Peamine murekoht on täna tarbimise vähenemine, mis vaevab kõiki Baltikumi ettevõtjaid. Samaaegselt on Eesti tarbija kõige tagasihoidlikum, samas kui lätlased ja leedukad on märksa julgemad ostlejad, rääkis NielsenIQ ärijuht Erlend Villems jaekettide-tootjate-hulgikaupmeeste ühisseminaril.

- Nielsen Eesti ärijuht Erlend Villems Foto: Raul Mee
Tarbijaoptimism oli 2024. aasta oktoobris kogu Baltikumis madalaim Eestis – 67 punkti 200-st, samas kui leedukad ja lätlased olid oluliselt optimistlikumad (vastavalt 91 ja 79 punkti).
„Tarbijaid mõjutavad peamiselt töö ja finantskohustused – just mure selle pärast, kuidas toime tulla palga ja igapäevaste kulutustega,“ ütles Villems. Uuringu põhjal tehakse hinnatõusu tõttu oste peamiselt kampaaniatoodete ajal (Eestis üle 84% vastanutest) ning keskendutakse eelkõige vajalikele toodetele. „Üle poole tarbijatest on valmis vahetama kauplust või valima odavamaid alternatiive, isegi kui nende kvaliteet on veidi madalam. Populaarne on ka suuremate pakendite ostmine raha säästmiseks,“ lisas ta.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Tänane majanduskeskkond on viinud jaeketid olukorda, kus rebimine käib iga kliendi nimel. Viimase nelja kvartali jooksul on suutnud tulemusi märgatavalt kasvatada vaid üksikud, teistele on osaks saanud paigalseis või suisa langus.
Suurtel jaekettidel on kasutuid ruutmeetreid liiga palju, mistõttu on nende konsolideerumine või uste sulgemine vägagi tõenäoline stsenaarium, ütles KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger jaekettide ühisseminaril.
Selveri äriarvestuse juht Kristjan Anderson tõdes, et jaeketid on sunnitud lähiaastate jooksul oma kauplustevõrgustiku üle vaatama, võimalikud on ka üleostmised.
Eesti jaekettide juhid ei näe sellest veel konkurentsiolukorra muutust, et Rimi saab rootslaste asemel uued omanikud Taanist, leitakse kinnitust sellest, et Balti regiooni tasub investeerida.
Elektroonilised hinnasildid ei muuda mugavamaks, turvalisemaks ja kiiremaks mitte üksnes kaupluste tööd, vaid hõlbustavad tegemisi logistikasektoris ja mitmetes teistes majandusharudes. Võimalus, et siltidele kuvatav info on samal ajal ühtne kõikjal, kus just hetkel vajadus ja soov on, lubab personalil pühenduda teistele olulistele protsessidele ning seeläbi firma edule ja arendamisele.