23. märtsil 2018 jõustus EL-i liikmesriikides määrus, mis käsitleb asukohapõhise tõkestuse (nn geoblokeeringu) keeldu. Määrust hakatakse kohaldama juba alates 3. detsembrist 2018. Selle eesmärk on ära hoida klientide põhjendamatut diskrimineerimist kodakondsuse, elukoha või asukoha alusel. Advokaadibüroo Ellex Raidla advokaat Merlin Liis selgitab muudatused täpselt lahti.
Määrus kohaldub kaupade ja elektrooniliste teenuste pakkumisel veebis. Määruse tähenduses hõlmavad elektroonilised teenused näiteks pilveteenuseid, veebimajutust, tulemüüride pakkumist ja otsingumootorite kasutamist. Elektroonilised teenused ei hõlma teenuseid, mille peamine sisu on autorõigustega kaitstud teoste kasutamise võimaldamine. See tähendab, et määrus ei too kaasa geoblokeeringute kaotamist filmide, muusika või spordiürituste ülekannete vahendamisel, mida näidatakse territoriaalsete litsentside alusel. Vaatame siinkohale, milliseid muudatusi toob määrus kaasa e-kauplejatele?
IP aadressi kaudu kliente eristada ei tohi
Määruse järgi peavad kauplejad võimaldama tarbijatele juurdepääsu veebipoodidele kõikidest Euroopa Liidu liikmesriikidest. See tähendab, et kauplejad ei või näiteks blokeerida tarbija IP-aadressi kaudu ligipääsu veebipoele sõltuvalt sellest, millisest riigist tarbija pärit on. Määrus keelab ka automaatse suunamise veebilehe esmasel külastamisel. See tähendab, et tarbija asukoha põhjal ei tohi teda suunata e-poe teise versiooni. Näiteks kui kauplusel on nii prantsuse-, inglise-, saksa- kui ka eestikeelne veebileht, ei tohi kaupleja tarbijat IP-aadressi järgi automaatselt suunata tema asukohapõhisele veebilehele, vaid peab selleks küsima tarbija nõusoleku.
Kõigile samad tingimused, kuid hinnaerinevus lubatud
Määruse kohaselt peavad kauplejad pakkuma kõikidele tarbijatele kaupu ja teenuseid samadel tingimustel, kuid määrus ei kohusta kauplejaid kaupu tarnima ega keela määrata erinevaid hindu erinevates asukohtades. See tähendab, et näiteks Saksamaal tegutsev ettevõte, mis müüb jalgrattaid e-poes ja tarnib jalgrattaid Saksamaa piires, peab küll võimaldama veebipoe kaudu ostu sooritamist samadel tingimustel kõikidest Euroopa riikidest, kuid ettevõttel on õigus nõuda, et ostjad nimetaksid tarneaadressina Saksamaal asuva aadressi. Kui sama jalgrattaid müüv ettevõte tegutseb nii Itaalias kui ka Saksamaal, võib see ettevõte määrata enda Saksamaa e-poes jalgratta hinnaks 100 eurot ja sama jalgratta hinnaks Itaalia e-poes 150 eurot, kuid ei tohi seejuures takistada Itaalia ostjal osta sama jalgratast soodsama hinna eest Saksamaa e-poest.
Aadresside ja maksevahendite aktsepteerimine
Ostu sooritamise võimaldamine kõikjalt Euroopa Liidust tähendab ka seda, et e-poed peavad võimaldama tehniliselt viia ostu lõpuni kõikidest riikidest. Näiteks e-poe tehniline ülesehitus peab lubama tarbija arveldamise aadressina sisestada kõikide Euroopa Liidu riikide aadresse. Ettevõte, mis müüb jalgrattaid eraldi Itaalia ja Saksamaa veebipoodide versioonides, peab võimaldama Saksa ostjal viia ost lõpuni Itaalia veebipoes ja vastupidi.
Samuti ei tohi kaupleja konkreetse maksevahendi aktsepteerimisel tagasi lükata maksevahendeid konkreetsetest riikidest. See tähendab, et kui kaupleja on öelnud, et aktsepteerib maksevahendina Visa või MasterCardi krediitkaarte, ei tohi kaupleja valikuliselt keelduda näiteks Poola või Leedu panga poolt väljaantud kaartide aktsepteerimisest. Samas olukorras, kus kaupleja on öelnud, et aktsepteerib üksnes American Expressi kaarte, ei kohusta määrus kauplejat Visa või Mastercardi kaarte aktsepteerima, küll aga kõikides Euroopa Liidu riikides välja antud American Express kaarte.
Passiivne müük
Määruse järgi on tühised ka passiivse müügiga seotud kokkulepped, mis on määrusega vastuolus. See tähendab, et kui Eestis asuv pood on sõlminud tarnijaga kokkuleppe, mille järgi võib kauplus müüa tooteid üksnes Baltikumi turul, siis ei või see kauplus küll reklaamida ja suunata enda e-poodi Baltikumist välja, kuid kui Baltikumist väljaspool asuv ostja leiab ise e-poe, ei tohi e-pood keelduda müügist põhjusel, et ostja on pärit väljastpoolt Balti riike.
E-pood, mis on suunatud konkreetsele turule
Tarbijatele ainuüksi ligipääsu võimaldamine kõikidest Euroopa riikidest ei tähenda, et tarbijad saavad nõuda klienditeenindust enda asukohakeeles või et kaupleja peab järgima kõikide klientide siseriiklikke õigusnõudeid, mis seonduvad müüdava kauba või pakutava teenusega. Näiteks kui Eestis asuv e-pood müüb alkoholi või ilutulestikku, võib ta pakkuda enda veebilehte üksnes eesti keeles. Eestis asuv e-pood peab võimaldama juurdepääsu veebilehele ja ostu sooritamist ka Hispaaniast ja Saksamaalt, kuid Eesti e-pood ei pea täitma Hispaania ja Saksamaa õigusest tulenevaid nõudeid, mis seonduvad alkoholi ja ilutulestiku müümise reeglite ja piirangutega, ega teavitama ostjaid teiste riikide õigusest tulenevatest piirangutest.
E-pood, mis on suunatud mitme riigi turule
Olukord on aga erinev, kui kaupleja on enda tegevuse suunanud teise riiki. Näiteks kui Eesti kaupleja reklaamib enda veebipoodi, mis müüb ilutulestikku ja alkoholi ka Saksamaa turule (näiteks on e-poel saksakeelne veebileht, veebileht reklaamib kauba tarnimist Saksamaale ja e-pood pakub saksakeelset klienditeenindust), peab kaupleja viima ennast kurssi Saksamaa õigusega ja täitma kõiki Saksamaal kohalduvaid õigusnorme (sh nii tarbijakaitseõiguse, maksuõiguse norme kui ka õigusnorme, mis keelavad või piiravad osade spetsiifiliste kaupade müümist), isegi kui tal Saksamaal füüsilist asukohta ei ole.
Mida riskide maandamiseks teha
Selleks, et uue määruse jõustumisel õiguspäraselt käituda soovitame kõigil kauplejatel üle vaadata enda veebipoodide tehnilised lahendused ja ülesehitused. Samuti soovitame kõigil kauplejatel üle vaadata veebipoodide kasutustingimused. Kasutustingimused moodustavad lepingu kaupleja ja ostu sooritaja vahel ning õigesti koostatud kasutustingimused aitavad maandada kõikvõimalikke müügiga seotud õiguslikke riske.
Seotud lood
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.