Raskustest välja rabeleva Stockmanni juht Jari Latvanen näeb kaubandusvaldkonna suurima muutusena seda, et Eestis on aina enam kasvamas premium- ja luksuskaupade turg.
- Stockmanni juht Jari Latvanen asus Soome kaubandusettevõtte juhiks läinud aasta augustis. Foto: Andres Raudjalg
Ta ütles, et kui läinud aastal kasvas see 9%, siis Soomes jäi luksuskaupade turu kasv 8% juurde ning Euroopa Liidu keskmine on sootuks 4%.
Eestlaste ja Eestit külastavate inimeste armastust luksuskaupade vastu selgitas Latvanen sellega, et ühest küljest on inimesed teadlikumad, et kvaliteetsed asjad peavad kauem vastu, teisalt on näha ka suuremat turistide sissevoolu ja nende ostuvõimekuse suurenemist.
Latvanen ütles, et Põhjamaad on näiteks asiaatide jaoks popid, sest siin on kõige muu seas puhas õhk ning turvalised ja puhtad tooted. Niisugust trendi peaks oskama enda heaks ära kasutada, arutles Latvanen.
Teise suurema trendina näeb ta inimeste süvenevat teadlikkust jätkusuutlikkusest. "Inimesed on kliimamõjudest teadlikumad," ütles ta, nentides samas, et tegu on ühtlasi ka väga keerulise ja laia teemaga, mistõttu peab kaupmees leidma just selle õige lahenduse. Selleks jälgib Stockmann globaalseid trende ning vaatab, mis lahendused mujal maailmas töötavad ja mis mitte.
Samas on kiiresti muutuval kaubandusturul nõnda raske tulevikku ette ennustada, et selleks on Latvaneni sõnul vaja suisa kristallkuuli. Kaupmeestel on seda keerulisem, et muudatused toimuvad aina kiiremini. Latvanen selgitas, et kui 10 aastaga on juhtunud palju, võib edaspidi sama palju muutuda hoopis lühema ajaga.
Latvanen tõdes, et Stockmann kippus vahepeal liialt kaasa minema peavooluga. Nüüd püüab firma keskenduda sellele, mida erilist on tal kliendile pakkuda.
Äri ümber pööramiseks plaanib ettevõte ühe käega kärpida ja teisega investeerida. Stockmanni kärpekava näeb ette, et aastaks 2021 vähendab ettevõte kulusid 40 miljoni euro võrra.
"Me ei päästa Stockmanni säästmisega. Me päästame Stockmanni kulude kontrolliga ja tulevikku investeerimisega," ütles Latvanen. Näiteks renoveerib Stockmann oma kauplusi ja tuleb välja veebipoega.
Seotud lood
Ostlemise ja ostukogemuse tulevik pakub palju põnevust, jagab kodumaise tarkvaraarendusettevõtte Datanor tegevjuht Indrek Ott ja kirjeldab, milleks valmis olla.