Üha enam toovad suuremad jaeketid tooteid ise maale, elimineerides sellega hulgikaupmehe. Hulgikaupmehe ning Sanitexi juhatuse liikme Valentas Šulskise sõnul on see üks põhjus, miks hulgikaupmehed muutuvad väiksemateks ja ei ole enam nii kasumlikud.
- Sanitexi juhatuse liige Valentas Šulskis Foto: Raul Mee
“Raske on hinnata, kui edukad me oleme, võrreldes turu keskmise kasvuga, sest oleme alles Eesti mõistes suhteliselt noor ettevõte,” ütles Šulskis. Kuid sellest hoolimata täiendas ta, et nende toidukauba kategooria kasvab 2017. aastal 25% võrreldes eelmise aastaga ning muude kaupade müük kasvab 5%.
“Jookide kategooria müük on suhteliselt stabiilne, sest me ei ole selles valdkonnas väga tugevad. Seal on meil mõningad private label tooted ning samuti varusime tooteid lattu enne alkoholiaktsiisi tõusu,” lisas ta.
Šulskise sõnul väheneb tubakatoodete maht igal aastal, sellelgi aastal näevad nad umbes 5,8% müügi langust.
Telli
Äripäeva toidukaupade, jookide ja tubakatoodete hulgimüügi konkurentsiraport
Sisaldab:
Kommenteeritud konkurentsiraport
Valdkonna ettevõtjate trendiuuringu kokkuvõte
Andmefail valdkonna trendiraportiga
Andmefail ettevõtete finantsnäitajate ja suhtarvudega
Eesti majanduskeskkonna ülevaade, I poolaasta 2017
Äripäeva Infopanga ühekuuline kasutuslitsents
Telli valdkonna konkurentsiraport
SIIT.Sanitexi peamine kasv tuleb toidukaupade vahendamisest HoReCa sektorile, mille maht kasvab igal aastal rohkem kui 30%. 2017. aasta juunist sai neist ka Mars/Orbit toodete ametlik distribuutor. Sanitexile kuulub ka müügiautomaatide kaubamärk GoBox, kes on käesoleval aastal paigaldanud juba kaks korda rohkem masinaid kui aasta tagasi. Šulskise sõnul ei ole nad nii tundlikud turu muutuste kohta, sest nad ise ei tooda midagi. “Meie toodete portfell ja tegevused on üsna mitmekesised, mis võimaldavad turu muutustele kiiresti reageerida.”
Ettevõte keskendub üha rohkem erinevate teenuste pakkumisele nagu HoReCa, kontoritarbed, müügiautomaadid, Cash&Carry, logistikateenused (tütarettevõte BLS) ja nii edasi.
Jaeturul ees muutused
“Jaekaubandusturul toimuvat dikteerivad viis peamist toidukaupluste ketti ning lisaks veel mõned väiksemad. Ma usun, et lähitulevikus ostab keegi kellegi kindlasti ära, sest ilmselgelt on liiga palju jaekette nii väikese turu jaoks. Tuleb arvestada ka sellega, et turule siseneb peagi ka uus jaekett Lidl,” ütles Šulskis.
“Iga aasta tõstavad tootjad hindu 5–7%, mis on seotud tooraine hinna, palgakasvu, inflatsiooniga jne. Seega usun, et ega ka järgmine aasta ole erand ning hinnad jätkavad tõusmist,” ütles Šulskis.
Palka tõstetakse igal aastal
Kui Sanitex seitse aastat tagasi alustas, töötas seal ainult üks inimene. Praeguseks on ettevõttes enam kui 420 töötajat.
“Seitsme aasta jooksul on inimeste arv kõvasti kasvanud tänu kiirele arengule – uute tegevustega alustamine, ettevõtete omandamine (OfficeDay Estonia, Espessoblue, Agora DC), uus logistikakeskus, Promo Cash&Carry,” loetles ettevõtte juht. Ta lisas, et järgmisel aastal kasvab inimeste arv veelgi, aga kui palju, see oleneb kõik uutest projektidest.
Konkurentsiraport
Hulgikaupmehed tuleviku suhtes väga optimistlikud ei ole
Septembri teises pooles küsisid kaubandus.ee ja Äripäeva Infopank jookide ja toidukaupade hulgimüügi ettevõtete juhtidelt viis lihtsat tulevikku vaatavat küsimust.
Vaated järgmisele 12 kuule on üpris murelikuks tegevad.
Kuigi pea 2/3 juhtidest usub kasvu, siis palgatõusu võimalust ei nähta, töötajate arvu prognoositakse samal tasemel ja peamise probleemina nähakse liiga madalat edasimüügi juurdehindlust ehk survet kasumlikkusele.
Tihedale konkurentsile viitab ühe peamise arengupidurina mainitav tendents, et jaeketid on hakanud ise kaupa maale tooma. See omakorda on ilmselt ka üks tegur mainitud suhete pingestumisel.
Peamise kulutegurina nähakse logistikakulude kasvu.
Allikas: Äripäeva joogi- ja toidukaupade hulgimüügi konkurentsiraport
“Tõstame igal aastal palka 7–9 protsenti, kuna inimesed arenevad, tööstaaž suureneb ning turgu tuleb ka jälgida, mis seal palkadega toimub,” rääkis Šulskis.
Ettevõtte juht lisas, et kui ettevõte kasvab, kasvavad ka kulud – rohkem inimesi, suuremad logistikakulud, administratsiooni kulud. “Peamine eesmärk on töötada tõhusalt, kulude osakaal peab langema.”
Jaeketid mõjutavad tugevalt
Sanitex on seitsme aasta jooksul Eestisse investeerinud üle 30 miljoni euro ning sellest tulenevalt on neil plaan olla iga nende äri valdkonna turuliider. “Nagu juba eelnevalt öeldud, siis me keskendume teenuste osutamisele, mis nõuab kõrget kvaliteeti, atraktiivset ning eksklusiivset sortimenti ning konkurentsivõimelisi hindu,” ütles Šulskis.
Ta on enam kui veendunud, et Eestis on liiga palju hulgikaupmehi. “Jaekaubanduse suuremad ketid toovad ise üha enam tooteid maale, elimineerides sellega hulgikaupmehe. See on ka üks põhjus, miks hulgikaupmehed muutuvad väiksemateks ja mitte enam nii kasumlikeks ettevõteteks.”
Lähitulevikus näeb ta ainult mõnda üksikut suurt hulgikaupmeest, kes suudab suurendada sortimenti, pakkudes head teenust kohalikele ja välismaistele tootjatele. “Mitte iialgi ei saa väike tootja olla kasumlik, müües ise igale väikesele kliendile. Eesti turg on selle jaoks liiga väike,” ütles ta.
“HoReCa ja toitlustamise sektoris on väga suur konkurents, mis on jõudnud juba sinna, et kes suudab toidukauba enne kohale toimetada ning kui mitu korda päevas. See teenus maksab palju ning ei saa olla kasumlik.”
Šulskis näeb juba praegu, kuidas mõni ettevõte maadleb kuludega ning on kahjumis. Ainult aeg näitab, kes jääb ellu ja kes pakub kvaliteetset teenust. “Ma olen kindel, et lähitulevikus mõningad hulgikaupmehed ühinevad või müüakse maha.”
Seotud lood
Veebruarist alates juhib hulgikaubandusettevõtete Sanitex OÜ Šarunas Pranukevicius.
Sanitexi juhatuse liikme Valentas Šulskise viimane tööpäev on 9. veebruar. Ettevõtte uus juht tuleb Leedust.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.