Äripäev koostas esmakordselt edukate restoranied, hotellide ja catering-ettevõtete TOPi, kus võitjad on teinud suurt tööd ning näidanud võimast kasvu. Vaata, kes topi võitsid.
Äripäeva restoranide TOPi võitja Argentiina restorani opereeriva ettevõtte Paleton OÜ juhatuse liige Ego Rieneri sõnul on nad kaalunud laienemist, kuid pole leidnud veel seda päris oma kohta.
2016. aastal oli Paletoni netokäive 988 248 eurot, mis võrreldes 2015. aastaga kasvas 51%. Majandusaasta aruande põhjal oli käibe suurenemise aluseks rohkem tähelepanu reklaamile ja kliendisuhetele. Rieneri sõnul oli 2017. aasta sama töökas kui varasem aasta.Lõunamaise hõnguga Argentiina restoran on tegutsenud üle 21 aasta. Rieneri sõnul pole kahtlust, et koht on grilliparadiis, mis selle eriliseks muudabki. Ja muidugi personal, südamega töötavad ja hoolivad inimesed.Argentiina restorani missiooniks on kõigi lihasõprade maitsemeelte piiride avardamine. Seetõttu kogutakse inspiratsiooni kogu maailmast, nii Argentina kultuurist kui ka teistest restoranidest. Juhi sõnul otsivad nad pidevalt uusi tooraineid ja täiendavad meeskonnaliikmete teadmisi.Restoranil on kindlad nõudmised tooraine kvaliteedile ning juhi sõnul on aastatega oluliselt paremaks muutunud kvaliteetse tooraine kättesaadavus. “Oleme aastatega oma menüüd oluliselt täiendanud ka mereandidega ning nüüd on roogasid ka taimetoitlastele.”
Edukad restoranid
1. Paleton OÜ (Argentiina restoran)
2. Lido Eesti OÜ
3. Leib Restoran OÜ
4. Fresco Partners OÜ (Cafe More (Viru Keskuses), Katharinenthal (Kadriorus ja Stockmannis), kohvik KUMUs) ja Cakery Levier (Rocca al Mare keskuses ja Kalamajas))
5. OKO Restoranid OÜ (Noa restoran, OKO restoran, Tuljak restoran, Paju Villa)
Konkurents on ülitihe
Tallinnas on palju toredaid ja väga häid restorane. Rieneri sõnul on konkurents ülitihe ning külaliste südamete võitmiseks tuleb teha maksimaalselt kõik.
Enda tutvustamiseks kasutavad nad eri reklaamikanaleid. “Kuid kõige parem reklaam on ikkagi see, kui pakume kliendile tervikliku emotsiooni,” rääkis Riener. Tema sõnul on nende külastajate seas nii eestlasi kui ka kliente Skandinaaviast. “Meil on väga palju püsikliente kogu maailmast, kes ikka ja jälle meid külastavad.”
Restoranijuhi sõnul peaks valitsus aktiivselt mõtlema, kuidas luua Eestisse atraktiivne äri- ja turismikeskkond, mida soovitakse külastada ja kuhu soovitakse investeerida. “Praegu ma ei näe, et Eesti selles atraktiivses nimekirjas enam figureerib.”
Vaata täispikka restoranide TOPi tabelit
Äripäevast.
Edukas majutusasutus
Äripäeva majutusettevõtete TOPi võitnud hotell Dzingel on külastajate hinnangul odav hotell, kuid hommikusöök on võrreldav mõne kõrgema taseme ööbimiskoha omaga.
Tallinnas Männikul asuvas hotellis Dzingel majandusaasta aruande kohaselt 2016. aastal olulisi arendusi ja investeeringuid ei tehtud, kuid 36 000 euro eest viidi läbi pisiremont ning enese reklaamile kulutati 28 000 eurot.Dzinglis töötas 70 inimest, kelle keskmine töötasu oli 578 eurot kuus.Hotelli omanik ja juhatuse liige Merike Poudel ei soovinud kommenteerida, mis on nende edu saladus ning miks nad majanduslikult nii edukad on.
Edukad hotellid
1. Dzingel AS
2. Valge Hotell AS
3. Meriton Hotels AS
4. Tallinn City Apartments OÜ
5. Taastusravikeskus Viiking AS
Klientide tagasisidet koguvas TripAdvisoris on Dzingel saanud võimalikust viiest punktist kolm. Klientide hinnangul on hotellis väga väikesed kaheinimesetoad, tubades vähe kappe ning tegemist on säästuhotelliga.
