Konkurents on väga hea ja seda just kliendi seisukohalt, ning see sunnib meid veel rohkem pingutama, et olla edukas, rääkis Maxima Eesti uus tegevjuht Vygintas Šapokas.
- Maxima Eesti uus tegevjuht Vygintas Šapokas, kes alustas Eestis tööd 1. juuli 2015. Foto: Maxima Eesti
„Kui viis suuremat jaeketti suudavad teha head käivet ning samal ajal ka laieneda, siis on turuolukord väga hea,“ rääkis Šapokas. Lisades, et Maxima on hetkel enda aktiivse laienduse peatanud ning nad panevad rohkem rõhku kvaliteedile ja efektiivsusele.
Selleks, et olla klientide jaoks see, mis vaja, uuendab Maxima pidevalt sortimenti ja väljapanekuid ning kaasajastab kodukaupluste Maxima X kontseptsiooni – avaramas müügisaalis on saadaval veel laiem valik värskeid tooteid.
Šapokas rääkis ka seda, et inimesed on kõikide ettevõtete võtmeküsimus ning nende prioriteet on muuta töökeskkond meeldivamaks. „Muudame inimeste tööd lihtsamaks – kasutame automaatset toodete tellimissüteemi, vähendame hindade vahetamisele kulutavat aega ning mõtleme ka töötajate motivatsioonisüsteemi peale.“ Lisades, et nad soovivad anda enda inimestel võimaluse rohkem raha teenida, kui nad võtavad suurema vastutuse.
Loe intervjuud Maxima Eesti juhi Vygintas Šapokasega:
Kuidas olete Maxima Eesti tegevjuhi ametikohta sisse elanud?
Ma vastaks sellele küsimusele kahest vaatenurgast. Üks on tööalane ning teine isiklik.
Pere kohanemine oli suurim väljakutse. Tulles Eestisse tänavu juulis, kõige keerulisem oli harjuda siinse kliimaga, kuna viimased kuus aastat elasime me Bulgaarias. Nüüdseks läksid lapsed kohaliku kooli. Vabal ajal jätkame me eestimaise kultuuri avastamist - õppime eesti keelt, reisime ringi ja külastame põnevaid üritusi.
Tööalaselt minu ees on küll uus väljakutse, kuid alal, mida ma tunnen ja naudin ning seepärast tunnen ma ennast kindlalt. Juhtimine on suures osas samasugune - on seotud inimeste ja ettevõtte väärtustega. Suurim erinevus on see, et tegemist on siiski kahe erineva ettevõttega. Bulgiaaria jaekett on aktiivselt arenemas (minu eestvedamisel avas meeskond 20 uut kauplust) ja oma turuosa alles kasvatamas. Eesti jaekett on aga juba siinsel turul üks suurimatest ning käsil on mahukad projektid, mille fookuses on kvaliteet ning efektiivsus.
Millised on suuremad muudatused, mida plaanite läbi viia?
Meil on üks põhimõte: me töötame klientide nimel. Sellest lähtuvalt vaatame me hetkel läbi kõik protsessid, alates teenindusest kuni sisseostudeni, et pakkuda praegustele klientidele võimalikult efektiivselt maksimaalset kvaliteeti.
Samuti arutame meeskonnaga ka seda, et kuidas me saame tegutseda paremini, et saada ka uusi kliente.
Maximat on ühest küljest nii palju kritiseeritud, kuid samas ka häid käibenumbreid näitav ettevõte? Kuidas see võimalik on?
Kriitika on hea, sest see sunnib meil veel rohkem pingutama. Kui teeme enda tööd hästi, siis kritiseeritakse meid ka vähem.
Me teame, et meist räägib eelkõige meie töö. Seepärast me jälgime tähelepanelikult, kuidas kliendid käituvad, millised on nende ootused, kuidas reageerivad meie ettevõtmistele ning just selle järgi hindame oma töö tulemusi.
