Statistikaameti andmete kohaselt tõusis 2019. aasta tarbijahinnaindeks 2018. aasta keskmisega võrreldes 2,3%.
Tarbijahinnaindeksi muutust mõjutasid eelmisel aastal kõige rohkem toit ja mittealkohoolsed joogid. Suurima osa sellesse andsid kallinenud köögivili (17%) ning jahu ja jahutooted (4,9%). Kallimad olid ka bensiin (0,5%) ja diislikütus (1,5%), odavamad aga alkohoolsed joogid (3%).
Toidukaupadest kallines möödunud aastal 2018. aasta keskmisega võrreldes enim kartul (27,9%), värske köögivili (24,1%) ja riis (10,6%).
Statistikaameti andmetel oli tarbijahinnaindeksi muutus 2019. aasta detsembris võrreldes novembriga –0,3% ja võrreldes 2018. aasta sama kuuga 1,8%.
Möödunud aasta detsembris olid kaubad 1,7% ja teenused 1,9% kallimad kui 2018. aasta samas kuus. 2018. aasta detsembriga võrreldes mõjutas tarbijahinnaindeksit enim transport, millest põhiosa andis 10,6% kallinenud bensiin ja 6% kallinenud diislikütus. Veidi väiksem oli toidu ja mittealkohoolsete jookide mõju, millest üle poole andsid liha ja lihatooted (6,2%) ning värske puuvili (8,9%). Toidukaupadest kallinesid enim muud jahu- ja teraviljatooted (12%) ning odavnesid kartul (17%) ja kanged piiritusjoogid (12%).
Kaupade ja teenuste administratiivselt reguleeritavad hinnad langesid 2019. aasta detsembris võrreldes 2018. aasta detsembriga 0,8% ja vabalt kujunevad hinnad tõusid 2,5%.
Novembriga võrreldes mõjutasid 2019. aasta detsembris tarbijahinnaindeksit kõige rohkem eluasemega seotud teenused. Kodudesse jõudnud elekter oli 5,4% ja veevarustus 24,1% odavam. Neist viimase põhjustas pealinna veetariifide langus. Suurema mõjuga oli veel transport, sest bensiin kallines kuuga 3,1%, diislikütus 3,6%, detsembriks ostetud lennukipiletid olid 10,5% kallimad kui novembriks ostetud piletid.
Seotud lood
Rahvusvaheline logistikaettevõte DSV aitab Eesti tootjate ja kaupmeeste kaupu liigutada üle maailma nii mööda merd, maanteed kui ka õhus. DSV Estonia AS müügidirektor Peeter Luht nendib, et novembri lõppemisega saab mööda aasta kõige kiirem aeg, sest vastupidiselt eraisikutele on ettevõtjad oma suuremad saadetised enne jõulukuud aegsasti teele pannud.