Alexela Oil AS on esimene ettevõtte, kes hakkas hiljuti väljastama universaalseid masinloetavaid e-kviitungeid. Täna on tanklakett oma soodus- ning maksekaardi omanikele vahendamas juba ligi 10 000 e-kviitungit päevas.
- Omniva infoäri juht Sander Aasna näidistankimist sooritamas ning esimest e-kviitungit saamas. Foto: Riini Saluri, Omniva personalijuht
Omniva poolt välja arendatud e-kviitungi ametlikku kasutuselevõttu märkis teisipäevane Alexela Kakumäe Haven sadamatankla avamine, kus sooritati nii näidistankimine, kui väljastati ka kütuse ostu kinnituseks üks digitaalne e-kviitung.
Omniva infoäri valdkonna juhi Sander Aasna sõnul on pika pingutuse järel jõutud selleni, et e-kviitungi idee on tänaseks reaalsuseks saanud. „Keskmiselt saab igaüks meist neli kviitungit nädalas. Nüüd võib see arv kütusetšekkide arvelt juba oluliselt väheneda,“ selgitas Aasna. Tema sõnul muutub e-kviitungi kasutegur üha suuremaks kasutajate rohkuse arvelt. „Mida rohkem on meil nii tarbijaid kui ka kaupmehi, kes e-kviitungit kasutavad, seda rohkem võimalusi pakub ka e-kviitungi kasutajaportaal,“ lisas Aasna.
Ta selgitas, et kuna teenus on koostöös Alexelaga tänaseks edukalt käivitatud, siis ootavad nad nüüd järgmisi kaupmehi, kes esimesest julgest eeskuju võtaks. "Võidab sellest tegelikult nii klient kui ka kaupmees.“
Lisaks kliendimugavusele, muudab e-kviitung ostuprotsessi ka keskkonnasäästlikumaks. Eestis väljastatakse aastas ligi 400 miljonit paberkviitungit, mille trükkimiseks kulub 20 tonni paberit – selle valmistamiseks omakorda keskmiselt 300 puud, üle 180 barreli nafta ja 1440 tonni vett, ning trükkimisest tekib lisaks ligi 20 tonni jäätmeid.
Alexela on Eesti ettevõtetest esimene, kes universaalse e-kviitungi Eestis kasutusele võttis. „Koostöös Omniva pakume nüüdsest oma ligi 42 000 lojaalsuskaardi omanikule võimalust oma kütusetšekid mugavalt digitaalsel kujul kätte saada,“ ütles Alexela kommunikatsioonijuht Norbert Kaareste. „Alexela väljastab ühe aasta jooksul kokku ligikaudu neli miljonit kviitungit. Tänasest alates saavad valdav osa neist olema just keskkonna- ja kliendisõbralikud e-kviitungid.“
E-kviitung on Omniva juhitud ning koostöös rahvusvahelise konsortsiumiga välja töötatud teenus, mis aitab kaupmeestel ja ostjatel loobuda järk-järgult paberkviitungitest.
E-kviitung võimaldab ostjal näha kõiki kviitungeid mugavalt ühes kohas ning ühtlasi hallata ka nendega kaasnevaid dokumente, näiteks garantiikirju ja tootejuhendeid. Ettevõtjatele võimaldab e-kviitungi lahendus suunata kviitungeid kuluaruannete tegemise eesmärgil otse raamatupidamisse, kaupmeestel aga vähendada paberkviitungitega seotud probleeme ja kulusid ning seeläbi tõsta klienditeeninduse kvaliteeti. E-kviitungi kasutamine saab olema vabatahtlik nii ettevõtete kui lõpptarbijate jaoks. Projekti eesmärgiks on muuta igapäevane jaekaubandus paberivabaks.
E-kviitungi projekt oli juba enne reaalset töölehakkamist pärjatud Tallinna Ettevõtlusauhindade galal 2016. aasta parimaks Ökouuenduseks. Lisaks on e-kviitungi projekt pälvinud ka hulgaliselt rahvusvahelist tähelepanu ning tunnustust (Rootsi Äriauhinnad tehnoloogilise innovatsiooni kategooria 2015 finalist, Norra-Eesti kaubanduskoja innovatsiooniauhinna finalist). Ühtlasi valiti e-kviitungi projekt 33 000 ettevõtte seast Euroopa Äriauhindade innovatsioonikategooria 10 finalisti hulka.
E-kviitungi projekti teostab rahvusvaheline konsortsium, kuhu kuuluvad Eestist juhtivpartner Omniva, Helesinine Konsultatsioonid, Telia Eesti AS, Trinidad Consulting OÜ ja MTÜ IKT Demokeskus ning Norrast Authente AS. Projekt on toetatud Norra-Eesti toetusprogrammist “Keskkonnasõbraliku innovatsiooni arendamine IKT abil".
Seotud lood
Täna anti Ülemiste keskuses Eesti suurima paberkorvi avamisega avalöök Eesti elektroonilise kviitungi (e-kviitungi) projektile. Omniva juhitud projekti eesmärk on järk-järgult vähendada Eesti kaubanduses ja teeninduses pabertšekkide osatähtsust.
Logistikaettevõte Omniva kandideerib elektroonilise kviitungi projektiga Euroopa ettevõtlusauhindade konkursil (European Business Awards – EBA) innovatiivsema ettevõtte tiitlile.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.