Kõigil ettevõtte osadel silma peal hoidmine ei ole lihtne! See võib olla raske töö, sõltumata sellest, kas juhatate väikest üksikpoodi või suurt ketti. Kõik alates tootepaigutustest töögraafikuteni tuleb täiuslikult planeerida ja teostada. Üks keerulisematest probleemidest jaemüügis on kaubakadu, kirjutab Erply juht Kristjan Hiiemaa.
Kõige lihtsamalt öeldes tähendab see kauba mitmesugust kaotsiminekut – vahel kogemata kombel ja vahel tahtlikult. USA jaemüüjate ühenduse National Retail Federation korraldatud uuring näitas, et 2015. aastal põhjustas kaubakadu USA ettevõtjatele kahju rohkem kui 45 miljardit dollarit. Eelmisel aastal kasvas kahju oluliselt ning oli 49 miljardit dollarit.
Vargused ja eksimused võivad jaemüüja kasumist olulise osa ära süüa. Selles artiklis käsitleme kaubakao peamisi põhjusi ja viise selle ennetamiseks.
Poevargused ja muud välised põhjused
Eelnimetatud uuringus ilmnes, et kaubakao peamiseks allikaks on välised põhjused. Poevargused ei ole küll uus nähtus, kuid viimastel aastakümnetel on probleem oluliselt tõsisemaks muutunud. Poest kauba eest tasumata lahkumine moodustab rohkem kui kolmandiku kogu kahjust. Ka ei ole enam poevarasteks üksnes lapsed ja teismelised.
Üha enam ettevõtjaid on kimpus organiseeritud vargustega. Need jõugud plaanivad rünnakuid ette ning teavad, kuidas mitte vahele jääda. Kurjategijad õpivad poode enne ründamist tundma, et väärtuslike kaupade olemasolu ja asukoht välja uurida. Ka kannavad nad sageli kaasas erilisi tööriistu turvameetmete alistamiseks.
Parim kaitse varaste vastu on endiselt turvatöötajad ja turvaelemendid, kuigi nende tegelik efektiivsus on vähenenud. Panuseid arvesse võttes peaks mõistlike alternatiivide leidmine olema iga poejuhataja jaoks üks prioriteetidest.
Poevargustega võitlemiseks:
Tervitage poekülastajaid. Näidake, et panite neid tähele ja et nad ei ole anonüümsed.Hoidke poodi korras, et toodete kaotsiminek oleks kohe märgatav.Rääkige teiste läheduses asuvate poodide töötajatega. Kas neil on vargusi esinenud? Neil võib teile häid soovitusi olla.Ärge laske töötajatel kassade juures lobiseda. Pange nad poes ringi käima, et ükski piirkond ei jääks tähelepanuta.Tehke kauba varastamine raskemaks. Väikesed tooted peaksid olema kassa lähedal.Kui midagi juhtub, pöörduge politsei poole. Ka neil võib olla kasulikke nõuandeid või teavet.Palgake piisavalt töötajaid. Üksiku töötaja tähelepanu on lihtne hajutada, kuni keegi teine kaupa näppab.
Töötajad
Küsige endalt: kes pääseb kaubale ja laopindadele juurde? Poevargused võivad küll olla kaubakao peamine põhjus, kuid töötajatepoolsed vargused ei jää palju maha. Vahel võib tegu olla ausa eksimusega, teinekord aga lihtlabase vargusega.
Keegi ei kahtlusta ju omaenda töötajaid, kuid nii see on – 30% kaubakaost põhjustavad töötajad ise. Õnneks on see osakaal võrreldes 2015. aastaga veidi langenud. Siiski on kahju märkimisväärne.