Me oleme uhked, et meie brutokäive ületas eelmisel aastal 400 miljonit eurot ning tänavuse esimese poolaasta jooksul kasvas see 10%. Meie jaoks see on kinnituseks, et oleme leidnud klientidega ühise keele. Meeldiv on ka see, et juba mitme aasta vältel kuulub Maxima kümne Eesti meeldivaima brändi hulka.
Millal saab Maxima turuliidriks?
Me teenindame iga päev ligi 150 000 klienti. Nende usaldus annab meile võimaluse pidada ennast liidriteks juba täna. Mõistes, et meie vastutus klientide ees on vaid suurenemas, kavatseme me ise käituda nagu on liidrile kohane.
Käibe suuruse poolest kavatseme me saada turuliidriks järgmisel aastal, kuid see ei ole meie jaoks kõige tähtsam.
Kuidas hindate Eesti jaekaubandusturgu, kus turul on niivõrd palju konkurente? Millal mõni konkurent enda nö kotid kokku pakib?
Hetkel pole küll kuulda olnud, et mõni jaekett lõpetab Eesti turul tegevuse. Konkurents on väga hea ja seda just kliendi seisukohalt. Tugev konkurents sunnib meid veel rohkem pingutama, et olla edukas.
Kui viis suuremat jaeketti suudavad teha head käivet ning samal ajal ka laieneda, siis on turuolukord väga hea.
Maxima on hetkel enda aktiivse laienduse peatanud ning arvan, et meie konkurendid on ka selle suures plaanis lõpetanud.
Järgmisel aastal ei toimu nii palju uute kaupluste avamisi, sest turg on küps. Seetõttu paneme rohkem rõhku kvaliteedile ja efektiivsusele. Selleks, et olla klientide jaoks see, mis vaja, uuendab Maxima pidevalt sortimenti, korraldab kampaaniaid ja kaasajastab müügisaale. Just nii värskendame ka kodukaupluste Maxima X kontseptsiooni – avaramas kaasaaegse interjööriga müügisaalis on saadaval veel laiem kaubavalik, sealhulgas värskeid vilju ja kulinaartooteid.
On kuulda pidevat juttu sellest, et Maxima töötajad saavad liiga vähe palka ning töötingimused ei ole head. Kuidas plaanite seda muuta?
Inimesed on kõikide ettevõtete võtmeküsimus. Inimeste puuduse probleem on kõigis valdkondades. See on ka meie prioriteet, et muuta töökeskkond meeldivamaks. Muudame inimeste tööd lihtsamaks näiteks on meil automaatne tellimissüsteem. Tahame vähendada ka hindade vahetamisele kulutatavat aega. Mõtleme ka motivatsioonisüsteemi peale. Tahame anda enda inimestele võimaluse rohkem raha teenida, kui nad täidavad mõnda lisaülesannet.
Meil töötab hetkel kokku 3700 inimest. Keskmine tööstaaž meie meeskonnas on ligi 3 aastat. Pole paha, kuid veel on arenguruumi selleks, et leida tasakaalu tugeva meeskonna ja ettevõtte majandusliku stabiilsuse vahel.
Meie palgapoliitika on seotud üldise turuolukorraga. Kui turg ütleb, et palk tõuseb, siis peame ka meie seda jälgima. Me jälgimegi ning seejuures otsime ja pakume pidevalt töötajatele võimalusi, et raha juurde teenida.
Tänased palgad jaekaubanduses on madalamad kui kogu teenindussektoris. See, nagu ka teeninduse sektori vähene populaarsus, on hetkel probleem ning seetõttu on ka raske leida, hoida ja arendada töötajaid. Kuuludes Kaupmeeste Liidu juhatusse, püüame algatada ja toetada just neid algatusi, mis meie tegevusala populaarsemaks muudavad.
Kui suur peaks täna olema teenindajate miinimumpalk jaekettides?
Turg reguleerib, mis on õige palk. Meie, nagu iga teine konkurentsivõimeline ettevõte, lähtume töö tulemustest ning võtame arvesse vastutuse ulatust ja piirkonna omapärasid. Tasu, mida inimesed oma töö eest saavad, peab olema väärikas.
