Eestis ja Lätis kümmet poodi omav L'Dolcevita omanik Janek Birnbaum räägib enda kogemusest, kuidas tema kaubandusturu olukorda hindab ning mis soovitused on tal kauplejatele, kes tahavad enda poe avada kaubanduskeskuses.
- Change naistepesu kauplus Foto: L'Dolcevita
Mida soovitad kauplejale, kes avab oma esimese poe?
Mul on aastatega tulnud palju kogemusi ning uut poodi avades tuleb harva üllatusi ette. Uuel kauplejal soovitan aga läbi mõelda vähemalt järgnevad viis teemat:
1. Asukoht ja külastajad
Kolm esimest kõige olulisemat küsimust:
• Kes on minu poe külastajad?• Kus nad elavad?• Millised on nende poodlemise harjumused ning eelistused?
Sellest lähtuvalt saad hakata valima kaubanduskeskust, kus poepinda rentida. Sinu poele on eluliselt tähtis, et su kliendid juba käiksid selles ostukeskuses, kus sa selle avad, või peab sul olema selge visioon ja plaan, kuidas nad sinna ostukeskusse ja sinu poodi saada. Heaks magnetiks võib näiteks olla mõni suurem jaekauplus, mis meelitab tänu oma tuntud brändile ligi kliente, kes on ka sinu sihtgrupp.
2. Koolitatud ja motiveeritud teenindajad
Neid tooteid, mis ennast n-ö ise müüvad, on vähe. Enamasti on vaja häid teenindajaid, kes neid tunneb ja oskab ka kliendiga suhelda.
Töötajaid valides tuleb kindlasti arvestada, millised isikuomadused on olulised ja millised inimesed sobivad kokku sinu poe brändiga.
Lisaks sellele, et töötajad peavad läbima koolituse, tuleb tagada, et nad oma teadmisi igapäevatöös ellu rakendaks. Meie poodide juhid pööravad palju tähelepanu teenindajate tööle, aga ka nende üldisele heaolule. Kui kellelgi on mure, on tal võimalus sellest rääkida.
Sama oluline kui töötajate koolitamine ja nende väikeste-suurte murede kuulamine on näidata neile ka isiklikku eeskuju. On mõeldamatu, et poe juhataja ei oska kasutada kassasüsteemi või ei tule toime kliendisuhtlusega – see viiks töötajate motivatsiooni kohe alla.
3. Koduleht ja e-pood
Koduleht loob turunduslikke võimalusi ning aitab kasvatada brändi tuntust. Samas e-poe vajalikkus ja tasuvus sõltub toote eripärast.
Näiteks Change’i naistepesu puhul soovitame kindlasti kliendil poodi tulla, kus koolitatud teenindajat oskavad soovitada õiget mudelit ja suurust, et pesu istuks nagu valatult. E-poes ostes on sellist tulemust raske saada. Samas kosmeetikaäri puhul on kliendil võimalik e-poest iseseisvalt sobiva toote leida, kui toodete juurde on lisatud piisavalt informatsiooni.
Kindlasti tuleks aga silmas pidada, et ükski e-pood ei tööta iseenesest. Selle toimimiseks on tavaliselt vaja ühte või kahte töötajat.
4. Kassasüsteem ja videovalve
Tarkvara ja riistvara võib nimetada esmasteks hügieeniteguriteks, mis peavad alati töökorras olema.
5. Atmosfäär ja meeleolu
Kliendil peab olema kaupluses mõnus olla. Kuidas seda saavutada? Lisaks valgustusele, heale teenindusele ja kaunile väljapanekule on oluline ka muusika.
Õige muusika mõjutab nii kaupluse atmosfääri kui ka töötajate ja klientide meeleolu. Meie lähtume oma muusika valikul kuldsest keskteest: see peaks olema nii vali, et koridorist kostev müra ei häiriks, ja nii vaikne, et kliendid saaksid omavahel ja teenindajaga vestelda.
Kui saaksid midagi ostukeskustes paremaks teha, siis mis see oleks?
Meile meeldiks, kui tekiks diskussioon ostukeskuste avamisaegade üle. Praegu on kauplused avatud iga päev kella üheksani, sealhulgas nädalavahetustel. See tekitab tõsiseid probleeme teenindava personali värbamisel, sest inimesed ei taha ju nädalavahetustel, eriti pühapäeval töötada.
Sooviksime, et laupäeviti oleks ostukeskus avatud kella kaheksani õhtul ja pühapäeviti kella kuueni õhtul. Meie kaupluste statistika alusel oleks see igati põhjendatud.
L'Dolcevita haldab Eestis ja Lätis järgmisi kauplusi: Okaidi lasterõivad, Change’i naistepesu ning Bottega Verde kosmeetika.
Autor: Brit Tammeorg
Seotud lood
Ostlemise ja ostukogemuse tulevik pakub palju põnevust, jagab kodumaise tarkvaraarendusettevõtte Datanor tegevjuht Indrek Ott ja kirjeldab, milleks valmis olla.