Nielsen Baltikumi äriarendusjuht Margo Kurisoo tutvustas Nielseni Shopper Trends seminaril Coca-Cola tellitud Euroopas läbi viidud uuringut, kus selgus, mis on väikeste poodide edu valem.
Kursioo rääkis, et kõige olulisem faktor, miks kliendid väikestes poodides käivad on aeg. „Väikeses poes peab olema mugav ja kiire. See ei ole ainult aeg, mis kulub poes sees, vaid oluline on ka see, kui kiiresti sinna jõuab,“ rääkis ta. Teine oluline faktor on kaubavalik. „See on ilmselt kõige keerulisem küsimus. Sõltuvalt asukohast ja tarbijast tuleb mõelda, kui suurt kaubavalikut on võimalik pakkuda.“ Kolmas faktor on hind. Kurisoo sõnul arvatakse üldiselt, et väikesed poed on kallimad. „Reaalsus on see, et inimesed ei tea kõikide toodete hindasid. Kuid inimesed tajuvad, et väikesed kauplused on kallimad.“ Neljas oluline faktor on ostukogemus. „Klientide jaoks on oluline see, kuidas pood välja näeb, kuidas tooted on paigutatud ning milline on teenindus,“ rääkis ta.
„Inimesed ütlesid, et poodi minekuks ei tohi kuluda üle 10 minuti, poes sees ning kauba valimine ei tohiks aega võtta rohkem kui üks minut toote kohta ning kassades maksmine ei tohiks võtta aega rohkem kui kolm minutit,“ rääkis Kurisoo uuringu tulemustest. Ta lisas, et paljud soovivad, et kassas veedetud aeg oleks null ning kõik lahendused, mis aitavad makseprotsessi kiiremaks teha on väga hea.
Inimestele meeldiks, kui väikesest poest saaks natuke suuremat valikut, kui lihtsalt jooki-maiustust ning midagi kiiresti söömiseks. „Soovitakse osta rohkem kaupa, mida on neil iga päev tarvis.“ Kurisoo sõnul sooviti sortimendi osas rohkem erinevate kategooriate tooteid ning kaubamärke, mis oleksid erinevad hinnaskaalas.
Uuringust tulemustest selgus, et 46% vastajate hinnangul on väikestes kauplustes toodete hinnad samad või väiksemad ning 54% ütlesid, et hinnad on kõrgemad kui teistes poodides. „Usume, et mõlemal poolel on õigus. Inimesed saavad aru, et väikeses poes võib kaup rohkem maksta, kuna mugavus maksab,“ sõnas Kurisoo.
Kurisoo sõnul toodi väikestes poest ostmise kogemuse juures välja, et ostetud tooteid soovitakse süüa kohapeal. „Muidugi on ka iseteeninduskassad väikepoe puhul ajafaktori puhul oluline põhjus, miks seal poes käia.“ 39% vastajatest eelistavad iseteeninduskassat, kui see võimalus olemas on.
„Lähema paari aasta jooksul oodatakse, et väikepoodidesse tuleb valikusse rohkem värskeid tooteid, võimalus kohapeal ostetud tooteid tarbida ning võimalus maksta mobiiliga. Viie kuni kümne aasta pärast oodatakse väikepoodides rohkem tehnoloogilisi lahendusi, et saaks veelgi kiiremini maksta,“ rääkis Kurisoo.
Ta ütles, et kui arvestada suuri trende, siis võib kokkuvõttes öelda, et kauplustes hakatakse praegusest rohkem käima (56 korra asemel 75+ korda), kuid väheneb poes veedetud aeg ligi kaks korda. „Inimesed tahavad üha kiiremini enda soovitud kauba kätte saada.“
Eestis on väikeste poodide hulk aastate jooksul drastiliselt langenud. Turult on kadunud eelkõige ühe või mõne poe pidajad, kes ei suuda väikeste koguste koguste tõttu suurte jaekettidega hinnas konkureerida ning ei suuda investeerida tarbijate ootustele vastavasse ostukogemusse. Väikeseid poode omavatel jaekettidel läheb hästi.
Kurisoo sõnul on hakanud ka mõned supermarketiketid tegema väikeseid kauplusi, nagu Rimi Mini ja Express. Maxima avas äsja Riias oma Baltikumi esimese mugavuspoe Maxima Express. „Praegu panustavad tanklaketid väga palju sortimendi arendamisele ning sellele, et kliendid saaksid sealt vajaliku kauba kiiresti kätte.“
Seotud lood
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.