• 11.02.16, 15:57
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Dorbek: Apollo trügib ka Riia meelelahutusturule

2018. aastal plaanime Riia Akropolise keskusesse rajada Apollo kõige suurema kino, ütles Apollo tegevjuht Mauri Dorbek kaubandus.ee’le antud intervjuus.
Apollo tegevjuht Mauri Dorbek ütles, et peagi avavad nad enda suurima kino Riias
  • Apollo tegevjuht Mauri Dorbek ütles, et peagi avavad nad enda suurima kino Riias Foto: Eiko Kink
Dorbek lisas, et see on esimene kord, kui nad enda tegevusega Eestist väljapoole laienevad. „Baltikumis ei ole viimastel aastatel kinomaastikul väga palju toimunud ning Apollo kino on tekitanud selgelt elevust. Arvan, et oleme näidanud ennast heast küljest ja läbi selle tuntakse ka väljaspool Eestit meie vastu huvi,“ ütles Dorbek intervjuus.
„Mustamäe Apollo kinos on kõige moodsam tehnika ning hetkel ei ole sellise tehnikaga kinosid üldse Soomes ega Lätis-Leedus,“ ütles Dorbek. Lisades, et tänu täiesti uue kvaliteediga laserprojektoritele on pilt teravam, kontrastsem ja sügavam ning Dolby Atmos helissüsteem loob ruumilise heli.
Mustamäe kinosaali on paigutatud ka erineva tasemega toolid – klubitoolid, paaristoolid ja staari toolid. Dorbek ütles, et viimasel on eraldi sissepääs ning kliendil on võimalik tellida sinna sööki ja jooki keskuse toitlustusasutustelt.
Viimase uuendusena toob Dorbek välja iseteeninduskassad, kus klient saab maksta suupistete, jookide ja kinopiletite eest kaardiga, kassa järjekorras seismata.
Intervjuust saad teada, millised olid Apollo investeeringud, kuidas jäädi rahule tulemustega, millised on tulevikuplaanid ning kuidas nad müüjaid motiveerivad.
Loe täispikka intervjuud Apollo grupi tegevjuhi Mauri Dorbekiga:
 
Apollo numbrites
3 kino Pärnu Keskus, Solaris keskus, Mustamäe Keskus
15 Apollo raamatukauplust
5 Võileiva- ja smuutikohvik Blenderid
ca 300 töötajaid kokku
2015. aasta kinode käive ca 6-6,5 miljonit
Olete viimasel ajal jõudsalt kasvanud. Eelmisel aastal ostsite ära Solaris kino, kohe avate suure meelelahutuskompleksi Mustamäe Keskuses. Millised on edasised plaanid?
Narvas, Astri Keskuses võtame kino opereerimise üle Forum Cinemase käest. Aprilli kuu jooksul saame ruumid enda kätte, siis renoveerime need ja avame Apollo kino. 2017. aasta aprillis plaanime avada Tartus Lõunakeskuses sarnase kontseptsiooniga meelelahutuskeskuse nagu Mustamäe Keskuses. Hetkel asub meil Lõunakeskuses suuruselt teine kauplus ning meie eesmärk on ehitada see kinoga kokku. Lisaks mõtleme Tartusse ka Blenderi toomist.
Apollo kõige suurem kino tuleb aga 2018. aastal Riiga Akropolise keskusesse. See on ka siis esimene kord, kui läheme enda tegevusega üle Eesti riigi piiri.
Kui keeruline on Eestist väljapoole enda ettevõtetega minna?
Keskused otsivad alati uusi tulijaid. Kui midagi on väga hästi tehtud, kui on mingi uus bränd, siis on ta teretulnud. Baltikumis ei ole kinomaastikul viimastel aastatel väga palju toimunud ning Apollo Kino on tekitanud selgelt elevust. Arvan, et oleme näidanud ennast heast küljest ja läbi selle tuntakse ka väljaspool Eestit meie vastu huvi
Kuid väljaspool Eesti riiki on kindlasti raske, sest inimesed ja keskkond on teised. Kultuurivahed jne. Samas ei ole Riiga mõtet ka väikest kino teha. Sellest ka otsus teha meie suurim, 9-saaliga kino Riiga.
Hiljuti lansseerisite uue lojaalsusprogrammi. Miks?
Umbes paar nädalat tagasi lansseerisime tõesti uue Apollo klubi lojaalsusprogrammi, mis hõlmab kõiki meie ärisid (kino, raamatupood ja Blender). Uuenenud programmis jagame lojaalsetele klientidele tasuta jooke, kinopileteid ning kinkekaarte iga kulutatud 100 euro eest. Hetkel tundub, et uus programm läheb inimestele korda.
