Cateringi-firmade topi võitja Carmen Catering jõudis 2017. aastal tööprotsesside arenguga uuele tasemele ning otsis võimalusi, kuidas oma tööd efektiivsemalt teha, rääkisid Argmar Grupi juhatuse liige ja omanik Argo Koppa ning tegevjuht Sten Kosina.
- Argmar Grupi tegevjuht Sten Kosina (vasakul) koos ettevõtte asutaja, juhatuse liikme Argo Koppaga. Foto: Andres Raudjalg
Kui vaadata tagasi 2017. aastale, siis tolle aasta tulemused kasvasid märkimisväärselt. Millest oli tingitud nii suur kasv? See aasta oli meie jaoks väga hea aasta. Meie mahud kasvasid kolmel olulisel põhjusel: esmalt võitsime hanke Eesti Euroopa eestistumise teenusepakkuja leidmiseks. Teiseks otsustasime selle hanke võidu järel, et me ei loobu seepärast ühestki n-ö tavatööst – pingutasime ja tegime kõik ära. Kolmandaks läks korralikult käima meie koostöö Saku Suurhalliga, kus toimub palju rahvarohkeid ja väga eripalgelisi üritusi, mis just 2017. aastal kasvatas meie mahtusid. Saku Suurhallis asub ka Carmen Cateringi köök ehk siis tegemist on omamoodi strateegilise partnerlusega.
2017. aasta tulemustele aitas lisaks mahu kasvamisele kaasa ka efektiivsuse kasv. Oleme jõudnud oma ettevõttes ja tööprotsesside arenguga uuele tasemele. Oleme kasutusele võtnud ettevõttesisese infosüsteemi, mis aitab projektipõhiselt kogu infomahtu detailselt hallata. Paika on loksunud ka kogu meeskonna vastutuskohad ning oleme käima saanud laitmatult toimiva ahela tellimuse saabumisest kuni viimase klaasi puhtaks pesemiseni.
Sellel aastal panime lukku kõigi meie suuremate tarnijate-partnerite hinnad ning sellega vältisime hinnatõusu survet. Küll aga jõudis eelmisel aastal üldine hinnatõus meieni ning kasumimarginaalid kahanesid tunduvalt.
Pärast 20 tegutsemisaastat saime aru, et iga kaubatellimise telefonikõne on kulu ning seega vähendasime enda tarnijate hulka, kuna ühe partneri käest rohkem tellides on võimalik saada paremaid hindu.
Mis on teie sektori kõige suuremad väljakutsed? Kõige raskem on hoida head meeskonda. Leida inimesi, kes tegelikult ka tahaksid selle valdkonnaga pikemat aega tegeleda, ennast arendada.
Väga suur väljakutse on hoida ka kogu toimimisahel kvaliteetsena. Me oleme meeskonnaga kokku leppinud teatud tegevused ja me peame neid tegevusi tegema hästi. Kui juhtub mõni näpuviga, siis me parandame neid koos ja kui vaja, siis parandame ka kogu seda toimimisahelat. Oluline on, et kõik töötajad neist muutustest aru saaksid ja neisse usuksid. Selliste mahtudega opereerides on tegemist ikka päris võimsa masinavärgiga, aga selle kõige juures peame iga tellimuse puhul suutma säilitada isikupära ning arvestama kliendi spetsiifiliste ootustega.
Catering-firmade TOP 2018:
1. Argmar Group OÜ (Carmen Catering)
2. Airo Catering Services Eesti OÜ
3. Cuce-Camp OÜ
Millised on trendid toitlustuses? Esimene oluline teema on see, et inimesed otsivad igas asjas originaalsust, personaalsust. See tähendab, et ka toidu osas ollakse väga nõudlikud ja tellija tahab lisada mingeid oma kindlaid lemmikuid. Seda eriti väiksemate ja isiklikumat laadi ürituste puhul, mille maht on tänases catering’i-äris selgelt kasvamas. Viimastel aastatel on kasvanud a la carte sündmuste osakaal, mis viitab suuremale personaalsusele. Samuti soovitakse rohkem personaalset teenindust, näiteks sellist, kus kokk serveerib/valmistab midagi kliendi silme ees.
