R-Kiosk on teinud suuri investeeringuid, et hoida sortimenti atraktiivsena ja kaasajastada müügipunkte, sest mugavuskaubandus võidutseb ning tarbijad soovivad vajalikud tooted saada kätte kiiresti, ütles intervjuus R-Kioski tegevjuht Tiia Ilves.
Ilvese sõnul on viimased kaks aastat olnud ettevõtte jaoks revolutsioonilised. „Kindlasti on tarbijatele silma jäänud, et meie kioskid on saanud uue ilme ning jätkame uuendustega ka järgnevatel aastatel,“ rääkis ta. Ilves lisas, et ehkki klientide vajadused on pidevas muutuses ja igal müügipunktil tulenevalt asukohast omad eripärad, on tagasiside muudatustele olnud valdavalt positiivne.
Muudatused on hästi mõjunud ka R-Kioski müüginumbritele. „Külmade ja soojade jookide ning toidu müük on kasvanud mitmeid aastaid järjest. Selle üle on mul tohutult hea meel,“ sõnas Ilves.
R-Kioski käesoleva aasta üheks olulisemaks eesmärgiks on teostada uuendus 17 olemasolevas kioskis ning avada kümme uut poodi. „Heites pilgu minevikku, sulgesime eelmisel aastal umbes kümme ning avasime ja renoveerisime vähemalt sama palju müügipunkte,“ märkis Ilves.
Ta tõi välja, et mugavuskaubandus on maailmas hetkel megatrend, mistõttu kinnitab üha tugevamalt kanda ka Eestis. „Inimeste elutempo aina kiireneb, kodus tehakse vähem süüa ning liigutakse rohkem ringi. Kliendi vaatepunktist on suurenev valik loomulikult tervitatav. Konkurents tõstab pakutavate toodete kvaliteeti ning kõik turul tegutsevad ettevõtted peavad pingutama. Pidev kuklasse hingamise tunne ei luba end lõdvaks lasta, vaid tuleb pidevalt jälgida, millised arengud turul toimuvad. Kahtlemata on sõbralik konkurents inspiratsiooniks kõigile,“ rääkis Ilves.
Töötajate heaolu parandamine
R-Kioski fookuses on sellel aastal eeskätt teeninduse kvaliteedi tõstmine. „Usume, et hea teenindus saab sageli alguse ettevõtte töötajate heaolu parandamisest. Soovime, et R-Kiosk oleks mõnus koht töötamiseks, kus töötingimused on kaasaegsed ja mugavad ning palk konkurentsivõimeline. Pingutame iga päev selle nimel, et meie inimesed tuleksid tööle naeratus näol,“ ütles Ilves.
Ta märkis, et olulist rolli töötajate kaasamisel mängib sisekommunikatsioon. „Kasutame erinevaid sisekommunikatsiooni kanaleid. R-Kioski töötajatel on oma ajakiri, kasutame igapäevaseks suhtlemiseks erinevaid platvorme ning kaasame klienditeenindajaid tootearenduse protsessi,“ täpsustas Ilves. Ta lisas, et uutes renoveeritud kauplustes pööratakse varasemast veelgi suuremat tähelepanu klienditeenindajate töötingimuste parendamisele. „Iga töötaja peab tundma, et on oluline ja oodatud,“ sõnas Ilves.
Frantsiisipidajaid on jäänud aastatega vähemaks
R-Kioski frantsiisipidajate arv on viimastel aastatel pisut vähenenud. Tänaseks on neid 28. Ülejäänud kioskeid majandab R-Kiosk ise. Frantsiisipidajate arvu vähenemise taga on Ilvese sõnul sageli muutused isiklikus elus. Leidub inimesi, kes jäävad pensionile või leiavad tööalases karjääris muu väljundi. „Hoolimata frantsiisipidajate arvu mõningast vähenemisest usume, et R-Kiosk on loonud enda frantsiisipidajatele mugavad tingimused ja toetava õhkkonna, mis aitab kaasa mitmekülgsele arengule. Ettevõtlusega alustamine on samm, mida kaalutakse sageli väga pikalt. Soovime nii uutele kui kogenud frantsiisipidajatele olla toeks kõigis igapäevastes õnnestumistes ja võimalikes tagasilöökides,“ sõnas Ilves.
