Viis aastat tagasi hakkasid kaks tegusat naist Saaremaal Nasva külas tootma külmutatud beebitoite. Nad nägid, et sellest ettevõtmisest oleks paljudel võita. Kui Selveri esindajad nende ettevõtmisest kuulsid, löödi koheselt käed.
- BabyCool tegevjuht Annika Vestel ja asutaja Kaia Sink Foto: erakogu
“Iga uue tootega kaasneb risk, et kliendid ei võta omaks, kuid tootja usk oma tootesse õigustas end igati,” ütleb Selveri ostudirektor Katrin Riisalu. Nüüdseks on tootmine kasvanud üle seitsme korra.
Idee toota beebitoitu sündis enda vajadusest
BabyCool ettevõtte looja Kaia Sink ütleb, et peale esimese lapse sündi kolis ta pealinnast tagasi Saaremaale. Oma lapsepõlvekodus vanemate mahepõldude vahel jalutades mõtles ta sellele, et küll on hea, et tal on võimalik värskest ja puhtast toorainest oma beebile toitu valmistada ja kuivõrd tülikas oli leida pealinnas kvaliteetset toorainet, millest seda teha – eriti talve lõpus. “Siis tuligi mõte, et sügavkülmutatud beebipüree on viis, kuidas saab selle värske kohaliku puhta tooraine viia aastaringselt meie beebide toidulauale.”
Kohalikust mahedast toorainest tootmine on kasulik tervele kogukonnale
“Nägin oma vanemate pealt, et saaduseid kasvatatakse hea meelega, aga keeruline on nende jaoks müük, rääkimata turundusest. Kui toota sellest beebitoitu, siis on neil olemas ka kohalik kindel partner, kelle jaoks saab kasvatada. Sel hetkel läksid kõik pusletükid kokku üheks tervikuks ja nägime, et sellisest ettevõtmisest võidavad absoluutselt kõik osapooled: beebid, lapsevanemad, mitmed kohalikud mahetootjad ja keskkond,” ütleb Sink.
BabyCool toodab eestimaisest lihast ja köögi- ning puuviljadest sügavkülmutatud püreekuubikuid. “Kui esimene aasta tootsime umbes 2 tonni toodet, siis 2021. aastal juba 15 tonni,” ütleb Sink. “Klientide poolt on BabyCool hästi vastu võetud, sest on lihtsasti kasutatavad (vajavad ainult sulatamist), 100% mahedad ning ilma soola, suhkru ja säilitusaineteta,” ütleb Riisalu.
Selver hoiab väiketootjate osas kõrvad kikkis
Selver on aastaid tegutsenud selle nimel, et väiketootjad saaks turul võimaluse end laiemalt näidata.
Juhatuse liige Kristi Lomp on öelnud, et Selver ei oota käed rüpes, mil mõni väiketootja tuleb oma kaupa pakkuma: “Igal aastal käime delegatsiooniga mööda Eestimaad ringi ja tutvume kohalike tootjatega. Vaatame, kuidas nad toodavad, millised on nende väärtused ja kas neil oleks üldse võimalik meiesuguse suurketi jaoks vajalikus koguses toota.”
BabyCool'i ja Selveri koostöö sai aga alguse hoopis huvitavamal viisil. Sinki sõnul on sügavkülmutatud toodete sortimendis raske suurtesse kettidesse oma tooted müügile saada, sest leti maht on väga piiratud: “Meie puhul käis asi aga hoopis teisiti. Kui saime EASi Starditoetuse, tegi kohalik ajaleht meie tootmisest artikli. See lugu jõudis ka Selverini ning meiega võeti sealtpoolt ise ühendust, et koostööd alustada. Kuna olime alles alustav väiketootja, saime paindlikud lepingutingimused.”
“Praeguseks on meil Selveriga väga hea koostöö: jagame samu väärtusi, me saame nende käest head tagasisidet ja sammhaaval oleme oma sortimenti seal aina suurendanud.” Riisalu lisab, et BabyCool toodetest on Selveris kõige suurema müügiga veiselihapüree, suvikõrvitsapüree ja kolmandaks pastinaagipüree kuubikud.
“Koostöö Selveriga on õpetanud meid nägema kaubandust läbi jaemüügi keti silmade – kuidas tootmist paremini planeerida, et alati oleks vajalikud tooted olemas jms. Näeme, et hea koostöö aluseks on aus, läbipaistev ja sõbralik suhtlemine,” ütleb Sink.
Väiketootja kaup ei erine suurtootja omast ainult mahu poolest
Lastetoidu puhul on väiketootja kaup väga erinev suurtootja omast: “Suurtootja tooted on väga standardsed, kuna neil tuleb ühesugune tooraine suurtest farmidest. Meil aga võib toote värv varieeruda – näiteks õunapüreed on meil helekollasest kuni punaseni. Suurtootjad tellivad valmispüree suurte tünnidega ja püree segatakse kokku vastavalt retseptile ja seejärel pakendatakse. See tähendab aga korduvat kuumutamist, mille käigus väheneb püree toiteväärtus. Meie teeme püree kohalikust toorainest, kuumutame ainult ühe korra ega lisa säilitusaineid või paksendajaid,” ütleb Sink.
- BabyCool külmutatud beebitoit on mugavalt pakendatud ja lihtne tarbida Foto: erakogu
Tooraine ja elektrihinna tõus paneb uute tootesarjade tuleku pausile
Väiketootja jaoks, kelle tooraine on põhiliselt mahetoodang, on peamiseks murekohaks sisendmaterjali kättesaadavus. “Meil on väga hea koostöö kohalike mahetalunikega, kes meie jaoks toorainet kasvatavad, kuid on aastaid, mil ilmastiku tõttu ei ole näiteks brokolit, lillkapsast või pastinaaki saada. Praegusel ajal mõjutab meie tootmist aga eelkõige energiahinna tõus, kallinev transport ja aina kallim tooraine. Planeerisime just sel aastal tulla välja uue tootesarjaga, kuid hetkel on selleks vajamineva seadme soetamine pausil. Õnneks jõuame olemasolevaga Eesti turu nõudluse rahuldada ja isegi ekspordile mõelda," räägib väiketootja BabyCool omanik.
Seotud lood
Ostlemise ja ostukogemuse tulevik pakub palju põnevust, jagab kodumaise tarkvaraarendusettevõtte Datanor tegevjuht Indrek Ott ja kirjeldab, milleks valmis olla.