Coop Eesti juhatuse esimehe Jaanus Vihandi sõnul on konkurentide käitumist võimalik ennustada, sest reeglina põhineb see ratsionaalsetel ja majanduslikult põhjendatud alustel. „Valitsuse puhul see nii ei kipu olema,“ ütleb Vihand.
- Coop Eesti Keskühistu juht Jaanus Vihand Foto: Andras Kralla
„Jaekaubanduses on praegu kahtlemata üsna hea aeg, kuid see on sektorite kaupa väga erinev,“ ütles Vihand. Coopi põhiturul läheb praegu (Läti alkoralli kõrvale jättes) üsna hästi, kuid Vihandi sõnul on siin omad riskid olemas.
„Praegu tuleb karta siiski rohkem valitsuse tegemisi, kui konkurentide omi.“ Tema sõnul on konkurentide käitumist võimalik ennustada, sest reeglina põhinevad nende tegevused mingitel ratsionaalsetel ja majanduslikult põhjendatud alustel. Vihandi hinnangul, meie valitsuse puhul see paraku aga nii ei kipu olema.
Jaekaubanduses palgatõus jätkub. „Omad prognoosid palgatõusu osas on meil muidugi tehtud, kuid ei hakkaks konkreetseid arve välja tooma,“ ütles Vihand. Tagasivaatavalt on neil aga igal aastal palgafond ca 10 – 11 % tõusnud.
Tööviljakus inimese kohta on kasvanud
Osta
Joogi- ja toidukaupade jaemüügi konkurentsiraport annab täieliku ülevaate valdkonna ettevõtete konkurentsivõimest. Analüüsitud on ettevõtete viimase viie aasta majandusnäitajaid, mille põhjal on välja toodud valdkonna arengutrendid ja ettevõtete pingeread.
Raporti valimisse on kaasatud 389 ettevõtet, kelle käive vahemikus 2013.-2016. aastal vähemalt ühel aastal küündis 100 000 euroni.
Telli endale raport
SIIT.Coop võtab laienemiste ja uute projektide tarvis kindlasti töötajaid juurde. Samas on nad paljusid olemasolevaid protsesse muutnud efektiivsemaks. Tänu sellele on ka tööviljakus inimese kohta kasvanud ja sama hulga inimestega on nad teinud rohkem tööd ära. „Usun, et meie tänast meeskonda vaadates ja uusi lahendusi kasutades oleme võimelised sama hulga inimestega tegema veelgi 10 – 15 % rohkem tööd,“ sõnas Vihand.
Vihand rääkis, et Coop avab või renoveerib igal aastal 10 – 15 kauplust. „Kindlasti sulgeme ka igal aastal mõned kauplused, mille külastatavus on langenud alla kriitilise piiri.“ Vihandi sõnul on see tavapärane protsess ja seotud muudatustega demograafias, infrastruktuuris, seadusandluses ja konkurentsis. „Viimase all tuleb tänasel päeval vaadelda ka piiriülest kaubandust.“
Mida tulevik toob?
„Järgneva 12 kuu jooksul näeme kindlasti piirikaubanduse edasist suurenemist,“ on Vihand kindel. Tema sõnul konkurents tiheneb jätkuvalt uute kaupluste lisandumise näol, kuid mõne tänase turuosalise suurem hüpe saab toimuda vaid mingi teise turuosalise ülevõtmise/ühinemise läbi. „Orgaaniliselt muutuvad turuosad 1-2 protsendipunkti võrra.“
Vihandi sõnul on tööjõupuudus lühikeses perspektiivis muidugi ebamugav, kuid pikemas perspektiivis pigem kasulik – paneb rohkem pingutama ja otsima võimalusi nutikamaks tegutsemiseks. „Mure on aga hoopis sellega, et kliendibaas kuivab aasta-aastalt kokku ja kuigi elatustaseme tõusu tõttu suuremat turulangus lähiaastatel karta ei ole, siis pikemas vaates on see peamine probleem,“ ütles Vihand.
Coop on ka järgmisel aastal aktiivne investeerija ja kindlasti panustavad nad enda arengusse ka edaspidi senisega võrreldavas mahus. Vihandi sõnul plaanivad nad investeerida järgmisel aastal nii palkadesse, turundusse, tehnoloogilistesse lahendustesse, uutesse kauplustesse kui ka e-kaubandusse. Täpset investeeringu summat ei soostunud ta ütlema.
Seotud lood
Kaupmehed on kindlad, et hindade erinevust kassas ja müügisaalis aitab lahendada elektroonilised hinnasildid, kuid investeering nende kasutusele võtuks on hetkel veel liiga suur.
Coop Eesti tegevjuht Jaanus Vihand ütles, et nad on mõelnud Lätti laienemisest, kuid nendest plaanidest on veel vara rääkida, sest see on neil hetkel vaid arutelu tasandil.
Coop on olnud viimasel viiel aastal kõige rohkem kasvanud toidupoodide kett, suurendades oma käivet ka 2017. aastal turu kasvust 2,5 korda kiiremini, jõudes 551 miljoni euroni. 2016. aastal oli ettevõtte käive 508 miljonit eurot.
Eesti suuremate jaekettide majandustulemustest selgub, et enamik neist suutis oma turuosa säilitada. Vaata, kui suurt kasumit teeniti ning millised on käesoleva aasta peamised arendustegevused.
Ostlemise ja ostukogemuse tulevik pakub palju põnevust, jagab kodumaise tarkvaraarendusettevõtte Datanor tegevjuht Indrek Ott ja kirjeldab, milleks valmis olla.