E-poodlemises on toimunud märkimisväärne kasv. Pakkide klientideni toimetamine sunnib ka logistikaettevõtteid uusi lahendusi otsima.
E-poodlemises toimunud märkimisväärne kasv sunnib logistikaettevõtteid pakkide kohaletoimetamiseks uusi lahendusi otsima. Aina enam kerkib esile küsimus, kuidas kaup otsekohe teele panna.
Eesti Posti logistikadivisjoni juht Ansi Arumeel tõi välja, et B2C ehk ettevõtetelt erakliendile saadetavate pakkide maht kasvab umbes 13-18% aastas. "E-kaubandus aktiviseerub nii Eestis kui kogu maailmas. Paljud varemalt ainult hulgi- ja jaemüügile orienteeritud ettevõtted avavad oma e-poode. Nii e-kauplejad, e-kaubanduse liit kui logistikaettevõtted astuvad samme, et kinnitada tarbijatele e-kaubanduse usaldusväärsust ja mugavust," kirjeldas Arumeel turuolukorra muutusi.
Arumeel ütles, et maksujõuline ja potentsiaalne e-poodleja väärtustab oma aega, mida veedab pigem koos lähedastega või tegeleb hobidega, selle asemel, et nädalavahetusi kaubanduskeskustes veeta.
"Inimeste vaheline pakkide saatmine on ka aktiviseerunud just tänu e-kaubandusele. Ostu-müügi keskkonnad võimaldavad lihtsasti müüa ja osta asju eraisikute vahel," rääkis ta.
Itella SmartPOST OÜ tegevjuht Risto Eelmaa hindas e-kaubanduse iga-aastast kasvu Arumeelega sarnaselt 10-20% peale. "Peamiselt tuleb see väga jõudsast e-kaubanduse arengust. Inimesed on hakanud rohkem sisseoste veebipoodidest tegema ning kuidagimoodi tuleb need pakid ka tellijateni toimetada," lisas ta. Itella SmartPOST kasvatas eelmisel aastal oma pakimahte 56%.
Sama tendentsi näeb ka DHL Expressi Kesk-Euroopa ja Tšehhi äriüksuse juht Ian David Wilson: "Tunnistame suurt B2C kauba kasvu. Pole vaja enam poodi minna, kõike saab osta online ja see muudab ka meie ärimudelit."
Kiired kasvud eeldavad ka tarnevõimaluste täiustamist. DHL Express tegevjuht Euroopas John Pearsoni sõnul on klient huvitatud vaid oma kauba turvalisusest, samas soovitakse kaup üle anda nii hilja kui võimalik ja kliendini viia nii vara kui võimalik - soovitavalt järgmisel päeval. Selleks on oluline logistikute efektiivsus.
Eelmaa sõnul ongi kogu e-kaubanduse edu võtmeks kohene tarnevõimalus. "Inimene peab saama oma impulssostu kohe tehtud ja kohe ka kauba kätte. Kaup jääb (Eesti poodide puhul - toim) pigem ostmata kui tarneaeg on mitu nädalat."
Pakiteekonna jälgitavus
Wilson tõi välja, et sama oluline kui paki turvaline liikumine, on ka sellega kaasnev info. Reaalajas jälgimine on oluliseks muutunud just e-kaubanduse kasvuga. "B2C ehk ettevõttelt kliendile suunduvate pakkide puhul on klientide teadmishuvi kauba liikumise kohta oluliselt suurem, kui näiteks B2B turul, kus tavalisel juba teatakse kauba liikumise kiiruseid. Kui keegi on enda tarbeks midagi soetanud, jälgitakse kaupa teravamalt," lisas Pearson.
Logistikaettevõtele on selliste klientide kauba kättetoimetamine ka uus väljakutse, sest inimesed on päeval tööl ja seetõttu on käivitumas uus mikroteenus. "Inimesed eelistavad pakke kätte saada bensiinijaamadest või mujalt, kust nad saavad mugavalt peale tööd läbi minna," lisas Pearson ja tõi välja, et suures osas on logistika juba väga efektiivseks muutunud, kui just eraklindile kauba kättetoimetamise viimast osa on väga keeruline tasuvaks muuta.
Koostöö eri ettevõtete vahel
DHL Express äriüksuse juht Eestis Kristiina Laaneots tõi välja, et seetõttu on DHL käivitanud koostöö ka Eesti Postiga, et inimesed saaks oma paki võimalikult mugavalt kätte. Ettevõttel on kaalumisel ka teised võimalused nagu bensiinijaamad ja toidupoed.
"E-kaupmehed peavad tegema kõva tööd, et võita klientide usaldus ja et nad hakkaksid tellimusi tegema. Usaldusväärne peab olema ka partner, kes kaubad kliendile kohale toimetab. Ainult läbi usaldusväärse ja kvaliteetse teenuse saab e-kaupmees oma äri käima," rääkis Eelmaa.
