Nii nagu koolituses võib ka teistes valdkondades kuulda väljendit rätsepaülikond. Mida selle all mõeldakse? Mis eristab rätsepaülikonda valmisülikonnast?
Rätsepaülikond on valmistatud kliendi mõõtude järgi mille tarvis on käidud korduvalt proovides. Eelnevalt on kokkulepitud ülikonna tegumood, detailid, tähtajad, eesmärk ja võimalused.
Mõõduülikond ja rätsepaülikond ei ole üks ja sama, ning vahe seisneb selles, et mõõduülikond on tehtud küll mõõtude järgi, kuid toodetud tehases. Antud variandi puhul ei ole võimalik toodet enne proovida aga tulemus on kindlasti parem kui poeülikonnal.
Poeülikonna tüüpi koolitus
Poeülikonnaga võib võrrelda näiteks avatud koolitust, kuhu saavad kuulama tulla kõik soovijad ning sama programmi võib olla kasutatud juba kümme või kakskümmend aastat.
Poeülikond ei ole kehva. Ostsin hiljuti Montoni ülikonna, mis sobis hästi ning kangas oli mõnus. Samuti oli teenindus hea, sest sobilikku suurust ei olnud Pärnus saada ning see telliti Tartust. Aga oleks ju olnud piinlik, kui poes oleks müüja väitnud, et tegemist on rätsepaülikonnaga.
Koolitusturul on väga põnevaid valmistooteid (poeülikondi), kus koolitusfirmad teatavad eelnevalt kuupäeva ja programmi. Avatud koolitused reeglina ei sobi ettevõtetele, kes soovivad vajadustest lähtuvat lähenemist ja pikaajalist arendamist. Montoni ülikonna puhul on lihtne, sest see on toodetud erinevatele kehatüüpidele ja kliendil on valik. Toote lai valik ei ole sünonüüm rätsepaülikonnale.
Poeülikonna puhul tuleb klient valmis toodet ostma, rätsepaülikonna puhul on vastupidi ehk ennem tuleb klient ja siis ülikond.
Mõõduülikond
Mõõduülikond on toodetud kliendi mõõtude järgi tööstuslike vahenditega. Antud varianti praktiseeritakse näiteks Tais (või mõni muu turismipiirkond). Kliendile tehakse vastavalt mõõtudele valmis ülikond. Hiljem on võimalik nende samade mõõtudega tellida kasvõi teisest maailma otsast lisaülikond, mis sulle koju toimetatakse. Tulemus on hea, kuid mitte täiuslik.
Rätsepaülikond
Soovides kindlat kvaliteeti ja vajadustest lähtuvat teenust, siis tuleb läbi arutada miks ja millist koolitust on tarvis. Oluline on teada palju on võimalik arendustegevuseks vahendeid kasutada ja kuhu soovitakse välja jõuda.
Järgmisena tuleb selgeks teha olemasoleva olukorra tegelik seis, mis on koolituse tellimise puhul üks nõrgemaid kohti. Kui tellijana lepid lühikese küsitluslehe täitmisega, siis saab vastuseks ka üldise pildi. Näiteks teenindusettevõttes on ilma mõistliku testosturingita pea võimatu konkreetset arendustegevust ette võtta. Kui näiteks rääkida koolitusel veenvalt sellest, mida koolitusel osalejad juba rakendavad hindele 4,8 ja minna pinnapealselt üle valdkonnast mille rakendamine on 2,4, siis voolab vesi ikkagi ka edaspidi kõige madalama tünnilaua kohalt välja.
Kes peaks võtma mõõdud? Parima tulemuse annab kui rätsep võtab ise mõõdud, sest siis ta tunneb põhjalikult kliendi erisusi ning see aitab arendusprogrammi üles ehitada. Selleks hetkeks on üheselt selge mida me arendama hakkame ja millise eesmärgiga. Ilma korraliku sisendita on võimatu rätsepaülikonda teha, aga poeülikonna puhul on see võimalik.
Kvaliteetse rätsepaülikonna-koolituse jaoks peab ka tellija hoolega panustama. Tarvis on soovi areneda ja paremaks saada ning „käia proovis“ ja „anda mõõte“. Ei tohiks olla suhtumist, et eelarves on raha, tehke midagi ning küll me midagi ikka õpime. Mis siis, kui selles tuleb välja erkkollane, suurte punaste lilledega ülikond. Kurb on, kui pärast ei ole silmapaistva teosega midagi peale hakata.
Aga sain odavamalt!
Teenindusprotsessi testostud, juhtide-võtmetöötajate intervjuud, ettevõtte keskse programmi koostamine, kaasaegse õppematerjali loomine ja salvestamine, ajakohaste sisestandardite loomine ja kokkuleppimine, koolitusjärgne teoreetiline ja praktiline testimine – kõik need maksavad muidugi.
Aga kappi ei ole mõtet ülikonda seisma osta, kui see praktikas kasutusse ei lähe. Kindlasti on kõigil kapis paar ülikonda (või kostüümi), mis sai ostetud, aga kantud ei ole, sest ostuprotsessi ei süvenetud piisavalt põhjalikult.
Telli targalt!
Soovides näha mõõdetavaid tulemusi ja ettevõtte selget arengut, siis tasub koolitusprotsessi suhtuda hoolikalt ja sisukalt. Tuleb aega võtta, et koos „rätsepa“ ja „disaineriga“ asjad läbi arutada ning nõuda ettevõtte keskset lähenemist õppematerjalides.
Ära piirdu YouTube’st võetud klippidega vaid telli “ülikond” enda mõõtude järgi. Kui näed vaeva, siis on valmis ülikond kui selga valatud ja väärikas.
Koolituse mõju ja tulemus on konkreetne ning kui koostöö jätkub, siis saab meister võtta arvesse nüansse, mis on juba läbitud ja vahepealsed muudatused.
mob. (+372) 50 98 699
Autor: Eero Palm
Seotud lood
Sageli öeldakse ettevõtte kohta, kellel hästi ei lähe, et kala mädaneb peast. Muidugi peab see paika, aga hoopis tähtsam teada, milline on hea (mittemädanev) pea ja millised pead on Sinu ettevõttes?
Arengunõustamise firma Trendline konsultant-koolitaja Eero Palmi sõnul on koolitusfirmade sooviks liiga sageli lihtsalt eristuda, mitte kvaliteetselt õpetada.