Mida arvate kaupluses olevast punase-kollase-rohelise nupu süsteemist? Kas see töötab ning õigustab ennast?
Siiani on see olnud kasulik, sest annab klientidele võimaluse avaldada koheselt enda arvamust teeninduse kohta ning meie teenindajatele täiendava motivatsiooni.
Kui palju kauplusi plaanib Maxima veel lähema 5-10 aastaga avada?
Me plaanime avada mitmeid kauplusi. Üheks on detsembris Linnamäe teel avatav hüpermarket Maxima XXX, mis on pealinnas meie esimene taoline kauplus. Lisaks planeerime veel mitmete hüpermarketite avamist Tallinnas 2017. ja 2018. aastal.
Mujal võivad tekkida ka mõned uued kodukauplused. Siinkohal mõtleme me mõne kaupluse asukoha muutmise peale, kui see ei ole meie jaoks kõige paremas asukohas.
Meil on ka veel maalappe, kuhu oleme kunagi kauplust planeerinud. Hetkel ei ole ühtegi plaani veel tühistanud, kuid ootame paremaid aegu nendele pindadele.
Mis on Maxima edu alus? Odavad hinnad, kaupluste võrgustik?
Lühidalt öeldes, inimesed. Oleme siin tegutsenud juba 10 aastat ja seni on meil õnnestunud teha seda, mida on vaja. Keskendume alati klientide vajadustele ja tahame aru saada kohalikust kliendist. Meil on väga ambitsioonikas meeskond, kes teevad kõik, et saavutada isiklikke ja ettevõtte eesmärke ning on õnnelikud, kui meid saadab edu.
Me tahame olla liider. Seepärast me ei tee lihtsalt, vaid kõige paremini. Iga aasta me kaasajastame eesmärke ja pidevalt jälgime, kuidas nende saavutamine edeneb.
Mis muutub Maxima jaoks, kui valmis saab logistikakeskus Rae vallas?
Uus logistikakeskus toob suuri muudatusi nii ettevõtte ja töötajate kui ka klientide jaoks.
Ettevõtte jaoks uueneb kogu logistiline protsess. Me hakkame tarnima kaupu kõikidesse kauplustusse üle Eesti ühest kohast ja iga päev. Me saame arendada ja parendada veelgi puuviljade ja juurviljade valikut, tellides neid otse tootjatelt.
Töötajad saavad tänu logistikakeskusele olla kindlad, et kaup tuleb vastavalt planeeritule, ning saavad selle võrra paindlikumalt ja efektiivsemalt oma tööd korraldada.
Tänapäeval paljud kliendid tunnustavad meie laia ja erilist kaubavaliku. Logistikaprotsessi uuenemine tagab, et kliendid leiavad alati vajalikke tooteid ja need toidukaubad on veel värskemad. Samuti loob uus logistikakeskus meile võimaluse kaubavalikut veelgi laiendada ja täiustada nii kohalike kui ka teiste maade toodangu abil. Kindlasti arenevad ka meie võimalused Meistrite Kvaliteedi toodete tarnimiseks üle Eesti.
Tahame täita klientide soove ning olla efektiivsem müües rohkem kaupa enda kaupluse igal sentimeetril. Me jälgime, et kampaaniatooted oleksid kauplustes lubatud perioodil olemas. Iga päev arendame enda IT süsteeme, et kauplustes oleks automaatne tellimine ja seetõttu oleks vähem kaupa lettidelt puudu. See on meie vastutus, et ei tekiks probleeme, ka mitte inimese käe läbi. Pöörame sellele väga palju tähelepanu.
Kas te arvate, et alkoholimüügi piirangud ja reklaamid vähendavad alkoholi tarbimist?
