• 23.03.17, 13:15
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Rimi: Soovime hoida oma turupositsiooni

Meie number üks eesmärk on tugevdada brändi ja läbi selle turupositsiooni parandada. Käesolev aasta on Rimi kaupluste ümberehituste aasta, see annab mingi tagasilöögi ka käibele ning see aasta ei saa turuosa kaitsmine lihtne olema, rääkis Rimi Eesti värske tegevjuht Vaido Padumäe Kaubandus.ee’le antud intervjuus.
Rimi Eesti tegevjuht Vaido Padumäe
  • Rimi Eesti tegevjuht Vaido Padumäe Foto: Andres Haabu
Padumäe sõnul on Eestis liiga palju kauplusi ning kõik Rimi konkurendid on proovinud turuosa võita ja kaitsta läbi uute kaubanduspindade avamise. „Lõpptulemus on see, et kõik on sunnitud kaasa minema, et enda positsiooni kaitsta,“ ütles ta. Lisades, et selle tulemusena müük ruutmeetri kohta hajub ning lõppkokkuvõttes maksab tarbija selle kõik kinni.
„Efektiivsuse mõttes on kaupluste hulk Eestis piiri ületanud, et olla efektiivne kaupluste võrgustik. Ma usun, et iga nurga peal ei pea kauplus olema,“ ütles ta.  
Loe intervjuust Rimi Eesti tegevjuhi Vaido Padumäega, mis on Rimi käesoleva aasta suurimad eesmärgid lisaks turupositsiooni hoidmisele, kuidas nad leiavad töötajaid ning kas kauplused võiksid tema hinnangul olla lühemat aega avatud.
Kuidas olete rahul möödunud aastaga?
2016. aasta tulemustega oleme rahul. Teatavasti on Rimi Eestis kaotanud mitu aastat järjest turuosa, kuid möödunud aasta oli murranguline – Rimi võitis turuosa oma peamistelt konkurentidelt. Eelmisel aastal avasime ja uuendasime kaupluseid ja see andis eelmise aasta edukusele oma osa.
Säästumarketid on oma aja ära elanud ning tänapäeval ootavad kliendid teistsugust ostukeskkonda, kui Säästumarket suutis pakkuda.
2016. aastal oli Rimi enda kampaaniatega ka nähtavam – tervislikkus, maitsev valmistoit ja värske puuvili. Need on meie jaoks olulised nurgakivid ning eelmisel aastal hakkasid need ka tulu tagasi tooma.
Käive kasvas kokkuvõttes eelmisel aastal 5,7%.
Mis on käesoleva aasta suurimad eesmärgid ja tegevused, mida soovite ellu viia?
Number üks eesmärk on ühe brändi strateegia ellu viimine. Hetkel avame igal kolmapäeval mini-Rimi kaupluse, mis on ümber ehitatud Säästumarketist. See protsess kestab meil selle aasta lõpuni ning see on number üks eesmärk ja võtab meilt palju ressursi ning auru.
Teine eesmärk on jätkata toidukultuuri arendamist Eestis ja hoida jätkuvat fookust enda põhikategooriatel. Rimi on olnud kõige tugevam Eesti jaekett puu- ja köögivilja osas ning me soovime seda positsiooni kaitsta. Näeme, et paljud konkurendid on selles osas aktiveerunud. Tunneme, et see on põhjus, miks kliendid peaksid kauplusesse tulema ning me jätkame sinna investeeringute tegemist. Puu- ja köögivilja valik ja kvaliteet on meie absoluutne lipulaev.
Kolmas suur eesmärk on tugevdada Rimi, kui tööandja kuvandit. Oleme teinud palju tööd ettevõtte väärtuste kinnitamise nimel, lansseerisime ka uue teeninduskontseptsiooni.
Kui suurt turuosa soovite saada ning kui suurt käibekasvu ootate käesolevalt aastalt?
Meie number üks eesmärk on tugevdada brändi ja läbi selle turupositsiooni parandada. Käesolev aasta on Rimi kaupluste ümberehituste aasta, see annab mingi tagasilöögi ka käibele ning see aasta ei saa turuosa kaitsmine lihtne olema.Näeme, et praegused mini-Rimideks muudetud kauplused teevad oluliselt paremat tulemust, kui Säästumarketid. Prognoosida on keeruline, mis seis aasta lõpus on, kuid meie eesmärk on oma olemasolevat positsiooni hoida.
Kõik jaeketid ajavad taga üha suuremat efektiivsust. Mida Rimi selles vallas teeb?
Ei ole saladus, et tööjõuga on keeruline ja seda eriti Tallinna piirkonnas ning kaubandusel on siinpuhul raskem, kui mõnel teisel sektoril. Seega panustame siinkohal iseteeninduskassadesse.
