Tallinnas Swiss?telis toimunud Tervise Arengu Instituudi korraldatud alkoholikonverentsi paneeldiskussioonil „Kes, mida ja kuidas?“ ütles Rimi vastutustundliku ettevõtluse spetsialist Katrin Bats, et poemüüjad peavad alkoholijoobes ja agressiivsete inimestega kokku puutuma iga päev.
„Kui keegi tahab teada, kui palju inimesed kanget alkoholi joovad, siis veetke tund enne 22.00 Tallinna Aia tänava Rimis: tuleb näiteks kamp noori, kes on juba joobes ja teenindaja peab neile ütlema, et vabandage, me ei saa teile müüa,“ rääkis Katrin Bats.
„Vastutustundlikkus saab tulla ainult geenidest – meie eeskuju on Rootsis asuv emaettevõte ICA, kes panustab sotsiaalselt vastutustundlikule käitumisele väga palju,“ märkis Katrin Bats. „Täna Eestis kehtiv seadus, mis keelab alkoholi müügi joobes inimesele, pole mitmete kaubanduskettide jaoks tõsiselt võetav. Meie puhul on suur abi klientidest, kes annavad usinalt märku, kui müüja alkoholimüügiseaduse vastu eksib. Tuleks müüjatesse tuua arusaam ja suhtumine, et nad ei müüks alkoholi alaealistele ja joobes inimestele mitte selle pärast, kuna see toob kaasa trahvi, vaid tuleb muuta inimese suhtumist alkoholi müümisel. Rimi on nõuks võtnud viia ise läbi järjepidevalt ka testostlemisi, et vähendada müüjate eksimusi alkoholimüügi seaduse täitmisel.“
„Kära uue seaduse ja keelamiste ümber ongi tekkinud põhiliselt sellest, et me oleme alkoholitööstuse esindajatega ja kaupmeeste esindajatega rääkinud, aga me oleme seda teinud liiga pikalt,“ ütles Tervise Arengu Instituudi direktor Maris Jesse. „Tööstuse pool oli nii harjunud sellega, et me jätkame ainult rääkimist. Ja nüüd tuli üllatusena see, et osa räägitust on tõesti lõpuks eelnõuna laual. Tegelikult ei oldud valmis, et seadused võidakse ka töösse panna. Tubakatoodete keelamine on siinkohal olnud hea näide – igapäevasuitsetamine läks langusse just sigarettide reklaami keelustamise tõttu.“
Terve Eesti Sihtasutuse asutaja Riina Raudne tõi välja, et regulatsioonid küll mõjutavad meid, kuid erinevalt teistest saadab alkoholireklaam palju signaale. „Iga indiviid peab ennast ise kontrollima, kuidas ta ennast mõjutada laseb, kuid palju on neid, kes iseenda kontrolliga hakkama ei saa. Kõik need asjad, mis me saame alkoholi tarbimise piiramiseks teha, on toredad, aga kahjuks pole ennetustööks piisavalt raha. Küll aga on alati rohkem raha reklaamiks alkoholitootjatel. Praegused regulatsioonid on õiged ja väiksed sammud õiges suunas,“ lisas Riina Raudne.
Kuressaare linnapea Madis Kallase sõnul on see, mis ühiskonnas toimub, nii Kuressaares kui laiemalt Eestis – liikumine õiges suunas. „Kuressaare linna kohaliku alkoholipoliitika pilootprogrammile on aidanud väga palju kaasa ka näiteks Rimi ja üldisemalt ka riigi alkoholipoliitika. Kuressaare on üks väheseid linnu, kus Rimi poodi ametlikult ei asu, aga naabervallas on olemas ja Rimi viib ellu poliitikat, millega alkoholijoobes inimene poest kätte ei saa,“ rääkis Madis Kallas. „Olen alati noortele öelnud, et kui te suudate olla 12-25 elueas ilma alkoholita ja pole suutnud elus läbi lüüa, siis tulge minu juurde ja mõtleme edasi.“
Kuressaare linn on üks kolmest kohalikust omavalitsusest, kus viiakse koostöös Tervise Arengu Instituudi, Eesti tervislike linnade võrgustiku ja Terve Eesti sihtasutusega läbi kohaliku alkoholipoliitika pilootprogrammi. Pilootprogrammi eesmärk on vähendada kohaliku omavalitsuse territooriumil alkoholi kättesaadavust, alaealiste alkoholitarvitamist ja sellega seotud kahjusid.
Diskussioonil osalesid Sotsiaalministeeriumi Rahvatervise osakonna juhataja Katrin Karolin, Kuressaare linnapea Madis Kallas, Terve Eesti SA asutaja Riina Raudne, Rimi Eesti Food AS vastutustundliku ettevõtluse spetsialist Katrin Bats, Tervise Arengu Instituudi direktor Maris Jesse.
Seotud lood
Ostlemise ja ostukogemuse tulevik pakub palju põnevust, jagab kodumaise tarkvaraarendusettevõtte Datanor tegevjuht Indrek Ott ja kirjeldab, milleks valmis olla.