Meie Apollo klubis on kokku umbes 330 tuhat inimest.
Eelmisel ja käesoleval aastal oleme väga palju investeerinud enda tarkvara lahendusse ning lojaalsusprogrammi uuenemine oli üks osa sellest.
Eelmisel aastal alustatud mobiilse kliendikaardi Paype’ga lõpetasime koostöö ära, sest algselt lubatud funktsionaalsus ei saanud lõpuks teoks. Meid ei huvitanud turunduslik kanal, vaid maksemeetod. Üks põhjus, miks see neil katki jäi oli seetõttu, et mobiilioperaatorid on sinna valdkonda nii palju juba investeerinud ja ühel äpp’il oli väga raske konkurentsi pakkuda.
 
Mustamäe Apollo kino
6 saali
4k resolutsiooniga laserprojektorid
Dolby Atmos helisüsteem
Ca 750 istekohta
Investeering 3 miljonit
Mille poolest erineb Mustamäe Keskuses asuv Apollo meelelahutuskeskus teistest senistest? Kas seal on midagi uut ja põnevat ka, mida mujal ei ole?
Kinos on olemas erineva tasemega toolid – klubitool, paaristool ja staari toolid. Viimasel on eraldi sissepääs ning kliendil on võimalik tellida sinna sööki ja jooki keskuse toitlustusasutustelt. Klient saab nautida privaatsemat ruumi mugavamas toolis ja lauateenindust filmiseansi ajal. Staaritoolide nahkistmed on veelgi avaramad ning mootoriga jalatoed. Lisaks on võimalik seljatoe kallet reguleerida.
Uues kinos jäävad piletihinnad teiste pealinna kinodega samale tasemele, kuid staari toolide piletid on pisut kallimad.
Võib vast öelda, et Mustamäe Apollo kino on Baltimaade moodsaim, kuhu on paigutatud hetkel kõige parem tehnika. Hetkel ei ole sellise tehnikaga kinosid üldse Soomes ega Lätis-Leedus. Tänu täiesti uue kvaliteediga projektoritele on pilt teravam, kontrastsem ja sügavam ning Dolby Atmos helissüsteem loob ruumilisema heli.
Mustamäele kino juurde tulevad meil esimesed iseteeninduskassad, kus klient saab maksta suupistete, jookide ja kinopiletite eest kaardiga järjekorras seismata. Erinevatel aegadel on kassade koormused erinevad ja siis saavad inimesed ise koormust reguleerida, kui kasutavad iseteeninduskassasid. Kohe tuleb samasugune süsteem ka Solarise kino kassade juurde.
  • Foto: Apollo
Kevadel on plaanis avada Mustamäe Keskuse kinokorrusel ka väliterass, kus saab nautida linnavaadet ning mõnusaid grillroogasid.
Ka igas raamatupoes oleme üritanud tuua uuendusi sisse. Mustamäe Apollo laste osakond on näiteks uutes värvides ja teemadega. Viimastes poodides oleme panustanud ka kingitoodetesse – Eesti käsitöö ja disain. Lisaks oleme toonud kaupluse letile eristuvaid tooteid, mida mujalt väga palju ei leia. Me ei taha müüa odavat plastmass asja, vaid pigem arendavaid mänguasju. Lisaks leiab meie kauplusest ka trendikaid asju. Iga uus Apollo kauplus on uuema näo ja teoga.
Kuidas on õigustanud otsus laiendada enda tegevust niivõrd paljudesse valdkondadesse? Raamatud, mänguasjad, kino, kohvik. Kas fookus ei kipu kaduma, kui nii paljude erinevate äridega tegelete?
Kindlasti ei saa öelda, et selline arenemine ei takista olemasolevate äride juhtimist. Viimase kolme aasta jooksul oleme nii palju edasi arenenud ja investeerinud enda tegevustesse. Kuna tegevusi on palju, siis meil on fookus nädalate lõikes erinevatele äridele suunatud.
Eesti on väga väike riik, kus räägitakse kahes keeles ning klientide tarbimisharjumused on ka erinevad ning see seab müügile piirangu. See oli ka üks põhjuseid, miks enda tegevust otsustasime laiendada.
Kinoturg oli suhteliselt rahulik ning me nägime seal võimalust tegutsemiseks. Meie esimene kino Pärnus on väga hästi käima läinud. Siis planeerisime strateegiliselt järgmised kinod. See on see, et kui teed hea kino, siis on lihtsam saada ka järgmisi projekte.