Taimetoidu ja vegani valikud on tänaseks “must be”, mida arvestame igal pakkumisel, samuti erinevad välistused võimalike allergiate pärast ja muu selline. Tervikpildis soovivad kliendid aina enam Skandinaavia stiilis laudu/bufeesid/väljapanekut.
Tunneme kaasa kokkadele, kes peavad ette valmistama õhtusöögi 100 inimesele, kus ligi pooltel on erisoovid. Täna arvestatakse erisustega juba pakkumise tegemisel.
Mis on teie eelis teiste catering-ettevõtete ees? Mis on teie tugevused? Meie eelis on meie kogenud meeskond ja suured kogemused. Me oleme pereettevõte ning vast just seetõttu oskame inimeste panust ja kogemusi veelgi rohkem hinnata. Samuti on meil eesmärgiks võetud 24 tunni reegel, mil tuleb klientidele vastata. Igale päringule tuleb vastata, sest kui pakkumist ei tule, siis see näitab ettevõtte kvaliteeti.
Meid võib pidada usaldusväärseks partneriks, kuna teeme seda, mida lubame ja üle enda varju ei hüppa.
Carmen Cateringi jaoks ei ole vahet, kas üritus on suur või väike. Me ise ürituse suuruse järgi väga vahet teha ei tahaks, kuna iga üritus on selle korraldaja jaoks oluline. Meie jaoks on tähtis, et klient rahule jääks ja kõik õnnestuks. Näeme, et paljud catering-ettevõtted on läinud vabalangusesse, kuna on mõeldud, et umbes 30 inimese üritused ei ole olulised, kuid seal võib olla inimesi, kelle kaudu võib saada suuri üritusi.
Aga nõrkused? Usume, et meie suurimaks nõrkuseks on suurus, kuna toimimise ahel läheb aina pikemaks. Kui 10 aastat tagasi suutsime ühe protsessi muuta nädalaga, siis nüüd võtab protsesside muutmine aga mitu kuud.
Teie jaoks on oluline kvaliteet. Millised on teie nõuded sellele? See kõik on kinni miljonist detailist – esimese kliendikontakti emotsioonist kuni selleni, millisena jääb meeskonnast lõpuks maha sündmuse toimumispaik. Aga suures plaanis on mõned väga olulised põhimõtted, mille järgi toimetame: peame kinni tähtaegadest ja kokkulepetest ning anname endast alati parima. Eks üheks väga selgeks kvaliteedimärgiks on korduvklientide osakaal – inimesed, kes on korra sinu teenuseid tarbinud ja tulevad tagasi ka teist või ka kahekümnendat korda. Carmen Cateringi puhul on pool käibest korduvklientide oma, mis on väga kõva näitaja.
Millised väljavaated on 2019. aastale? Me arvame, et catering-ettevõtete väljavaated tulevikus on väga head. Eesti ettevõtetel läheb hästi ja see tähendab, et kõigil on tööd ja kellelgi ei ole üleliigset aega. Kui kunagi kattis kohvilaua ettevõtte sekretär, siis nüüd tellitakse ka see meie käest. Kunagi tundus see teenus eraklientidele väga kallis, aga nüüd on see muutumas üha kättesaadavamaks. Me usume, et Carmen Cateringi 2019. aasta hitiks ehk suurimat kasvu tegevaks nišiks saabki just koduste peolaudade katmine.
Loodame igal aastal vähemalt 10% müügitulu tõusu. Kuid kulud tõusevad tunduvalt kiiremini kui tulud, millest palk on neist kõige kiirema kasvuga.
- Iga üritus on korraldaja jaoks oluline. Carmen Cateringi jaoks on oluline, et klient rahule jääks ja kõik õnnestuks. Foto: Carmen Catering
Kui keeruline on klientidele müüa enda teenuseid ja põhjendada just seda hinda, mida küsite? Igasugune müük on keeruline ning alati tahab ostja osta odavamalt ja müüja müüa kallimalt, aga konkurents on tihe ja see paneb asjad paika. Meie esimene ülesanne on võimalikult täpselt aru saada, mida kliendil täpselt vaja on. Ürituste tehniline keerukus on aastatega väga palju tõusnud ning sellisel puhul on pikaaegne kogemus väga oluline.
