Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski esitas valitsuse istungile eelnõu, mis lisaks varasematele alkoholireklaami piirangutele keelab koalitsioonipartnerite kokkuleppel alkoholireklaami sotsiaalmeedias. Samas leevendatakse nõudeid väikepoodidele ning tanklapoodidele jääb alkoholi müügi õigus alles.
Ehkki alkoholi- ja reklaamiseaduste muutmise eelnõu varasem versioon internetireklaami ei käsitletud, leidsid kolme valitsuserakonna esindajad ühiselt, et eelnõu peab arvesse võtma ka internetis toimuvat ja sotsiaalmeedia suurt populaarsust. „Alkoholireklaamil on tõendatult oluline mõju inimeste tarbimisharjumustele ning seda eriti noorte puhul. Arvestades sotsiaalmeedia kasvavat mõju, otsustasime keelata alkoholireklaami sotsiaalmeedias täielikult,“ selgitas tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski.
„Alkoholikäitleja kodulehele (sealhulgas ka tema omanduses olevale sotsiaalmeedia kontole) teeb eelnõu erandi, st seal on reklaamiseaduse nõuetele vastav reklaam jätkuvalt lubatud. Sotsiaalmeedias on keelatud korraldada tarbijamänge ja tellida tasulist reklaami,“ ütles sotsiaalministeeriumi osakonna nõunik Triinu Täht. Ta lisas, et eelnõu käsitleb reklaami reklaamiseaduse mõistes ja täiendavaid termineid, sh sisuturundust ei ole sisse toodud.
Samas leevendati koalitsioonipartnerite kokkuleppel eelnõus müügipiiranguid väikepoodidele. „Alkohoolsed joogid peavad edaspidi olema teistest kaupadest eraldi ega tohi olla nähtavad õuest. Küll aga ei kohusta uus kord väikepoode alkoholi müügisaalis seina taha peitma. See hakkab puudutama üksnes suurpoode, kellel on üldpinda ehk müügi- ja laopinda enam kui 600 ruutmeetrit,“ tutvustas Ossinovski. Ühtlasi loobuti alkoholimüügi keelust tanklapoodides.
Juriidiliste isikute puhul hakkab reklaamiseaduse rikkumise trahvi ülemmäär olema 50 000 eurot. Trahvide ülemmäärasid suurendatakse juriidilistele isikutele ka alkoholiseaduses.
Valitsus andis tervise- ja tööministri juhitud alkoholi- ja reklaamiseaduste muutmise eelnõule kabinetis heakskiidu eelmise aasta lõpul. Seejärel moodustati täiendavate ettepanekute arutamiseks töörühm, kuhu kuulusid lisaks Ossinovskile ka majandus- ja taristuminister Kadri Simson ja justiitsminister Urmas Reinsalu.
Eelnõus sisalduvad muud piirangud alkoholireklaamile:
• Reklaamides lubatakse edastada vaid neutraalset teavet (sealhulgas välistades inimeste näitamist, atmosfääri kirjeldamist ja lugude jutustamist);
• Keelustatakse välireklaam, pikendatakse kellaajalist reklaamipiirangut raadios ja teles kella 21-lt 22-ni, keelatakse alkoholireklaam ajakirjade lisaväljaannete esi- ja tagakaanel jm;
• Keelatakse alkoholi degustatsioonid poodides ja happy hour ehk võimalus pakkuda mingitel tundidel alkoholi tavapärasest soodsamalt. Samuti ei tohi alkohoolse joogi multipakendi ostmine olla soodsam kui üksiku joogi ostmine.
Eelnõus karmistatakse ka müüjatele kehtestatud nõuet tuvastada alkohoolsete jookide ostja vanus. Seadusemuudatusega lubatakse kontrollostud nii alaealistele alkoholimüügi keelu täitmise kontrollimiseks kui ka salaalkoholi müügi tuvastamiseks.
Eelnõu vastuvõtmisel Riigikogus jõustub see täies ulatuses 1. jaanuarist 2018.
Seotud lood
Valitsus kiitis heaks alkoholi- ja tubakapoliitikate memorandumid ning tegi sotsiaalministeeriumile ülesandeks esitada esimesel võimalusel vastavad eelnõud valitsuse istungile heakskiitmiseks. Eelnõudega raskendatakse alkoholi- ja tubakatoodete kättesaadavust, piiratakse müügiedendust ning kaitstakse alaealisi nende toodete kahjulike mõjude eest.
Uuringufirma Norstati Eesti-Läti alkoholi piirikaubanduse uuring näitab, et tänavu on Läti piiripoodidest alkoholi ise ostnud või lasknud tuua 28 protsenti tööealistest eestimaalastest.
Loe, mida arvavad jaekettide esindajad alkoholi müügi langusest ja tarbimisest ning müügi piiramisest.
Soomes pikeneb alkoholi restoranides pakkumise aeg ja lõdvenevad alkoholimüügipiirangud, kui sotsiaal- ja tervishoiuministeeriumis uuendamisel olev seadus käiku läheb.
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.