Ammu on möödas ajad, mil head kaubanduskeskust iseloomustas pelgalt laia valikuga poodide olemasolu. Ehkki kaupluste kooslus jääb kaubanduspindade puhul alati väga oluliseks kriteeriumiks, mängivad seal lisaks sellele üha suuremat rolli vaba aja veetmise võimalused ja meelelahutus – inimestele pakutakse keskustes võimalust einestada, kinos või teatris käia ja miks mitte ka rannamõnusid ja -sporti nautida.
Juba mitmeid aastaid räägitakse kaubanduskeskuste positsioneerimisel sellest, et keskused peavad internetimüügi pealetungi tingimustes ellujäämiseks ning atraktiivsuse säilitamiseks pakkuma varasemast enam emotsioone. Seda mitte ainult ostuemotsiooni- ja rõõmu silmas pidades, vaid kaubandukeskused ise peaksid muutuma aina enam meelelahtuskeskuste sarnaseks. See on vajalik, sest tänu sellele, et juba praegu kaubakeskusest hängivatele noortele lisaks sealt huvipakkuvat tegevust teistegi vanusegruppide esindajad, oleks võimalik ostjat kauem keskuses hoida.
Nii on Eestis mitmed kinod ja spordiklubid juba siin-seal kaubanduskeskustesse kolinud, ikka selleks, et kliendil oleks mugav oma käimisi ühildada ehk et peale trenniskäiku oleks tal mugav ka poest või kinost läbi hüpata. Teisalt lubab see, kui tarbija ei satu keskusesse mitte ainult vajalikku ostu sooritama, vaid viibib seal mitmeid tunde, lisavõimalus kaubanduspindade rentijatele oma müüki suurendada – mida enam inimesi keskusest läbi käib ja mida kauemaks nad hoonesse jäävad, seda enam on neil potentsiaalseid kliente, keda võimalik oma tootevalikuga köita.
Mujal maailmas on mindud aga kinodest ja spordiklubidest palju kaugemale – keskustest võib leida igat sorti meelelahutust. Näiteks saab USAs Minnesotas asuvas keskuses Mall of America nii abielu registreerida, kui kino, teemaparki, komöödiaklubi ja akvaariumit külastada, lisaks golfi mängida. Dubai Emiraatide kaubanduskeskuses on lisaks kaubanduspindadele jäähall, kino, näitusesaal ning teater. Kanadas Albertas asuvas kaubanduskeskuses West Edmonton Mall on lisaks majas tegutsevale raadiojaamale külastajatele avatud kino ja veepark, milles ühtlasi sisetiik selles elavate merilõvidega.
Suurejooneliste kaubandus-meelelahutuskeskuste rajamise trend on jõudnud ka Skandinaaviasse – ülelahe Helsingis Pasilas plaanitakse rajada maailmas unikaalse kontseptsiooniga keskust Tripla, mis pakub lisaks ostlemisnaudingutele ning toitlustuskohtadele ka aastaringseid surfamis- ja rannavolle mängimise võimalusi 26-kraadise õhutemperatuuriga siserannas.
Tripla nimi on tuletatud keskuse lubadusest kõiki külastaja ootuseid ületada, neid kolmekordselt täites. Kaubanduskeskust arendav YIT vahendab oma kodulehel ettevõtmise kommertsinvesteeringute direktori Pirjo Aalto sõnu, et kaubanduskeskused peavad ennast ümber positsioneerima – inimestele poodlemisvõimaluste pakkumisele lisaks peaks nad täitma enam ka nende sotsiaalseid vajadusi. Aalto sõnul saab Tripla kaubanduskeskus linnakeskuseks, mis pakub lisaks kaubanduspindadele ja restoraniteenusele ning korteritele ja büroopindadele ka atraktiivseid kultuurisündmusi, Soome muusikamuuseumi väljapanekuid, ainulaadset siseruumidese paiknevat tegevuskeskust ja mugavat transpordiühendus ülejäänud linnaga.
Tripla üldpind on projekti järgi 183 000 ruutmeetrit. Keskusesse tuleb viis toidukauplust, nende seas Lidl ja Prisma. Kaubanduskekuse kontseptsiooni tugevust näitab, et tänaseks on 2019.-2020. aastal avatava keskuse pindadest juba 50 protsenti välja renditud. Kaubanduskeskuse all avatav SurfBeach on unikaalne projekt, mis kasutab hoone all metrootunnelis 6000 ruutmeetri suurust ala ja pakub võimalust siseruumides paiknevas rannas, kus temperatuur on aastaringselt 26 kraadi, nii surfata, kui mängida rannavollet ja nautida rannaliiva. Loodetakse, et aastaringne võimalus mängida ja harjutada välispordimänge, tähendab riigi jaoks ühtlasi paremaid tulemusi võistlustelt. Lisaks on metrootunnelisse plaanitud 3000 ruutmeetri suurune varem kasutamata kontseptsiooniga seikluspark, kus võimalik aega veeta kogu perega.
Siseranna rajajateks on Finnish Beach Volley Ltd ja ettevõte Surf House Concept, kes on sarnaseid projekte teoks teinud juba ka varem mujal maailmas – Austraalias ja Kanaari saartel.
„Pasila rand saab olema parimate tingimustega siserand maailmas, kus rannavõrkpalli mängida – see on neljanda põlvkonna siserand, mis sisaldab nii rannavõrkpalli väljakuid, kui saunu ja vajalikke ühiskondlikke ruume“ kirjeldas plaanitavat Ilkka Lassila, kes kuulub Finnish Beach Volley Ltd juhatusse.
Mall of Tripla külastajad jagatakse turu-uuringute põhjal nelja kliendirühma:
43% moodustavad sensuaalsed ostjad, kes on aktiivsed ja sotsiaalsed inimesed, kes otsivad tarbijana uudset kogemust, hinnates samas elegantsi. Kulutavad heldelt raha uudsetele kaupadele ja teenustele.
26% moodustavad praktilised tarbijad, kes lähtuvad ostu sooritamisel eelkõige enda praktilistest vajadusetest, valides tooteid, mis täidavad nende vajadusi ja mille kvaliteedi ning hinna suhe on paigas.
17% moodustavad emotsionaalsed ostjad, kes otsivad seiklusi ja on esimesed, kes proovivad uusi tooteid ning söövad vastavatud restoranides. Samas pole nad nii impulsiivsed, kui sensuaalsed ostjad.
12% ostjatest moodustavad intellektuaalid, kes teevad oma valikuid varem uuritud info ja hinnavaatluse põhjal. Ehkki nad teevad ratsionaalseid valikuid, on nad nõus maksma kvaliteetse toote ja teenuse eest, kui selle hind pole naeruväärselt kõrge.
Autor: Kristjan Hiiemaa, Erply tegevjuht
Seotud lood
Kahe aasta pärast Helsingis avatav unikaalse kontseptsiooniga kaubanduskeskus pakub lisaks ostlemisnaudingule ning toitlustuskohtadele ka aastaringseid surfamisvõimalusi ja 26-kraadise õhutemperatuuriga randa.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.