Alkoholi liigne tarbimine on probleemiks mitte ainult Eesti jaoks. Mitmed riigid on katsetanud palju erinevaid vahendeid. Meie kui kaupmehed oleme valmis kaasa mõtlema ja jagame oma kogemusi selle nimel, et leida maksimaalselt sobilikku lahendust. Minu arvates, kas ostja võtab alkoholi riiulust ise või seda ulatab talle müüja, ei muuda väga midagi. Lahendus on pigem kasvatuses – inimestele tuleb õpetada, mida alkoholi tarbimine tähendab ja kuidas käituda.
Milliseid tehnilisi uuendusi võtab Maxima lähiajal kasutusele ning milliseid kaalutakse?
Logistikakeskus annab meile võimaluse tagada, et kaubad oleksid kättesaadavad just siis ja sellises koguses kui vaja.
Jätkame ka iseteeninduskassade arendamist ja arendame ka e-Maxima kauplust. Kui e-kaupluse logistika kolib Linnamäe XXX kauplusesse, siis on meil võimsust rohkem ja selle tellimuste maht suureneb kolm korda. Hetkel mõtleme, kuidas muuta seda klientidele veelgi mugavamaks ning populaarsemaks – me oleme esimesed ja ainsad, kes toimetab toidukaupu soovitud aadressile samal päeval.
Millal muutub Maxina e-kauplus üle Eesti kättesaadavaks?
Täna mõtleme sellele, kuidas transportida e-poest tellitud kaupa kogu Tallinna ja selle lähiümbruse piires. Me peame tegema head tööd Tallinnas ning see on hetkel peamine ülesanne.
Kuidas on muutunud Maxima töökultuur? Millest see on tingitud? Kui palju püütakse ettevõttesse tuua Eesti kultuuri ning Eesti ärieetikat?
Kui rääkida Maximast Eestis, siis meie ettevõtte kultuur on niivõrd eestipärane kui ta saab olema rahvusvahelises ettevõttes, mis 12 aasta jooksul on igapäevaselt teenindanud Eesti elanikke ja taganud neile tööd.
Igas riigis, kus Maxima töötab, püüame mõelda ja tegutseda kui kohalikud ning olla selle ühiskonna osa. Selles näen ma ka enda ühte ülesannet. Meil peavad olema tugevad partnerid alates töötajatest kuni hankijateni. Me peame müüma võimalikult palju kohalikke tooteid. Me peame mõtlema kohalikult.
Mis on teie kõige suurem missioon / eesmärk Maxima tegevjuhi kohal? Kui kauaks plaanite Eestisse jääda?
Meie uus sogan – „See, mis vaja“ – on nii minu kui ka kogu meie meeskonna suurim lubadus. See nõuab suurt vastutust, et pakkuda klientidele kõrget kvaliteeti, sobilikke tooteid ning efektiivsust. Suurim väljakutse on see, need kliendid, kes meie kauplusi iga päev külastavad tulevad ka meie juurde tagasi. Teeme siinkohal suuri pingutusi, et seda saavutada.
Jään Maxima Eesti meeskonda niikauaks, kuni näen, et mul on siin piisavalt väljakutseid ning minu kogemused on ettevõttele kasulikud.
Millal võiks teie hinnangul saada Maxima endale eestlasest juhi? Kas kunagi?
Vabalt võib, nagu see on praegu Lätis ja olnud ka Eestis. Juhte valitakse mitte rahvuse põhiselt, vaid nende kompetentsuse järgi.
Kui palju mõjutab Maxima Eestit ettevõtete omanike suur tüli Leedus?
Ei mõjuta ei kauplusi ega peakontorit. Teeme tööd nagu varemgi. Mõistagi, jälgime uudiseid ja levitame neid töötajatele, kuid olulisim meie jaoks – olla liider meie klientide silmis.
Seotud lood
Eelmisel aastal 36 miljonit eurot investeerinud Maxima Eesti tõmbas senisele aktiivsele laienemisele pidurit. Turul käib konkurentide vahel nii tihe rebimine, et ei jagu enam ei ostjaid ega töötajaid.