Eestis võeti möödunud nädalal kasutusele uus pandipakendi tagatisraha märk „K korduskasutatav“, millega tähistatakse klaasist korduskasutuspakendeid.
Pandimärk „K korduskasutatav“ asendab seni kasutusel olnud märgi „D korduskasutatav“. Paralleelselt kehtib ka senine märk, mille kasutamine on pakendiettevõtjatele lubatud kuni 2015. aasta juuni lõpuni. Uue tagatisraha märgi kasutusele võtmise tingis vajadus eristada paremini ühekordse ja korduskasutusega klaaspakendeid, mida seni tähistati vastavalt märkidega „D“ ja „D korduskasutatav“. Liialt sarnaste pandimärkide kasutamine tõi kauplustes kaasa palju sorteerimisvigu, mille tagajärjel tekkis paju segadust nii kauplusele kui korduskasutusklaasi kasutavatele pakendiettevõtjatele.
„Korduskasutatava klaaspudeli viib tootja otse taaratagastuspunktist oma tehasesse, kus see pestakse, täidetakse ja uuesti müüki paisatakse. Ühekordne klaaspudel jõuab hoopis Eesti Pandipakendisse, kus see purustatakse ja sulatamisse saadetakse. Sellest tulenevalt on ülioluline klaaspudelid juba taaratagastuspunktis õigesti sorteerida,“ ütles Eesti Pandipakendi tegevjuht Rauno Raal.
„K korduskasutatav“ pandimärk hakkas kehtima alates 24.11.2014, pärast keskkonnaministri poolt allkijastatud määruse „Pakendi tagatisraha märgid“ muudatust. Tarbijate jaoks klaaspudelist pandipakendite tagastamises midagi ei muutu, tagastada saab nii uue kui ka vana märgisega pakendeid.
Kuni 2015. aasta 31. juunini kehtib üleminekuperiood, mil pakendiettevõtjad võivad endiselt turule paisata klaasist korduskasutuspakendeid, millele on kantud märk „D korduskasutatav“. Alates 01.07.2015 on pakendiettevõtjatel õigus lasta turule vaid uue „K korduskasutatav“ märgiga pakendeid.
Uue loogika alusel hakkavad Eestis kehtima järgmised pakendite tagatisraha märgid: A (plastist ühekorrapakend mahuga 0,5 liitrit või väiksem); B (plastist ühekorrapakend, mille maht on suurem kui 0,5 liitrit); C (metallist ühekorrapakend); D (klaasist ühekorrapakend); K korduskasutatav (klaasist korduskasutuspakend).
Eesti Pandipakend on 2005. aastal joogitootjate ja maaletoojate ning kaupmeeste poolt Pakendiseaduse alusel loodud tootjavastutusorganisatsioon, mille ülesandeks on hallata ja korraldada üle-eestilist tagatisrahaga koormatud pakendite (vee, karastusjoogi, õlle ja lahja alkohoolse joogi plastmass-, klaas- ja metallpakendite) kogumist, transporti, loendamist, sorteerimist ja taaskasutamist. Eesti Pandipakendiga on liitunud 239 tootjat ja maaletoojat ning 850 tagastuskohta.
Seotud lood
Alates 1. veebruarist suureneb kõikide pandiga joogipakendite tagatisraha 10 eurosendini, sõltumata pakendi liigist või suurusest.
Seoses sellega, et veebruarist suureneb kõigi pandiga joogipakendite tagatisraha kümnele eurosendile, tuletab tarbijakaitseamet kauplejatele meelde, et nad peavad hiljemalt märtsi lõpuks välja vahetama pandipakendite vanad hinnasildid.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.