Kaubanduskoda ei toeta riigi plaani kehtestada ettevõtjatele turule toomise pakendiaktsiisi, sest see ei aita koja hinnangul täita seaduse väljatöötamiskavatsuses kirjeldatud keskkonnaalaseid eesmärke. Pigem tekitab uue maksu kehtestamine ettevõtjatele liigset haldus- ja maksukoormust, suurendab seadusest kõrvalehiilimise tõenäosust ning on eelkõige mõeldud riigikassa täitmiseks.
Seaduse väljatöötamiskavatsuse (VTK) kohaselt on uuel pakendiaktsiisil kolm eesmärki: turule toodud pakendite vähendamine, pakendiregistrisse deklareeritud andmete usaldusväärsuse suurendamine ning riigieelarve tulude suurendamine.
Kaubanduskoja hinnangul ei aita uus pakendiaktsiis märgatavalt vähendada turule lastud pakendite kogust, sest juba täna kasutavad pakendiettevõtjaid optimaalseid pakendeid või neil puudub võimalus mõjutada pakendite kogust, kuna nende kaubamahud on liiga väikesed, et mõjutada rahvusvahelisi tootjaid pakendeid vähendama.
VTKs on ühe probleemina toodud ka see, et riigil pole võimalik tuvastada pakendiettevõtjate poolt turule toodud täpset pakendite kogust, mistõttu ei saa usaldusväärseks pidada ka andmeid, mis näitavad, milline kogus pakendist on käideldud. Planeeritav pakendiaktsiis ei aita koja hinnangul suurendada andmete usaldusväärsust. Pigem on uuel aktsiisil vastupidine mõju, sest täiendav maksukohustus suurendab ettevõtjate motivatsiooni aladeklareerida turule lastud pakendite kogust.
Pakendiregistri andmete ebausaldusväärsuse üheks peamiseks põhjuseks on koja hinnangul aga nõrk riiklik järelevalve, mistõttu tuleks hoopis seda tõhustada. Samale probleemile on tähelepanu juhtinud ka riigikontroll 2010. aastal tehtud auditis, peale mida pole riik kontrolli tõhustamiseks midagi ette võtnud.
VTK järgi on tänase pakendiaktsiisi puhul üheks probleemiks see, et pakendiaktsiisil ei ole fiskaalset mõju, mis on klassikaliselt maksu üks peamisi eesmärke. Kaubanduskoja hinnangul on pakendiaktsiisi peamiseks eesmärgiks avaldada positiivset mõju keskkonnale ehk motiveerida pakendiettevõtjaid turule toodud pakendijäätmeid kokku koguma ning taaskasutama. Selle ülesandega on tänane pakendiaktsiis ka suhteliselt edukalt hakkama saanud. Uus pakendiaktsiis ei aita sisuliselt täita keskkonnaalaseid eesmärke. Seega ei pea koda mõistlikuks selle kehtestamist vaid riigitulude suurendamise eesmärgil. Ka teiste ELi riikide pakendi käitlemise süsteemidel puudub sarnaselt Eestile fiskaalne mõju.
Seotud lood
Valitsus loobub kahest maksust ning taastab abikaasade ühisdeklaratsioonid, teatas koalitsioon.
Advokaadibüroo Rask advokaat Villy Lopman kirjutab põhjaliku ülevaate sellest, mida peab teadma pakendiaktsiisi kohta. Mis see on, kes on maksukohustuslane, mis on tema kohustused, millal tuleb teha pakendiaudit ning millised pakendid kuuluvad maksustamisele?
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.