Sume Smuutisegu esindaja Kadi Hiie ütleb, et tootmisega alustades olid nende plaanid seotud eelkõige HoReCa sektoriga, kuid suurem koostöö läks käima Selveriga, mis teadlikult Eesti väiketootjaid oma valikkuse kaasab. Toiduraiskamise vähendamine ja eristuv toode olid head argumendid, miks üks suur jaekett väiketootjaga käed lõi.
- Sume Smuutisegu esindaja Kadi Hiie Foto: Valmar Voolaid
Sume Smuutisegu esindaja Kadi Hiie ütleb, et idee hakata tootma külmutatud smuutisegusid sündis sellest, et tavapärasel viisil smuutide tegemisel jäid alati üle poolikud avokaadod, ananassid, kookospiim jms, mis tegelikult kiiresti riknema hakkasid ja tihti tuli need lihtsalt ära visata. “Samas need smuutisegud, mis poes müügil olid, eeldasid, et valmistamisel tuleb lisada piima või mahla vms. Meie tooted on kindla retsepti järgi tehtud ja ei pea ise iga kord maitset timmima või katsetama.“
“Polnud saada sellist ideaalset külmutatud segu, kuhu tuleks lisada vaid soe vesi ja siis blenderdada. Ei ole vaja sulatada ega hoida kodus lisandeid nagu kookospiim või maitsestamata jogurt kodus, sest need on juba smuutisegus sees. Smuuti tegemine peaks olema väga lihtne, et oleks motivatsiooni seda igapäevaselt tarbida.”
“Meie valisime paki suuruse selle järgi, et oleks täpselt ühe portsjoni jagu. Algselt oli see mõeldud eelkõige HoReCa-sektorile, et oleks lihtne teha kvaliteetset smuutit. Kuna HoReCa on olnud pandeemia ajal languses, siis hoopis sai meie põhiväljundiks jaemüük.”
Sume Smuutisegusid hakati tootma 3 aastat tagasi Kuressaare kesklinnas väikses tootmishoones. Nende valikus on 9 erinevat smuutisegu, mis koosnevad marjadest, puu- ja köögiviljadest ja maitsetaimedest – pole suhkrut ega muid lisaaineid. “Meie kontseptsioon on eriline ja eristuv, sest vähendab inimese jalajälge,” ütleb Hiie.
Smuutisegu ajas alguses tarbijad segadusse
Hiie toob näite oma äri keerulistest külgedest: “Palju muutusime kokku sellega, et kliendid pidasid meie toodet pulbriks või püreeks ja seega oli ka palju eelarvamusi. Aga läbi degusteerimiste ja hea kommunikatsiooni saime sellest faasist edasi ja suutsime teha kliendile selgeks meie smuutisegude ainulaadsuse – hea maitse, siidine tekstuur ja kõrge toiteväärtusega koostisained.”
Hiie näeb, et Eesti väiketootjad keskenduvad nišile, püüavad leida mingit omapärast lahendust ja kasutada pigem kohalikku toorainet. “See ilmselt aitab suurtootjatest eristuda ja omale kindla klientuuri leida.”
Selver on võtnud oma sihiks müüa Eesti väiketootjate toodangut
Sume Smuutisegu on üks väiketootjatest, kes on saanud oma tooted müügile Selverisse. Hiie sõnul võttis ta ise Selveri ostujuhiga ühendust ja paari kuuga olid tooted poes müügil. “Kõik käis väga kiiresti – avasime tootmise, juulis jõudsid smuutisegud esimest korda Selverisse. Selle aja jooksul toimusid kohtumised, degusteerimised ja lepingute vormistamised.”
Selveri juhatuse liige Kristi Lomp on öelnud, et koostöö väiketootjatega on neil täiesti eraldi ärisuund ja see ei tähenda ainult seda, et võetakse Eesti väikeäride tooted müügile, vaid antakse omalt poolt ka turundusabi, alates nõuannetest pakendamisel ja väljapanekul kuni toodete tutvustamiseni Selveri oma (sotsiaalmeedia) kanalites.
Hiie hindab Selveriga koostöös seda, et ostujuhid on vastutulelikud ja valmis katsetama: “Tihtipeale tuleb sortimendi laiendamise indikatsioon ostujuhi enda poolt. Meie jaoks oli ka üllatus, et Selveri juhtkond tuli suvel meie tootmisega tutvuma ja tegi meist ka video, kus oma tooteid tutvustasime. See sai Selveri sotsiaalmeedias suurt tähelepanu. Eelnevalt puudus meil igasugune kogemus, kuidas suure jaeketiga äri ajada. Selveri andis meile palju julgust ja soovi kasvada suuremaks.”
Smuutiäri on hooajaline
“Hetkel mõjutab meid palju tooraine nappus ja suurenenud sisendhinnad. Peame mõtlema, kuidas toota suuremate kogustes vähema ajaga, et toote hind jääks tarbijale mõistlikuks. Kolme tegutsemise aasta jooksul pole tootmisega probleeme olnud, kuid peame igal aastal arvestama, et smuutide tarbimine on hooajaliselt erinev. Talvel, mil ostmine on väiksem, saame kevadeks ette toota.
Loomulikult on huvitav teada, mis on nende müüdavamad tooted. Selveri müügid näitavad, et kõige populaarsem on Pina Colada, sellele järgneb Red ja siis Green.
Seotud lood
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.