Töötajate vargustega võitlemiseks:
Parandage tööintervjuude protsessi ja tõhustage värbamiseelset kontrolli. Sõeluge kahtlase taustaga inimesed välja juba enne palkamist.Ärge jätke töötajaid üksi. Nii aitate neil poevargustega võidelda ja kiusatusi vältida.Jälgige neid poe turvakaameratega, iseäranis prügi väljaviimise ajal.Investeerige oma töötajatesse, hoidke neid motiveerituna ja õppige neid tundma.Piirake juurdepääsu jaemüügitarkvara funktsioonidele vajadusepõhiselt. Seadistage erinevad juurdepääsutasemed ning jaotage neid vastavalt sellele, kui palju olete töötajaid tundma õppinud.
Halduslikud kaod
Kaubakaoga võitlemisel kipuvad ettevõtjad keskenduma vargustele, kuid rohkem kui viiendik kadudest on põhjustatud halduslikest vigadest ja lohakast raamatupidamisest. Laotarkvara kasutamine võib olla abiks. Samas nõuab selle kasutuselevõtmine mõningast enesedistsipliini.
Kirjeldage saabuvate kaupade ostuhinnad ning võrrelge neid müügihindadega.Võtke kasutusele mitmeastmeline protsess, mis võimaldaks kontrollida, et kõik tellitud kaubad tõepoolest kohale jõudsid.Tehnke korrapäraselt inventuuri.
Pettus
Pettus moodustab kaubakaost suhteliselt väikese osa; tavaliselt esineb seda siis, kui poe kaubavarude täiendamise eest vastutab alltöövõtja. Ka siis, kui tegu ei ole tahtliku pettusega, võib tegelikult riiulitele jõudnud kaup eksituse tõttu saatelehel kirjasolevast erineda. Lahendus on sarnane nagu halduslike kadude puhul – tuleb tugevdada omaenda haldusdistsipliini. Pange paika range kord kauba vastuvõtmiseks ja inventuuri tegemiseks.
Kahetsusväärselt sageli eiravad jaemüüjad kaubakadu, arvates, et tegu on vältimatu kahjuga. Loomulikult lähevad asjad katki ja inimesed teevad vigu, kuid kaubakadu on siiski võimalik vähendada.
Tüüpilise jaemüüja kaubakadu moodustab käibest 2 protsenti – mitu eurot teie aastas kaotate? Mõelge, kui palju võiks teie kasumlikkus tõusta, kui rakendaksite kas või mõnda siintoodud abinõudest. Proovige alustuseks ühte või kahte neist ja vaadake, mis juhtub.
Autor: Kristjan Hiiemaa, Erply tegevjuht
Seotud lood
Jõulude eel kasvavad märgatavalt kaubanduse käibenumbrid. Positiivsel trendil on siiski ka varjatud külg – sagenevad olukorrad, kus ühest punktist teise transporditav kaup saab teel olles kahjustada või kaob sootuks.
Kaubandusettevõtete juhid on sageli küsimuse ees, kas kaubakadude tõttu on mõistlik tööle võtta turvatöötaja või panustada elektroonilisele valvele. Tegelikult on olemas üks veel võimalus: osta turvafirmalt sisse inventuuriteenus. Turvariskide maandamise artiklitesarja neljandas loos räägib sellest täpsemalt turva- ja valveteenuseid pakkuva Viking Security juhatuse liige Tannar Tiitsar.
Prisma turvajuht Jekaterina Aljohhina räägib 8. juunil toimuval Äripäeva korraldataval võtmetöötajate kogemusfestivalil muljetavaldava loo sellest, kuidas kogu teenindussektori tööjõupuudus laastas kolme aasta eest ka turvaettevõtteid, millelt jaekaubandus teenust sisse ostis.
Kaubanduse turvariskide maandamise sarjas tuli juttu sellest, kuidas hoiduda kaardimaksepettustest, millist abi on turvaväravatest ja turvaelementidest, kuidas aitab turvafirma tehtud inventuur kahjusid vähendada, kuidas hävitatakse kaupa ja dokumente ning millist kindlustuskaitset kaubandusettevõte vajab?
Ostlemise ja ostukogemuse tulevik pakub palju põnevust, jagab kodumaise tarkvaraarendusettevõtte Datanor tegevjuht Indrek Ott ja kirjeldab, milleks valmis olla.