Koroonaaeg andis Eesti e-kaubandusele kõvasti hoogu, kuid potentsiaal, mida pakub Amazonis müümine, pole meile veel täielikult avanenud.
Õnneks näitavad uued trendid, et Amazon on haaret laiendamas ka Euroopas.
Mida 2021. aasta toob ja mis võimalusi see Eesti kaupmeestele pakub?
1. Amazon tuleb Poola
Seni on Eestile lähim Amazoni sõlmpunkt asunud Saksamaal, ent mitmed arengud näitavad, et tuleval aastal laieneb Amazon Poola.
2020. aasta kevadel lekkis info, et Amazon peab läbirääkimisi Poola postiga. Et USA-s liigub enamus Amazoni kaubast kliendini just läbi kohaliku postiteenuse, on see märgiline paralleel.
Teine vihje tuli aga möödunud aasta detsembris. Amazoni Marketplace Web Services (MWS) avalikus dokumentatsioonis oli mitu päeva üleval amazon.pl-le vastav Marketplace ID, MWS endpoint (see määrab Poola Amazoni lehele vastava serveri suunise) ja riigi ISO-kood PL. Selliseid tunnusjooni kannavad ainult juba eksisteerivad Amazoni turuplatsid.
Euroopa suunalises arengus tundub see järgmise loogilise sammuna. Poolakad tellivad Amazonist juba aastaid, täpsemalt Saksa Amazonist. Alates 2016. aastast saab Saksa Amazoni lehte kasutada ka poolakeelsena. Pealegi on Amazonil Poolas juba praegu seitse suurt ladu, mis teenindavad Saksamaa ja Kesk-Euroopa tellimusi. Poola Amazoni käivitamine ongi pigem ainult IT-küsimus.
Toimumisaeg: 26.01.2021
Koolitaja: Mihkel Moosel
Rohkem lisainfot koolituse kohta leiate
SIIT.2. Algab Amazoni-põhiste konglomeraatide ajastu
Kas tead, millega tegelevad idufirmad Thrasio, Perch, Seller X ja Heroes? Nad ostavad kokku Amazoni-põhiseid mikrobrände ning kasvatavad neid. 2020. aastal investeerisid investorid sellistesse ettevõtetesse kokku 950 miljonit dollarit.
Neist suurim, Thrasio, jõudis ükssarviku staatusse kiiremini kui keegi teine USA ajaloos. Jah, kiiremini kui Facebook, Uber ja Amazon ise!
20-30 aastat tagasi ostsid suured USA korporatsioonid kokku jõusaale, pesulaid ja kohvipoode ning muutsid need suurteks frantsiisideks. Sama on kordumas ka praegu, aga digitaalmaailmas, eeskätt just Amazonis.
Tsiteerides Seller X asutaja Malte Horeyeck’i sõnu: “Me tahame olla nagu digitaalne Procter & Gamble.”
Selliselt on oma Amazoni-põhised ärid (miljonite eest) maha müünud ka mitmed eestlased. Usun, et meie esimene 10+ miljoni exit pole enam kaugel.
3. Mikrobrändide kasv mitmekordistub
Ükski e-kaubandusega tegelev ettevõte ei taha end leida olukorrast, mida iseloomustab surematu tsitaat “Kui Arno isaga koolimajja jõudis...”. Paraku nii juhtub, kui jäädakse kinni isiklikesse e-poodidesse ning jaekaubanduse õhukestesse marginaalidesse, samal ajal kui vilunumad väiketegijad Amazonis miljonipoode ehitavad.
Mikrobrändideks nimetatakse e-kaubanduse ettevõtteid, kes pakuvad kitsale ostjaskonnale 3-30 toodet. Neil on suurte tegijate ees eelis, sest nad mõistavad, kõnetavad ja teenindavad oma klienti paremini. Taoliste brändide vedajad on tihtipeale professionaalsed Amazoni-müüjad.
Kui sinu turg võiks olla kogu maailm, siis ei pea sa ainult Eestis kiratsema. Amazonis leidub tuhandetele mikroniššidele sadu miljoneid kliente. Sinu ainus ülesanne on olla oma kliendile parim valik ja tulla konkurentsis esile.