Ta lisas, et R-Kiosk on muutnud ettevalmistava töö frantsiisiandmiseks põhjalikumaks. „Meie jaoks on prioriteet number üks see, et frantsiisipidajatele oleksid tagatud tingimused olla oma töös edukad. Loomulikult nõuab see lisaks R-Kioski toele ka isiklikku motivatsiooni pingutada,“ märkis ta. Lõpetuseks avaldas Ilves lootust, et frantsiis on ettevõtlusvormina üha atraktiivsem ning aasta pärast on frantsiisipidajate arv kasvanud.
Soe toit ja e-õppekeskkond
Seoses kontseptsiooni uuendamisega on välja vahetatud ka R-Kioski müügipunktide tehniline park – alustades ahjudest lõpetades külmikutega. „Kindlasti on selline muutus olnud märgilise tähendusega klienditeenindajate jaoks, kelle igapäevane töö on oluliselt mugavam. Ühtlasi saavad ka meie kliendid tänu uuele ja kaasaegsele tehnikale nautida veelgi kõrgemat kvaliteeti,“ ütles ta.
Ta lisas, et väikeseid tehnoloogilisi arendusi on oodata ka järgnevatel aastatel. „Näiteks sellel aastal paigaldame toidukappe, millest klient saab mugavalt kaasa võtta juba sooja toidu. See tähendab seda, et puudub vajadus hilisema soojendamise järele,“ märkis Ilves.
Lisaks toob ta uuendustena välja klienditeenindajatele suunatud õppeprogramme, e-õppekeskkonda ja elektroonilisi enesekontrolliplaane. „Loomulikult ei paista kõik muudatused otseselt kliendile silma, kuid tõstavad olulisel määral klienditeenindajate professionaalsust, kes on tänu sellele enesekindlamad, rõõmsamad ja enesega rahulolevamad. Seda tajub ka klient,“ ütles Ilves.
Samuti on ühe tehnoloogilise uuendusena R-Kioskites kasutusel iseteeninduskassad. „Kiirus on see, millega R-Kiosk mugavuskaubanduses eristub. Meie poed on väikesed ja nendes ei pea kõndima pikki vahemaid. Kui klient ei vaja just toidu soojendamist ega soovi osta kas tubakat või alkoholi, võib ta ennast mugavalt ise teenindada,“ tõi Ilves välja.
Pikk vaade tulevikku
Ilves tunneb suurt rõõmu selle üle, et R-Kioski emafirma oskab hinnata uuenemisvajadust. „Oleme investeerinud igal aastal suuri summasid eesmärgiga parandada töötajate heaolu ja hoida sortiment atraktiivne,“ ütles ta.
Järgmised kolm aastat kavatseb R-Kiosk tugevasti investeerida terve kaupluseketi uuendamisesse. Ühtlasi on prioriteetse valdkonnana sõnastatud töötajate koolitamine ja töötingimuste jätkuv parendamine. „Inimesed on meie suurim vara. Võime küll panustada ohtralt ajalist ja rahalist ressurssi ettevõtte uue ilme saavutamiseks, kuid R-Kioski olulisim väärtus seisneb siiski meie särasilmsetes ja professionaalsetes töötajates,“ märkis Ilves.
Sortiment uueneb pidevalt
Ilvese sõnul on R-Kioskil väga vedanud ka partneritega. „Uute toodete idee saab alguse meie peakokalt. Muidugi on seejuures oluline väga hea klapp koostööpartneritega, kes on alati olnud nõu ja jõuga valmis protsessis kaasa lööma. Lõplikult jõuab uus toode tootmisesse seevastu peale tiheda sõela läbimist meie ostuosakonna, tootejuhtide ja peakoka poolt,“ täpsustas ta.
