmus Eesti jaekaubandusturul, mis näitab nende julgust vaadata tiheda konkurentsiga alal tulevikku, kirjutab Kaupmeeste Liidu tegevjuht Riin Savi.
- Vaade Viru Keskuse katuseparklast praegusele Kaubamajale Foto: Andres Haabu
Kaubandus sektorina on Eestis endiselt kasvutrendis, ostukeskuste laiendamine ja nende juurde planeerimine eelkõige Tallinnas ja selle lähiümbruses käib täna veel täie hooga. Viimastel aastatel on koos kasvava kaubanduspinnaga lisandunud näiteks rõivakaubanduses palju uusi brände, pidevalt kasvab ka e-kaubanduse osakaal. Samal ajal otsivad turul oma kohta väikesed trendipoed ja niššikauplused. Turgu iseloomustavalt võib öelda, et liiklus on tihe, see on järjest mitmekesisem ja pidevas muutumises.
Kaubamaja eristub Eesti jaeturul eelkõige oma kontseptsiooni poolest, kuna tegemist on klassikalise osakondadega department store’iga. Ostukohana on suudetud luua omanäoline valik Eesti oma ja maailmas tuntud brändidest, sageli pakkudes ka selliseid tooteid ja teenuseid, mida külastaja esmajoones ei teagi oodata. Nii täna kui tulevikus on Kaubamajal vaja olla koht, kuhu klient tuleb otsima midagi uut ja huvitavat, mida ta mujalt sellises koosluses ei leia ning kus ostuelamuse loob professionaalne teenindus.
Ajalooline taust ja keskne asukoht Tallinna linnas paneb Kaubamajale muuhulgas ka suure vastutuse linnaruumi arendamisel ja kujundamisel. Uue Kaubamaja kavandamine annab võimaluse koostöös Tallinna linna ja Eesti arhitektidega seda rolli veelgi tugevdada, ühendades väärikalt ja esteetiliselt traditsioonid ja kaasaegse kaubanduse vajadused. Kogu maailmas on kuulsad kaubamajad ka kultuuri- ja tõmbekeskused, loodame, et ka meie enda Kaubamaja võtab uue maja valmides veelgi tugevamalt selle positsiooni Tallinna uuenevas linnasüdames.
Tuleviku Kaubamaja peaks olema linnaruumi funktsionaalne osa. Funktsionaalsus peaks muuhulgas kindlasti arvestama ümbritsevat infrastruktuuri ja inimeste muutuvaid liikumisharjumusi – tulla üha enam kodust välja rattaga, rulaga, lapsevankriga ja ka ratastooliga. Lisaks jalgrattaparkale peaks uues Kaubamajas loomulikult olema ka parkimisplatsid droonidele ja pakirobotitele, ilma kelleta tulevikukaubandus hakkama ei saa. Kaubamaja võiks olla jätkuvalt ka moekeskus, kus on tavapärane enne uue hooaja algust moeshowd vaatamas käia ja kohtuda Eesti disaineritega. Kokkuvõttes peaks tuleviku Kaubamaja olema dünaamiline, multifunktsionaalne ja inspireeriv keskkond oma klientidele.
KOMMENTAAR: Kaubamaja tegevdirektor Erkki Laugus
Näeme tuleviku Kaubamaja dünaamilise ja funktsionaalse osana Tallinna muutuvast linnasüdamest, kuhu tulevad uhkusega nii meie enda inimesed kui ka linna külastavad turistid ning mis samas vastab kaasaegse linna- ja ostukeskkonna tingimustele. Oleme Kaubamaja uuenemist pikalt ette valmistanud ning nüüd, pärast Kaubamaja kvartali arhitektuurikonkursi tingimuste avalikku arutelu, oleme koostöös Tallinna linna ja Eesti Arhitektide Liiduga liikumas arhitektuurivõistluse väljakuulutamise poole. Enne võistluse väljakuulutamist teeme koostööd kõigi osapooletega, et leida tulevikuks parimad lahendused uue Kaubamaja sünniks. Et saaksime aastate pärast kõik ühiselt uhkust tunda. Usume, et koos Eesti väljapaistvate arhitektidega sünnib 6-7 aasta pärast Kaubamaja, mis oma mitmekülgse sisu ja väärika asukoha poolest on sobiv kaunistama tänapäevast elavat linnasüdant.
Eesti oma Kaubamaja pind suureneb arenduse tulemusena kuni 2,5 korda. Tahame tulevikus pakkuda avarat ja valgusküllast ostukeskkonda, kus õdus atmosfäär kohtub stiilse sisekujunduse ja selle loomulikuks osaks olevate interaktiivsete tehnoloogiliste lahendustega. See kõik võimaldab pakkuda meie koostööpartneritele paremaid tingimusi toodete väljapanekuks ja esitlemiseks, külastajatele lõõgastust pakkuvaid puhkealasid ja kohvikusaari ning ajaveetmisvõimalusi tervele perele.
Soovime, et klient leiaks meie majast edaspidi veelgi parema valiku Eesti enda andekate disainerite loomingut ning hulgaliselt maailmanimedega kaubamärke,, mida mujal ei ole. Samuti on meie jaoks oluline tagada, et külastajad pääseksid tulevikus meile oluliselt mugavamalt ligi, nii ongi tuleviku Kaubamajal neli esikülge. Olgu klient siis jalgsi, auto või jalgrattaga, aga ka lapsevankri või ratastooliga. Jalgratturitele tahame luua korralikud ja turvalised parkimisvõimalused, et omalt poolt aidata kaasa jalgrattakultuuri arendamisele Eestis.
Kaasame Eesti parimaid eksperte ja oma koostööpartnereid ning külastajaid arenduse erinevates etappides ja julgustame kõiki kaasa rääkima. Nii loome ühiselt tuleviku Kaubamaja, mille üle saame kõik uhked olla.
Autor: Riin Savi, Kaupmeeste Liidu juht
Seotud lood
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.