On täiesti reaalne, et näiteks koerarihmasid või lõhnaküünlaid müües võid saavutada mitmemiljonilise käibe. Muidugi pole see lihtne ega kiire raha. Kuid Amazon müügikanalina on oluliselt skaleeritavam ja suurema potentsiaaliga kui enamus muid müügikanaleid.
Kuniks paljud suured tegijad Amazoni veel pooltõsiselt suhtuvad, teevad väiksed pühendunud tegijad kasvu nende arvelt. Ja seda kuni mitusada protsenti aastas.
4. Amazon arendab enda sotsiaalmeediat
Möödunud aastal katsetas Amazon tootepõhise sotsiaalmeediaga Amazon Posts. Lihtsustatult – saad oma toodetest luua instagramilikke elustiilipostitusi, mis ilmuvad klientide feed’is, konkurentide lehtedel, kategooria vahelehtedel jne, viies klikkaja sinu tootelehele.
Täiesti uus katsetus on aga live tootevideod. Kui üks pilt võib öelda rohkem kui tuhat sõna, siis kui palju saad öelda live videoga, milles näitad oma klientidele, kuidas sinu tooted neile väärtust loovad?
Sotsiaalmeedialikud postitused aitavad kliendi soosingut võita ka esitledes oma meeskonda, tutvustades brändi lugu ning näidates erinevate klientide kogemusi sinu toodetega.
Saad oma klientidelt tagasisidet ning nende küsimustele vastata reaalajas, olenemata sellest, kus maailma nurgas nad asuvad – neist võimalustest on sul turundust, tooteid ning ettevõtte strateegiat välja töötades ainult võita.
5. Walmart astub Amazoni kandadele
Ka konkurendid ei maga! Ehkki Amazonil on 15-aastane edumaa, näeb USA-s lõpuks päevavalgust Amazon Prime’i koopia Walmart+ (kauba kiire ja tasuta tarne). Walmart on agressiivselt arendanud ka oma logistikavõrgustikku.
Kahe müügikeskkonna erinevus e-kaupmeestele seisneb konkurentsi tiheduses.
USA Amazonis on 2 miljonit aktiivset müüjat ja 2 miljardit igakuist külastust. Teisisõnu – iga müüja kohta 1000 külastust.
Walmartis on ainult 39 000 müüjat, kuid 390 miljonit igakuist külastust (sama palju kui näiteks terves Saksa või UK Amazonis). Iga müüja kohta teeb see 10 000 külastust. See tähendab 90% väiksemat konkurentsi!
Walmarti platvormile saamine on keerulisem kui Amazonis registreerumine, kuid esmakordselt on võimalik liitumisavaldus täita ka väljaspool USA-d asuvatel ettevõtetel. Võib vaid arvata, et nimetatud arengud ei jää märkamata ka Amazonil. Klientide nimel toimuvast võidurelvastumisest on aga platvorme kasutavatel kaupmeestel ainult võita.
Ka sina saad koos Amazoniga kasvada
Amazon ja e-kaubandus liiguvad jõuliselt kasvukursil. Amazoni sisenemine, kui seda õigesti teha, nõuab mõistagi teatavat investeeringut, kuid paljudel juhtudel on see kordi tulusam ja odavam kui kohalikku e-poodi panustamine.
Samas ei tasu unustada, et kõigist Amazoni müüjatest on edukad (vähemalt 100 000 EUR aastakäivet) ainult 6% ja väga edukad (vähemalt 1 000 000 EUR käivet) vähem kui 0,6%.
Küsimus ei olegi tihti nende ettevõtete toodete headuses, vaid nende Amazoni-alases turundusoskuses. Digital Merchant on üles ehitanud 3 Amazoni miljonikontot ja 5 kontot, millel on enam kui mõnesaja tuhandene aastakäive. Juba 26. jaanuaril toimuval
Äripäeva koolitusel “Edukas müük Amazonis” jagame oma teadmisi hea meelega ka sinuga.
Seotud lood
Ostlemise ja ostukogemuse tulevik pakub palju põnevust, jagab kodumaise tarkvaraarendusettevõtte Datanor tegevjuht Indrek Ott ja kirjeldab, milleks valmis olla.