Populaarsed tooted:
Soojendatavad Ostrati tooted
Rahvusvahelised supid nt Tom Kha
Hot-Dog
Paninid
Burrito
Viineripirukad
Kaks aastat tagasi tegi R-Kiosk tohutult suure hüppe sortimendi valikus. Seda laiendati ligikaudu kolm korda. Ilvese sõnul ollakse täna jõutud stabiilse suuruseni ja edaspidi keskendutakse sortimendi järjepidevale uuendamisele. „R-Kioski eesmärk on see, et toit oleks täisväärtuslik ning maitsev. Kliendile tuleb pakkuda mitmekülgseid ja põnevaid valikud – olgu selleks soe või külm toit,“ sõnas ta.
Tervislikumad alternatiivid on populaarsed
Ilves rääkis, et ehkki tubakatarbija on endiselt üks R-Kioski sagedasemaid kliente, on märgata trende, kus eelistatakse teistsuguseid tooteid. Rääkides alkoholist tõi ta välja toreda trendi, mille kohaselt eelistavad tarbijad aina rohkem alkoholivabasid tooteid – alkoholivabade õllede ja muude jookide müük on märgatavalt kasvanud.
Ilves lisab, et energiajookide alternatiiviks on tõusnud vitaminiseeritud veed ja R-Kioski enda terviseshotid ning Paleo mahlad. „Inimesed saavad aru, et energiat saab ka looduslikest ainetest,“ ütles ta.
Kui kõik tahavad rääkida ainult värsketest ja tervislikest toodetest, siis R-Kioskis on mitu aastat järjest kasvanud ka saiakeste müük. „See on pigem märk mitmekülgsest käitumisest ja teadlikust toitumisest. Viis päeva söön salatit, kuid nädalalõpus võin endale ühe croissant’i lubada,“ selgitas Ilves.
Hind on järjest olulisem
Kliendid ei tule ütlema, kui neile pakutava toote hind ei sobi, vaid otsustab seda jalgadega. „Jälgime hinnataset hoolega ja teeme vajalikke muudatusi. Näiteks oleme alles hiljuti muutnud mõned eined ja joogid soodsamaks. Samuti loonud kombo pakkumisi, kus klient saab sobivad tooted ise valida, sest niimoodi on soodsam, kui eraldi ostes,“ ütles Ilves.
Tema sõnul püüab R-Kiosk vähendada toidu raiskamist, kuid olukorras, kus riiulid hoitakse õhtuse ajani kaupa täis, tuleb mingi kogus toitu paratamatult utiliseerida. „Siiski pakume sama päeva säilivustähtajaga tooteid juba hommikul soodsama hinnaga, et suurendada nende ostmise tõenäosust ja vähendada seeläbi toidu raisku minemist,“ tõi ta välja.
Tulevik
„Mugavuskaubandus kindlasti võidutseb, sest juba täna on näha, kuidas inimesed teevad teisi valikuid, et mitte tunde hüpermarketis veeta,“ rääkis Ilves. Tema sõnul hindavad inimesed järjest enam oma aega ning on kriitilisemad otsustama, mille jaoks seda kulutavad. „See saab olema kodu, perekond, lähedased, haridus, sport ja töö,“ ütles Ilves.
Tema hinnangul peab kaubandus endiselt liikuma sellises suunas, et inimene saaks oma soovid kiiresti täidetud. „Iseteeninduskassad saabuvad varsti kõikjale ja toidu kojutellimise populaarsus kasvab,“ ennustas Ilves.
Inimesevaba R-Kioskit Tiia Ilves ette ei kujuta. Ei lähimas ega kaugemas tulevikus. „Inimlik suhe meie ja kliendi vahel on väga oluline ja soojendatavat toitu tuleb soojendada enne pakkumist,“ ütles ta. Samuti avaldas Ilves saladuskatte all, et peagi on klientidel võimalus tellida endale R-Kioskist toitu koju või kontorisse.
Seotud lood
Ostlemise ja ostukogemuse tulevik pakub palju põnevust, jagab kodumaise tarkvaraarendusettevõtte Datanor tegevjuht Indrek Ott ja kirjeldab, milleks valmis olla.