Lisaks, oleme alustanud lean- projektiga kahes kaupluses, mille kaudu soovime edaspidi saavutada suuremat efektiivsust. Testime sügiseni ning siis otsustame, kuidas edasi liikuda.
Kindlasti vaatame ka enda logistikaahelat. Lisaks Baltikumi kesklaole Riias on meil kaks ladu Eestis. Mõtleme, kuidas tarneahela efektiivsust parandada, kuid see on veel planeerimisfaasis ning võtab aega kindlasti 2-3 aastat.
Kas teie hinnangul on Eestis liiga palju toidukauplusi? Miks? Kui palju võiks neid vähem olla?
Kauplusi võiks Eestis tõesti olla vähem aga ma ei oska konkreetset numbrit välja tuua. Kõik konkurendid on proovinud turuosa võita ja kaitsta läbi uute kaubanduspindade avamise.
Lõpptulemus on see, et kõik on sunnitud kaasa minema, et enda positsiooni kaitsta. Selle tulemusena müük ruutmeetri kohta hajub ning lõppkokkuvõttes maksab tarbija selle kinni. Sest see sunnib kõiki kaupmehi kuskilt maalt hindu kergitama.
Efektiivsuse mõttes on see Eestis piiri ületanud, et olla efektiivne kaupluste võrgustik. Ma usun, et kauplus ei pea iga nurga peal olema.
Arvasin juba 3-4 aastat tagasi, et Eesti turul võiks toimuda suuremate kaupmeeste vahel konsolideerumine. Kuid seda ei ole juhtunud. Usun, et varem või hiljem see siiski toimub. Võib olla on selleks ajendiks, kui turule tuleb väliskonkurent näiteks Lidl. Teinekord on tarvis kedagi välist, kes tekitab suuremaid struktuurseid muudatusi turul. Eeldada, et Eestisse Lidl ei tule, see on natuke lühinägelik.
Kui tahaksite kedagi osta, siis keda?
Oleme hoidnud silmad-kõrvad lahti, kuid täna ei ole olnud ühtegi sellist ettevõtet, kes oleks valmis turul alla andma. Kõik hoiavad oma positsioonist kinni.
Millal avab Rimi enda e-kaupluse?
Me oleme selle projektiga alustanud. Hetkel on toidukaubanduse e-turg alla 1% ning e-poe tegemine on kallis investeering. Klient eeldab, et ta saab e-poest tooted sama hinnaga, mis tavakauplusest.  Seega on e-poes suhteliselt keeruline jääda plusspoolele. Aga üsna varsti on see kaupmehe hügieenifaktor, et sul peab olema nii tavakauplus kui ka e-pood.
Kuidas leiate endale töötajaid ning mis on teie eelis teiste jaekettide ees? Miks peaksid teenindajad soovima teie juurest töötada?
Proovime leida inimesi ja värvata neid läbi erinevate kanalite. Eelmisel aastal lansseerisime tööandja kuvandi kampaania, mida on tutvustatud erinevatel töömessidel. Lisaks püüame Ida-Virumaalt leida lahendust, kas sealt õnnestub mingi hulk inimesi Tallinna tööle tuua.
Meie eelis on see, et oleme põhjamaise ettevõtte kultuuri väärtustel põhinev. See, kuidas me suhtume töötajatesse, töökeskkond, siis see aitab töötajaid hoida ja juurde palgata. Usun, et kõik meie konkurendid ei ole panustanud sellistele pehmetele väärtustele. Lisaks on palgal ka väga suur roll, aga mitte ainult.
Olulist rolli mängivad ka pehmed väärtused. Me oleme võtnud eesmärgiks olla parim tööandja kaubandusmaastikul ning teeme selles suunas väga palju tööd. Näha on juba, et Rimit hinnatakse tööandjana rohkem, meie tööjõuvoolavuse trend on langev.
Miks on Rimi kaubavalikus niivõrd palju omakaubamärgi tooteid? Kuidas kliendid on need vastu võtnud ning kui palju panustate uutesse toodetesse?
See on üks osa meie strateegiast. Usun, et saame läbi omakaubamärgitoodete pakkuda kliendile soodsamat ja paremat hinda. Need tooted on saadaval ainult Rimi kauplustes ja see aitab suurendada kliendi lojaalsust.
Omakaubamärgitooted on midagi, mis on Euroopa jaekettide strateegia osa. Eestis ja Baltikumis ei ole see veel hea kuvandi teema, kuna nende toodete pakkumine algas odavamast segmendist.
