Miks suur palgatõus käibemaksu laekumises kajastuda ei taha, ei tea eriti keegi, kuid ootamatult on pihta saanud just suurte ostudega seotud sektorid: automüük ja ehitus.
"Mis puudutab igapäevast tegevust salongides, siis see oli jaanuari algusest kuni märtsi keskpaigani eelmiste aastatega võrreldes ebatüüpiliselt hõre, seda eriti töökoja poolel. Miks inimesed kulutusi edasi lükkasid, ei oska öelda," tõdes möödunud aasta tugeva kasumiga lõpetanud City Motorsi juht Jaanus Palm, kes leiab, et siin võib osaliselt põhjuseks olla meedia üldine foon, mis on pigem olnud majandust jahutav ja kutsunud rohkem üles säästma kui kulutama.
Vaadates majanduse baasnäitajaid ja neist tulenevaid majanduse usalduse ja kindlustunde indekseid, siis sealt Palmi sõnul alust ostude ja kulutuste edasilükkamiseks ei leia. Pigem on nii tarbijate kui ka kaubanduse kindlustunde näitajad positiivsed ja isegi viimaste aastate kõrgeimad. "Samas tuleb paraku tõdeda, et majandustsükkel on jõudnud üle oma kõrgpunkti ja hakkab tasapisi laskuma. Aeg näitab, milline see laskumine tuleb," ütles ta.
Palmi sõnul võib tegelikult teistegi aastate nii lõpus kui ka alguses leida negatiivseid muutusi, mis aasta edenedes ikkagi tõeks ei osutunud. "Samas on märtsi tulemus eelmisest aastast veidi parem. Vaatame, mida toob aprill, mis on tavapäraselt hea automüügi kuu," lisas Palm, kelle sõnul liigub Lätis-Leedus autoturg vastukaaluks eriti hoogsalt ülesmäge.
Aga äkki ongi kõigil juba külmkapp kodus ja garaaž autosid täis, naljatas konjunktuuriinstituudi juht Marje Josing, kelle sõnul ongi tarbimisel oma piirid ja võib-olla otsivad inimesed nüüd midagi muud, olgu selleks siis elamused, muud teenused, reisid. "Noorem põlvkond on tarbimise suhtes üldse kriitilisem, välismaalt tulevad ka sellised tuuled ja võib-olla me hakkamegi läänestuma," lisas ta.
Josingu sõnul tähendab selline muutus, et majanduses ainult püsikaupade statistikal silma peal hoidmine ei annagi sarnast sissevaadet nagu varem. "Tarbijate kindlustunne on hea, ajalooliselt väga hea näitaja oli näiteks märtsis. Turismimess oli rahvast täis. Mobiile ja arvuteid ostetakse, kinokülastuste arv teeb rekordeid. Praeguse kindlustunde juures võib selline olukord veel jätkuda."
Loe pikemalt
Äripäevast, kuidas kommenteerib olukorda Swedbank ja ehitussektor.
Seotud lood
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.