Arumeel ütles, et e-poe pidamise lihtsustamiseks on mõistlik liidestada e-poe ja logistikaettevõtte tarkvara ning et logistikaettevõtted suudaks poepidajale pakkuda komplekteerimisteenuseid nagu komplekteerimine, pakendamine, tarne. Oluline on ka tarnemugavus ehk kättetoimetamiskanaleid peab võimalikult palju olema. Välismaalt ostes on võimalik nüüd palju e-poodide kaupa ka tagastada läbi postkontorite. "Eesti Post liitus sellise süsteemiga nagu Easy Return System, millega klient saab kaubaga kaasa ka kohe pakikaardi tagastuseks," ütles Arumeel.
Eesti Post paigaldab üle Eesti lisaks kaheksa uut ja suuremat automaati. Pakkide lahtreid tuleb juurde ligi poole võrra. Kaasaegsemad ja suurema mahutavusega pakiautomaadid paigaldatakse Tallinnasse, Tartusse, Pärnusse ja Viljandisse.
"Pakiautomaatide kasutamine on regulaarselt kasvanud, ent viimastel nädalatel on olnud kasv hüppeline," ütles Arumeel. "Pakimahtusid on juurde toonud ka see, et Post24-ga on liitunud kõik suuremad e-kauplused ja ostukeskkonnad."
Kui tavapäraselt tõusevad pakimahud aasta lõpus jõulude ajal, siis praegu on saadetiste arv pakiautomaatides kolmekordistunud võrreldes detsembri mahtudega.
Kaupmehed peavad olulisimaks tarnekiirust
E-poe pidajatel on kõige olulisem, et kaup jõuaks kliendini kiiresti ja soodsalt. Paljud poed pakuvad tasuta kauba saatmist, kui klient on nõus sellele ise pakiautomaati või postkontorisse järgi minema. Kullerteenus on tasuline.
Denim Dreami kaubamärgi all tegutsev AS Põldma Kaubandus avas hiljuti e-poe. Turundusjuhi Kaidi Laeva sõnul läheb värskel poel oodatust paremini. Samas pole see tema sõnul eriti üllatav, sest poe sihtgrupp on haritud töötavad noored, kes eelistavad elu mugavaks teha ja e-poes asju osta.
Poe logistikat välja töötades sai määravaks aeg ja hind. Pakiautomaati saabub pakk kliendi jaoks transpordikuluta, kulleri eest peab lisa maksma. "Kokkuvõttes toimetavad kuller ja automaat paki kliendini sama ajaga, kulleriga peab eelnevalt kokku leppima, millal kodus ollakse," ütles Laev. Logistikapartneri valikul oli oluline ka soov e-poega Lätti ja Leetu laienemisel.
E-poodlemise populaarsus vaid kasvab ja selleks peavad olema valmis ka logistikafirmad, sest näiteks kampaaniad võivad tuua pisut ootamatud pakivooge. "Meie hiljutise kampaania edu üllatas meid ennastki," rääkis omadest kogemustest Laev ja tellimuste suure hulga tõttu oli logistika soovitust pisut aeglasem.
Rahva Raamatu e-äri müügi- ja arendusjuht Toomas Aasmäe sõnul kasvab e-poes raamatute müük iga aastaga. "Veebist ostmine on selgelt omad kliendid leidnud," lisas ta. Kui tellimus teha tööpäeval enne kella 15, saab raamatu valitud kohast kätte juba järgmisel päeval. Üle 20 eurose tellimuse korral on raamatu kliendini toimetamine tasuta. "Usume, et klientidele on oluline kaup kiiresti ja mugavalt kätte saada," selgitas Aasmäe, lahendus on mugav just klientidele, kes ei ela raamatupoe lähedal. Tasuta tarnitakse raamatuid pakiautomaatidesse, postkontoritesse jne - kokku üle 300 eri kohta üle Eesti. "Iga klient leiab koha paarikümne kilomeetri raadiuses, kust raamat lisatasuta kätte saada," lisas ta.
Aasmäe näeb, et logistika töötab juba väga hästi. "Amazon pakub USAs valitud linnades juba kauba kätte toomist samal päeval. Eesti piires oleks seda keeruline korraldada, kuid see võiks olla võimalik näiteks Tallinnas," näeb ta võimalikke logistika arengusuundi. Ka peavad logistikaettevõtted hakkama saama järjest kasvava saadetiste hulgaga.
Autor: Kristi Malmberg, Mariliis Pinn
Seotud lood
Kupongiäri Cherry.ee tegevjuhi Priit Tompi sõnul on logistika ettevõttele uus valdkond, kuid klientide teenindamiseks otsitakse uusi võimalusi. Cherry avas esinduskaupluse Rotermanni kvartalis, et suhtlus kliendiga nende kontrolli all oleks.
Läinud aastal kasvas Baltikumi juhtiva e-kaubandusettevõtte Cherry Media grupi müügikäive kolmes riigis kokku 27,5 miljoni euroni.
Sisustuskaubamaja ON24.ee nõukogu liikme Peep Kulla sõnul ei ole Eesti e-kaubandus ajalooliselt väga arenenud ning on pigem järeljooksja.