Väga palju on viimastel aastatel müüki ja pakkumisi tehtud klientidele välismaalt, kes korraldavad siin erinevaid üritusi, mis nõuab ka heal tasemel võõrkeelteoskust.
Teenuse pakkumise puhul on kõige tähtsam saavutada usaldus, mille puhul on esmatähtis kogemus. Klient tunnetab juba esimese telefonikõne ajal ära, kas müügijuht on kogenud või mitte ja langetab tihti selle järgi ka vaikimisi oma otsuse. Kliendiga peab olema aus, kuna catering-teenuse müügil on väga raske hämada või ka oma vähest kompetentsi varjata.
Teenindussektoris on praegu keeruline häid teenindajaid leida. Kui palju muresid on teil teenindajatega? Oleme perefirma, kus on kaasatud kõik perekonna liikmeid. Näiteks minu (Argo Koppa – toim) isa aitab meil numbrid kokku panna. Relika ja Argo tegelevad arendamise ja juhtide aitamisega. Samuti käivad lapsed teenindusel abiks.
Me võtame kogu oma meeskonda nagu üht suurt perekonda. Kunagi oli see väiksem ja siis oli see kergem. Samas ka nüüd saab igaüks meie poole mistahes küsimusega pöörduda, me oleme oma inimeste jaoks olemas. See on kindlasti aidanud meeskonda koos hoida ja saavutada olukord, kus meil töötajatega väga suuri probleeme ei ole.
Meie valdkonna eelis on see, et saame pakkuda teenindajatele paindlikumat töögraafikut. Noorte jaoks on nende isiklik vabadus kõige olulisem asi maailmas, siis me saame seda ka neile pakkuda. Selle vabaduse nimel on ka töövõtjad kokkulepete sõlmimisel paindlikumad ning sellest võidavad mõlemad pooled.
On ka päevi, kus on raske inimesi leida, kuna teinekord kuhjub palju üritusi ühele perioodile. Siis ei ole lihtne motiveerida inimesi veel ühe päeva jagu pingutama ja andma endast kõik. Siis tuleb appi meeskonnavaim ja isiklik eeskuju. Meil on väga pikalt selline põhimõte, et kui töötajad on pingutusest väsinud, siis peaksime meie ka pingutusest väsinud olema ning seda saab saavutada ainult ühte moodi – tuleb olla kohal ja ka ise need kõige pikemad ja raskemad päevad kaasa teha.
Kuidas läheb teie toitlustusasutustel – Carmen Cafe, Korsten, Saku Gastro? Catering-firmal kohvikuid ja restorane otseselt vaja ei ole, kuid me sattusime sellesse ärisse ning need kohad on kuidagi järjest tekkinud. Meile meeldib meie olemasolevate kohtadega tegeleda, sest see on hea vaheldus, mis hoiab päevad värvikamad ja ärivaimu värske.
Restoraniäri on raske, kuna uusi kohti tuleb pidevalt juurde. Oluline on kontseptsioon, meeskond ja asukoht. Praegu on väga suurteks konkurentideks toidutellimisplatvormid ja ka kaubanduskeskused.
Millal plaanite oma teenustega lähiriikidesse laieneda? Meil on plaan laieneda lähiriikidesse juba pikalt olnud. Umbes kümme aastat tagasi olid meil kontaktid saatkondadega, kuid siis nad ei saanud meid aidata. Nüüd on riigil uus poliitika, kus ei keskenduta ainult Eesti turundamisele, vaid aidatakse konkreetsed ettevõtted konkreetsesse välisriiki.
Meil on tarvis leida kohalik ettevõte, kas siis catering või restoran, kes tunneb kohalikku turgu ja oleks valmis enda peale võtma ettevõtte vedamise sealsel turul.
Seotud lood
Eesti logistikaettevõte Via Express on enam kui 10 aastat pakkunud kaubandussektorile keskendunud lahendusi, sealhulgas transporti multitemperatuursete veokitega. Ettevõttele on omistatud kvaliteedi-, toiduohutuse- ning keskkonnajuhtimise ISO-sertifikaadid.