Maailmas erinevaid kontseptsioone nähes ja tooteid maitstes tekkis mõte ka Eestisse tuua sellise kontseptsiooniga söögikoht, millel sai nimeks Blender. Otsustasime ise teha, kuna frantsiisi alusel selliste kontseptsioonide toomine on raske. Olles tegutsenud juba üle aasta, siis võib öelda, et inimesed on meid väga hästi vastu võtnud. Klientidele meeldib värske toode, mis nende silme all valmis tehakse.
Raamatupoodidel oli 2014. aasta käive 14,2 miljonit. Kuidas 2015. aasta kokkuvõttes läks? Kuidas rahule jäite?
Meie tänane peamine fookus on äri effektiivsusel, sellega tuleb vaeva näha. Käibed kasvavad, marginalid ka, aga paraku effektiivsus mitte või vähemalt mitte samas sammus.
Eelmisel aastal oli aeg sealmaal, et tõstsime teenindava personali palka 10%. Antud palgatõus oli kindlasti suurem, kui turu keskmine. Samas vajalik. Eks kogu jaekaubanduse halduskulud on viimastel aastatel oluliselt tõusnud. See kõik eeldab korrektuure ka tänastes äriprotsessides.
Milliseid tulemusi ootate 2016. aastalt?
Käesolevaks aastaks ei julge raamatupoodidele prognoosida 10% müügikasvu, kuid kasv tuleb ning ootame umbes 16 miljonilist käivet.
Kinode käivet ootama 10 miljoni euro kanti. Lisaks tuleb Narvas võtta eesmärgiks tegeleda ka teisel pool piiri asuvate klientidega ning teha ka seal turundustegevusi.
Mida oleksite soovinud eelmisel aastal teistmoodi teha? Mis tegemata jäi?
Kindlasti on teatud projekte alahinnatud ning teatud projekte ülehinnatud. Alati saab asju paremini teha. Minu moto on see, et ma ei ole kunagi mitte millegagi täiesti rahul, sest alati saab paremini. Siht peab olema 100%, kuid rahulolu 100% ulatuses on raske saada.
Meil on olnud mitmeid projekte, mida oleme alahinnanud. Näiteks andmebaaside ja äride ühendamistega seotud protsessid oleks saanud teha paremini, kuid see ei tähenda seda, et me ei ole teinud asju hästi.
Hetkel on meil sahtlis nii mõnigi huvitav projekt, mis ootab enda aega. Ma arvan, et meil on jaeäris hea touch ning meie äride kontseptsioonid liiguvad õiges suunas.
Kui palju planeerite investeerida käesoleval aastal ning kuhu?
Mustamäe Keskus kinno ei investeerinud me üksinda vaid seda tegi ka keskus ise. Keskuse omanikud saavad aru, et neil ei ole mõtet ehitada nelja seina ja siis leida sinna rentnike. Tuleb ise ka panustada, et rentnikud tunneksid end oodatuna. Sama oli ka Pärnu Keskuses. Mustamäele oleme ise investeerinud ligi 3 miljonit eurot kogu Apollo äride peale kokku.
Uue lojaalsusprogrammi Apollo Klubi lansseerimisega sai Apollo Kino endale uue äppi, paraku Solarise Kino vana äppi parandada enam võimalik ei olnud. Oleme uut  äppi teinud palju mugavamaks ning paari kuu jooksul peaks valmis saama ka kaupluse äpp.
Apollo klubi tervikuna on olnud suur investeering meie jaoks.
Eelmisel aastal investeerisime enda kolme ettevõttesse ca 3-4 miljonit eurot.
Käesoleva aasta investeeringuplaanid on oluliselt väiksemad. Lisaks plaanime kaupluste puhul keskenduda olemasolevate kaupluste tulemuslikkuse kasvatamisele, sest seni oleme neid palju arendanud ja ehitanud. Kui tahad haaret suurendada, siis tuleb mõnikord ka ohvreid vastu võtta.
Kuidas motiveerite enda töötajaid? Millised on boonussüsteemid?
Samamoodi nagu teistelgi jaekaubandus ettevõtetel, nii ka meil inimesed liiguvad. Inimesi ei saa vägisi kinni hoida ning noored on täna rohkem maailmakodanikud. Tahavad reisida, maailma näha jne
Kuid me tegeleme pidevalt personaliga. Meil on atesteerimissüsteem, teenindajad saavad teenida lisaraha ning boonust müügi pealt.
Müüjatele on seatud eesmärgid päevade ja tegevuste põhised. Meie ettevõttes mõõdetakse seda, mida müüja suudab ise mõjutada. Müüja saab mõjutada näiteks seda, kui mitmes külastaja ostab, kui suur on kliendi ost, kui atraktiivselt on kaubad välja pandud. Sellest kõigest tuleb käive, mis on konkreetse inimeste tekitatud.