Bränditud toodete riiulil on konkurents oluliselt tugevam, aga ruumi on mõlemale. Rimi ei taha olla taimelavaks testimaks kõiki uusi tooteid, mida tootjad suudavad turule tuua. 5% uutest toodetest jääb ellu. Oleme enda jaoks arvutanud välja kulu ühe toote lansseerimisest kuni eemaldamiseni ning see jääb suurusjärku 5000 – 7000 eurot. Peame mõtlema, kas see uus pakutav toode loob kliendile lisaväärtus ning kas seda tasub proovida või mitte.
Need tooted, mis on kuskile juba kanda kinnitanud ning teevad ka turundustegevusi, siis nendega oleme kaasas käinud.
Kuidas suhtute alkoholimüügipiirangusse ning alkoholiosakonda vaheseinte paigutamisesse?
Veel ei ole seadust vastu võetud ning täna veel seinu püsti ei pane. Kuid oleme teinud sisemisi projekte, et hakata alkoholiosakonda rohkem müügisaalist eraldama.
Ma arvan, et nendel vaheseintel on oma mõju alkoholimüügile aga erinevaid arvamusi on täna selle teema kohta väga palju. Meetmena on see mõjus, ehkki Eestis läbiproovimata, kuid me ei taha olla nõus sellega, et seda rakendatakse nii suure kiirusega.
Oleme Rimis eeskõnelejaks, et suunata inimesi vähem alkoholi tarbima. Toetame seda ja tahame sellel teemal kaasa rääkida.
Ma arvan, et alkohoolsed tooted võiksid olla eraldatud muust kaubast, kuid kuidas seda teha nii, et see ei tekitaks jaekaupmehele liiga suurt investeeringut. Mõelda võiks pigem selliste lahenduste peale, mis ei tekita juurde arvestatavaid investeeringuid.
Oleme enda jaoks arvutanud, et investeering vaheseintesse on kuskil 600 – 800 tuhat eurot.
Kui palju uusi kauplusi sellel aastal tuleb?
See aasta on plaanis avada kolm kauplust – 2 Pärnus ja üks Tallinna piirkonnas.
Kas te oleksite valmis enda kaupluste lahtioleku aega keskustes vähendama? Kui palju kliente käib hilistel tundidel kauplustel ning kas teie hinnangul te kaotaksite käibest, kui sulgete kaupluse kell 21?
Mina toetaks seda suunda, et kaupluste lahtiolekuajad võiksid olla rohkem piiratud ja reguleeritud. Eesti kliendil on täna väga mugav. Klientidel õnnestub kindlasti oma oste paremini planeerida, et teha need ära lühema perioodi jooksul. See tööjõud, kes kaubanduses töötab on arvestatav hulk ning ka nemad tahavad perega olla.
Tööandjana pooldan, et see võiks olla riigi poolt reguleeritud. Konkurentsis ei saaks keegi seda endale lubada, et alustab ise lahtioleku aja piiramist. Iseenesest turul sellist regulatsiooni ei teki.
Miks mitte näiteks nädalavahetusel tunde reguleerida. Need tunnid ja müügid teenivad lisaväärtust liiga vähe. Statistika näitab, et esimesed ja viimased tunnid on kõige madalama käibega.
Mis on Teie jaoks Läti kogemuse kõige suuremad õppetunnid?
See andis suure kogemuse töötada rahvusvahelises meeskonnas. Lisaks andis hea kogemuse, kuidas meeskond koos toimima panna. Sain suure usu, et erinevused täiendavad meeskonda.
Olete Rimi süsteemis juba tükk aega töötanud, kui suur samm on nüüd ettevõtet juhtida?
See oli minu jaoks suur samm, sest olen nüüd oluliselt rohkem eesliinil, kus kokkupuude nii klientide aga ka töötajatega nõuab minult uut lähenemist.  See töö on palju dünaamilisem, kui mu varasemad positsioonid ettevõttes. Hea oli vahepeal Eestist väljas töötada aga nüüd on väga hea ka kodus olla.
Esimene fookus on mul integreeruda Rimi Eesti meeskonda, elada sisse uude rolli ning tutvuda nende inimestega, kes ettevõttes töötavad. Samuti soovin saada tuttavaks kaupluse personaliga ning jõuda kõikidesse meie kauplustesse.

Seotud lood

Uudised
  • 23.03.18, 10:01
Rimi juht: sel aastal läheb töötajate palgatõusuks miljon eurot
22. märtsil toimunud Rimi teeninduskonverentsil lubas Rimi Eesti juht Vaido Padumäe, et 2018. aastal läheb palgafondi miljon eurot. Rimi teenis möödunud aastal kaks miljonit eurot kasumit.
  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 18:32
Jaekaubanduse järgmine arenguhüpe ‒ tulevik on kassavabade poodide päralt
Ostlemise ja ostukogemuse tulevik pakub palju põnevust, jagab kodumaise tarkvaraarendusettevõtte Datanor tegevjuht Indrek Ott ja kirjeldab, milleks valmis olla.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele