Kui kaalute jaekaubandusettevõttena, kas võtta kasutusele iseteeninduskassad või pakkuda oma klientidele ostupultidega ostlemise võimalust, siis tegelikult ei pea eelistama ühte teisele. Nagu näitab kogemus, annab parima tulemuse kombinatsioon mõlemast lahendusest, sest kummalgi on omad eelised, iseärasused ja ka sihtgrupid, kes seda viisi parema meelega kasutavad.
Iseteeninduskassad ja puldiga ostlemine on Eestis kasutusel ehk ostjatele tuttavad juba üle kümne aasta ning jätkavad võidukäiku. Kuid tihtipeale on poepidaja valinud neist ühe, jättes teise võimaluse eelistajad neile sobivamast lahendusest ilma. Mis võiks olla kaupmehe huvi, et pakkuda klientidele mõlemat varianti? Ja mida annab iseteenindusele juurde ostupult või vastupidi?
Iseteeninduskassa kui tavaline poeskäik
Nagu öeldud, on mõlemal lahendusel oma sihtgrupp, kes just seda varianti eelistab. Iseteeninduskassa sarnaneb tavalisele poeskäigule, lihtsalt viimane etapp ehk ostukorvi asetatud toodete n-ö kassast läbi laskmine tuleb kliendil endal läbi teha. Kõik valitud tooted ilmuvad koheselt ekraanile, kus klient näeb ka soodustusi ning lõpphinda. Lisame kliendikaardi ning lõpuks viipemakse ja – tehtud!
Seevastu ostupuldi kasutamine võib nõuda esialgu veidi harjumist. Esiteks peab üks käsi sellega n-ö opereerimiseks vaba olema (kuigi ostukärudel on ka vastavad puldihoidjad küljes). Kui kliendil tuleb poeriiulite vahel lisaks ostukärule ka väikesel lapsel käest kinni hoida, võib pult tunduda tülikas, samas meeldib lastel tihti ise sellega ema-isa oste „läbi piiksutada“.
Ostupuldi asemel sobib ka nutitelefon
Teiseks tuleb ostu lõpuleviimiseks pult pesasse tagasi asetada ning seejärel jääb üle vaid kärme makse pangakaardiga. Võrreldes iseteeninduskassadega on see viimane osa kindlasti kiirem lahendus, kuna „piiksutamise“ töö on poesaalis juba varem tehtud.
Märgime ära, et osades jaekettides saab klient kasutada iseteeninduspuldina juba ka iseenda nutitelefoni. Vaja läheb vaid poe äppi, kus on olemas info kliendikaardi kohta ning lisatud ka maksevõimalus.
Ostupuldi kasutaja saab poeriiulite vahel ringi liikudes puldi ekraanilt ülevaate valitud kaupadest, soodustustest ja kogumaksumusest. Ja kuigi kõik sellele ei mõtle, tähendab see kokkuvõttes ka vähem lisaliigutusi, sest kõik jooksvalt skaneeritud kaubad saab juba poes otse ostukotti panna ja hiljem neid kassas lindile laduma või iseteeninduskassast läbi laskma ei pea. Rääkimata võimalusest niimoodi ühte ja sama ostukotti korduvkasutada – viis, mis kõnetab üha suuremat hulka tarbijaid.
Eelistatakse puutevabu lahendusi
Samas eelistab üks osa kliente viimase enam kui pooleteise aasta valguses rahvarohketes kohtades võimalikult puutevabade lahenduste kasutamist. Siin on oma eelised iseteeninduskassal, sest osta ja maksta saab ka ilma terminali puutumata, kahekordse viipamise (kliendi- ja pangakaart) abil.
Samuti on selles valguses suureks plussiks nutirakendusega iseostlemine, mis võimaldab kliendil nautida mugavat ostuviisi enda isikliku nutiseadmega.
Paindlike maksevõimaluste levik pole ühes toonud tavakassade kadumist. Pigem pakuvad eri variandid lisaväärtust ja meelitavad oma aega hindavaid ja tehnoloogiahuvilisi kliente. Ühtlasi annab see poepidajale võimaluse kaasata uusi kliendisegmente.
Erinevaid iseteeninduse lahendusi kasutavates kaubandusettevõtetes juba teatakse, et see tõstab oluliselt kassade läbilaskevõimet: kliendil on valikuvõimalust ning müügipersonal ei pea kõiki enam ise teenindama. Kasvava palga ning süveneva tööjõukriisi ajal oluline argument kaupmehele!
Niisiis muudavad erinevad iseostlemise lahendused poodides sisseostude tegemise mugavamaks ja kiiremaks, kaupmehed saavad aga teenindada rohkem kliente. Kuid see pole veel kõik – iseostlemisega saab siduda ka mitmeid lisavõimalusi.
Lisapakkumised ostunimekirja kõrval
Nii saab vanamoelise märkmepaberi või ka telefonimärkmiku asemel sisestada poeskäigu eel vajamineva kauba nimekirja mobiilirakendusse või lausa ostupuldi ekraanile. See nimekirjas näpuga järge ajamine võimaldab aga kaupmehel pakkuda juba välja valitud toodetele juurde nendega haakuvaid kaupu või ka teenuseid.
Lisaks korduvkasutatavale poekotile on üks viis oma keskkonnateadlikkuse kasvatamiseks loobuda paberetikettidest. Näiteks kilohinnaga kaupu ostes – olgu selleks puuviljad, pähklid või maiustused – saab kleeppaberil etiketi väljatrükkimise asemel lasta kuvada vöötkood kaalu ekraanil, kust ostupuldi või nutitelefoniga saab koodi kiirelt skaneerida.
Nixor on tehnoloogiaettevõte, kelle põhitegevus on seotud info- ja turvatehnoloogia terviklahenduste arendamise ja tugiteenustega. Erinevate iseteeninduslahendustega lähemalt tutvumiseks külasta
Nixori kodulehte või võta ühendust aadressil:
[email protected].
Seotud lood
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.