Üldjoontes ei lahkuta Apollost palga pärast. Pigem, kas minnakse erialasele tööle, reisima, õppima või mõne muu põhjuse pärast.
Olen kindel, et meie eeliseks teiste jaekauplejate ees on keskkond, mida pakume. Apollo poodides ja kinodes kõiguvad teenindajate bruto kuupalgad vahemikus 550 – 1000 eurot kuus. Sõltuvalt siis  Teenindaja tasemest ja müügitulemustest. Lisaks pakume ka väga palju erinevaid soodustusi. Noortele on oluline meelelahutuslik osa, mis on meil hästi käes ja saame pakkuda boonusena.
Kui keeruline on töötajaid leida?
Mulle endale tundub, et täna on kergem leida inimesi üksustesse, kui mõni aeg tagasi. Mustamäele kandideeris väga palju inimesi. Näiteks 40 inimese peale saime ligi 400 CV-d. Apollo bränd ja keskkond on see, mis aitab inimesi leida, vähemalt selline on tagasiside tänastelt kandidaaditelt. Ju me oleme siis midagi ka õigesti teinud.  Lisaks on meie ettevõtetel suurem koormus nädalavahetustel, kus siis noored saavad paindlikult kooli kõrvalt ka tööl käia.
Väärtustame Apollo teenindavat personali hetkes. Ehk kui inimene on uus, kuid koheselt väga tubli, siis on tal võimalik koheselt paremat palka teenida. Kuid loomulikult käib staažiga käsikäes kogemused, mis on vajalik, et olla tubli.
Kui suurt käivet teeb Apollo e-kauplus?
Meie e-kaubandus on väga tubli üksus. Käive on võrreldav pigem ühe suurema kauplusega. E-kaubandusse tuleb pidevalt investeerida ning leida uusi ja mugavamaid lahendusi. Võimalik, et peagi tuleb e-kauplusele ka uus väljanägemine. Õpime väga palju teistelt, kuidas teha asju kliendile mugavamaks ning siis vastavalt sellele teeme ka muudatusi oma kodulehtedel. Lähitulevikus on meil plaanis ka e-kaubanduses uue strateegiaga turule tulla.
Kui võtta Eesti e-kaubandust tervikuna, siis Apollo e-poe müügid on tublid. Kogu süsteem nõuab korralikku turundustuge, klienditeenindust ning logistikat/ladu.
Samas tuleb ka arvestada, et raamatutel oma emotsionaalne väärtus. Tuled raamatupoodi, sirvid, unustad enda ja muu stressi ära. See on üks põhjus, miks ma ei näe raamatute valdkonnas suurt ja hüppelist e-kaubanduse kasvu.
Kuid online kanali märgatav kasv saab juhtuda siis, kui vahemaad on pikad ja teenuse tarbimine raskendatud. Kokkuvõtteks: Küll ka Eesti e-kaubandus tervikuna stabiilset kasvu jätkab.

Seotud lood

Uudised
  • 28.10.16, 00:20
Apollo võitis Global Service Design Awardi
Eesti raamatupoe- ja kinokett Apollo valiti eile õhtul rahvusvahelise konkursi The Global Service Design Award finaalis maailma parima teenusekontseptsiooniga ettevõtteks.
Uudised
  • 12.02.16, 15:41
Mustamäe sai uue meelelahutus- ja kaubanduskeskuse
12. veebruaril avati pidulikult Mustamäe Keskus, mis koondab ühe katuse alla Baltimaade moodsaima Apollo kino, linnaosa suurima valiku toidukohti, esimese Lotte kohviku, värske Rimi kaupluse ja kaasaegseima MyFitness spordiklubi.
Uudised
  • 12.04.16, 11:28
Apollo alustas Narvas kino ehitust
Eesti suurim kinokett Apollo Kino alustas Narva Astri keskuses uue kino rajamist. Tipptasemel Apollo kinokeskus on kavas narvalastele avada juba mai lõpus.
Uudised
  • 19.10.16, 09:45
Apollo pääses maailma parima teenuskontseptsiooniga ettevõtete hulka
Eesti raamatupoe- ja kinokett Apollo jõudis saja osaleja seast rahvusvahelisel teenusedisaini konkursil The Global Service Design Award finaali, kus konkurentideks on teiste hulgas Deutsche Telekom ja Philips Design.
  • ST
Sisuturundus
  • 12.11.24, 19:21
Kasutamata võimalus: kuidas muuta digiekraanide kulu tuluks?
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele