Suuremad jaeketid väidavad, et enamus nende kauplustes müüdav sealiha on eestimaise päritoluga, kuid mõningates hinnakampaaniates kasutatakse välismaist toodangut.
- Maxima viitab müügilettides kodumaisele sealihale lipumärkidega Foto: Maxima Eesti
Prisma Peremarketi värske sealiha sortiment on üles ehitatud kodumaisele sealihale. „Praegusel hetkel on Prisma kaupluste lettidel umbes 40 erinevat värsket jahutatud sealihatoodet, millest vaid 3-4 toodet on sellised, milles tootja kasutab ka imporditud sealiha,“ rääkis Prisma Peremarketi turundusjuht Silver Säga. Ta lisas, et nad ei näe täna vajadust enda sealiha sortimendipoliitikat muuta.
Selveri kauplustes on pea kogu sealiha sortiment kodumaiste tootjate oma ja see müüb väga hästi. „Välismaist sealiha kasutame aegajalt kampaanias, kuid kodumaisele sealihale korraldame ka regulaarselt sooduskampaaniaid,“ ütles Selveri kommunikatsioonijuht Erkki Erilaid. Lisades, et nende kaupluste lahtise liha letis on müügil ainult kodumaine liha. „Toodete hinnad kujunevad vastavalt sellele, et mis hulgihinnaga tarnijad meile toodet kampaaniateks pakuvad,“ kinnitas Erilaid.
Rimi jahutatud maitsestamata sealiha koguvalikus on eestimaist sealiha 60% ja välismaist 40%. „Jahutatud maitsestatud/marineeritud sealiha, mis on enamasti hooajaline on eestimaise toodangu osakaal 90%,“ rääkis Rimi Eesti Food kommunikatsioonispetsialist Katrin Bats. Lisades, et seega on nende kauplustes ca 75% sealiha eestimaine.
Bats kinnitab, et jahutatud maitsestamata sealiha puhul on enamasti kampaanias tõesti välismaa päritoluga liha. „Põhjuseks asjaolu, et klient ootab kampaanialihale väga head hinda, mida välismaised tootjad pakuvad,“ ütles ta. Lisades, et kampaaniates müüdava liha kogus on väga, väga suur, mida kodumaised tootjad ei suuda neile pidevalt tagada. Tavamüügiga võrreldes kasvab müük sellel perioodil 100-400 korda. „Vaadates kampaaniahinnaga toodete arvu, siis kodumaiste lihatoodete hulk on siiski suurem, kui välismaiste oma,“ kinnitas Bats.
Valdav osa täna Eesti Maximates müüdavast sealihast on Eesti päritolu. „Meie suuremate kaupluste sealiha valikus on hetkel 11 erinevat toodet, millest 80% on valmistatud Eestis kasvatatud sealihast,“ ütles Maxima Eesti kommunikatsioonijuht Katja Ljubobratets. Lisades, et Maxima kauplustes kohapeal lõigatakse ainult Eesti päritoluga searümpasid. „Väiksemates, Maxima X kaupluste põhisortimendis on hetkel kokku 6 erinevat sealihatoodet, millest 4 on eestimaise päritoluga ja ühe puhul on eestimaist sealiha kasutatud 50% ulatuses.“ Ljubobratest rääkis, et välismaist liha on nad kasutanud müügikampaaniate ajal ja seda vaid juhul kui Eesti tootjad ei suuda pakkuda neile vajalikku mahtu.
„Kuna Eesti tarbijad eelistavad selgelt kodumaist toitu, siis Maxima juhindub tarbija soovidest. Me võtame müüki ja reklaamime välja nii palju eestimaist toitu kui võimalik,“ ütles Ljubobratets. Lisades, et juba praegu viitavad nad müügilettidel eestimaisele sealihale lipumärkide abil ning lähiajal plaanitakse ka Eesti liha eriväljapanekuid. „Võrreldes eelmise aasta sama perioodiga sealiha müügis pole vähenemist märgata.“
Samuti müüb ETK oma kaupluses valdavalt eestimaist päritolu sealiha. „Kuigi hoiame väga hinnatundliku kliendi ostukorvi jaoks sortimendis ka imporditud sealiha, siis põhisortimendis ja sooduspakkumistes oleme selgelt keskendunud kodumaise toodangu müügile,“ ütles ETK Grupi kommunikatsioonijuht Ivo Rull. Ta lisas, et importsealiha müügikogused moodustavad ETK kogumüügist alla viiendiku ning need mahud on olnud langustrendis.
Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoda käis 5. septembril Eesti suurimates toidukauplustel vaatlusel, mille tulemusena selgus, et Eesti sealihatootjate keerulisele olukorrale müüvad mitmed juhtivad kaupluseketid kampaania raames välismaist sealiha.
Seotud lood
Kaubanduses on müügil vaid kontrollitud ja toiduks ohutud kaubad, mis on vastavalt märgistatud. Seakatkukolletest pärinev sealiha saab erimärgistuse.
Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoda korraldas 5. septembril Eesti suurimates toidukauplustes vaatluse, mille tulemusel selgus, et vaatamata Eesti sealihatootjate keerulisele olukorrale müüvad mitmed juhtivad kaupluseketid kampaania raames välismaist sealiha.
Maaeluminister Urmas Kruuse ütles pärast kohtumist jaekaubandusettevõtete ja toidutöötlejatega kohtumist, et võttis kohtumiselt kaasa teadmise kaubanduse ja töötlejate valmisolekust arvestada sealihasektori raske olukorraga.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.