Telia jaekaubanduse võrgujuht Katre Liiberg tõdes, et maailmas levinud ostupühad mõjutavad ka eestlasi – tarbijatel tekib hirm soodsast asjast ilma jääda.
Mõned päevad tagasi räägiti Eesti meediakanalites Hiina e-kaubanduse lipulaeva Alibaba müügirekorditest single day’l ehk vallaliste päeval. Esmaspäeval toimus Euroopa Liidus e-smaspäev ja täna on must reede.
Sõltumata riigist, kuupäevast ja nimest on nendel päevadel vähemalt üks ühine selge joon: tegu on sageli müügirekordeid purustavate ostlemise „pidudega“, mis haaravad miljonite meeli.
Mida need päevad tegelikult tähendavad, kust need alguse on saanud, kuidas Eestit mõjutavad ja millised on siinsete ostupäevade erinevused muust maailmast, rääkis Äripäeva hommikuprogrammis Telia jaekaubanduse võrgujuht Katre Liiberg.
Mida need päevad tähendavad ja kust need on alguse saanud?
Eestil on oma pühasid ka, tehakse naistepäeva kampaaniaid, vabariigi aastapäeva kampaaniaid. Must reede on hakanud järjest rohkem silma jääma. Kui ma veel Sheckersis töötasin, kuus aastat tagasi, siis olime üks vähestest kaubamärkidest, kes üldse musta reedet tähistas. Meil on pakkumine, kus kõik mustad jalatsid olid allahindlusega, et luua seda sidet. Toona läksid vähesed USA brändid selle kampaaniaga kaasa. Sellest ajast saati on see ostupüha tuure kogunenud ja nüüd, vaadates ringi nii pealinnas kui ka mujal, siis tundub, et eestlased on selle omaks võtnud.
Ameerikas on see seotud otse tänupühaga (thanksgiving – toim), mis on novembri neljas neljapäev, ja must reede järgneb sellele perekondilikule pühale. Kauplejad kasutavad seda püha selleks, et teha häid sooduspakkumisi, millega anda hoogu jõulusoodustusele. Algus sellel pühal on juba 1950. aastates, laiemalt sai avalikuks 1960. aastatel.
November on jõulueelne periood, siis saab alustada juba jõuluostudega, kas sellepärast ka on need pühad just novembris?
Kauplejatele annavad sellised pühad võimaluse ka kutsuda ostlejaid aktiivsemalt kaubanduskeskustesse. Jõuludeni on veel aega ja tegelikult ei taheta jõulukampaaniatega liiga vara alustada.
Mõned päevad tagasi räägiti ka Eesti meediakanalites Hiina e-kaubanduse lipuveduri Alibaba müügirekorditest. Esmaspäeval toimus Euroopa Liidus e-smaspäev ja peagi on oodata uudiseid ka musta reede müügitulemustest. Kas kauplejad kasutavad neid kampaaniaid selleks, et purustada müügirekordeid?
See on olnud alati hirm. Nii Alibaba single’s day kui ka musta reede puhul on diskussioon, kas tehakse nende puhul ära neid müügid, mis muidu jaotuksid pikema aja peale. Vaadates Alibaba rekordnumbreid, siis nad nägid vaeva ka, et numbrid oleksid sellised, nagu nad olid. Seal kaasati rohkem platvorme, alati pakutakse uuendusi, näiteks sel aastal oli esindatud Starbucks, kes hiljuti sõlmis Alibabaga strateegilise partnerluse lepingu. See laiendas klientide hulka, kelleni pakkumised jõudsid.
USA majandusuudiste saade kajastas, et tegelikult juba päev enne single's day algust koguti kokku tellimusi, et koondada kokku mustaks reedeks rohkem käivet, näidata tulemust suuremana ja ületada uudistekünnis. 30,8 miljardit dollarit oli single's day käive, mis on väga suur. USA musta reede ja e-esmaspäeva käive kokku on umbes 10 miljardit eurot. Amazon teenib sama raha kolme kuuga.
Kas oskate tuua mõne näite, kuidas sellised päevad inimesi ja nende tarbimist mõjutavad?
Kui rääkida e-kaubandusest, siis tarbijat käivitab hirm ilma jääda. Alibaba kaasas single’s day’l näiteks televisiooni, on moe-show’d, kus saab interaktiivselt osta sama kaupa, mis on laval. See kõik loob meelelahutuse selle ümber. Alibaba üritust on kirjeldatud nagu Oskarite jagamise ja olümpia ülekannet kokku, tegemist on massiivse üritusega. Must reede on suunatud pigem traditsioonilise kaubanduse suunas, seal on see olnud masside käivitaja. Eestis on ka näiteid, et näiteks 25. detsembril on Eestis on üks kaubanduskeskus avatud ja inimesed tulevad poodi, sest on pühadest väsinud ja tahavad välja inimeste sekka minna.
Seotud lood
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.