Kliendid on aga rahul hommikusöögiga, mis olevat isegi parem kui mõnes nelja tärni hotellis. Teise plussina mainiti mõistlikku ööbimishinda - samas leidus neidki, kes pidasid seda ülehinnatuks. Külastajate hinnangul vajavad ka hotellitoad uuendamist.
Vaata täispikka majustusasutuste TOPi tabelit
Äripäevast.
Edukas Catering-ettevõte
Catering-ettevõtteks peab ennast ka kohvik, kes viib majast toitu välja ja pakub kohvi ning küpsist, kuid sellises suurusjärgus, kus meie tegutseme, konkurente nii palju ei ole, rääkis catering-firmade TOPi võitnud Event Cateringi tegevjuht Kuldar Kruup.
Mis on teie eelmise aasta kõige suuremad õnnestumised?
2017. aasta kõige suurem õnnestumine oli seotud Eesti Euroopa Liidu eesistumisega, selle hankes osalemine ning nendel sündmustel toitlustamine. Ootused olid kõrged, mida pidime täitma ja ületama. See õnnestus meil suurepäraselt.
Eelmisel aastal oli ka palju teisi olulisi suurüritusi, kus toitlustasime üle 500 inimese. Kui eelnevatel aastatel on mõni kuu tellimuste maht vähenenud, siis eelmisel aastal oli piisavalt tööd ka nn vaiksemal perioodil.
- Event Catering juht Kuldar Kruup
Edukad Catering-ettevõtted
1. Event Catering
2. Argmar Grupp OÜ (Carmen Catering)
3. Liam Holding OÜ
4. Veniete OÜ (Rahva Toit)
5. Revalekspress OÜ (Kannu Kõrts)
Mis on hankes osalemise edu võti?
Hankes vaadatakse ühe osana hinda, kuid suures hankes on väga suur osa ka degustatsioonil. Tähtis on kogu kontseptsioon, maitsed ja olemus. Õnneks on vähem sellist klienti, kes ainult hinda ostab. Vaadatakse hinnast kaugemale ning olulist rolli mängivad nii kogemus kui ka eelnevate sündmuste mahud ja nende tellijad.
Mis on olnud suurimad eksimused?
Vahel veab teenindus alt. Teenindajate valik on kogu sektori suur probleem. See on keeruline teema. Me kasutame palju teenindajate rendi ettevõtteid ning seetõttu on ka nende rotatsioon suur. Seega teeb see teinekord sündmuse õnnestumise keeruliseks.
Mõnel sündmusel on meil tekkinud logistilisi viivitusi, kus oleme jäänud hiljaks ning seetõttu ei jõuta asju kokkulepitud ajaks valmis. Püüame selliseid vigu vältida, kuid teinekord teatud asjade vastu lihtsalt ei saa. Näiteks kui tehnika veab alt.
Suuri põrumisi ei ole olnud. Nipet-näpet mingit tagasisidet tuleb – toidud on maitsvad, aga teeninduse ja korraldusliku poole pealt on olnud nurinat. Teinekord on vead ja apsud tingitud väsimusest, kuna inimestel on liiga palju tööd.
Teil on pidevalt maksuvõlg üleval, millest see tingitud on?
Mingitel perioodidel see tõesti nii on. See on tingitud sellest, et oleme praeguses kontori- ja tootmishoones olnud üle aasta ning kasvuhüpe olnud väga kiire. On olnud ka struktuurimuudatusi, mis puudutab peamiselt finantspoole paika saamist. Oleme seni loominguliselt juhtinud, kuid nüüd tuleb aru saada, et oleme suur ettevõte, kus tuleb jälgida rohkem protsesse ja finantsi. Peame hakkama põhjalikumalt planeerima. Kasvanud mahtude juures oleme aru saanud, et vajame ostujuhti, kes toetaks kasumlikkuse kasvu ja arvestust.
Catering on keeruline valdkond just sellepärast, et ühe tellimuse täitmine nõuab palju ressursse ja püsikulud on kõrged. Mõni kuu tulevad järjest maksud peale ja kogu kulude ning tulude liikumise prognoosimine on vajaka. Aeg-ajalt on maksuvõlg tingitud ka sellest, et meile ollakse suured summad võlgu, aga on ka suuri tellimusi, kus nõutakse maksetähtaega 30 päeva. Meie tarnijatel on tunduvalt lühemad tähtajad ja kasutame ka Eesti väiketootjaid, kes soovivad ettemaksu.
Maksuvõlg ei ole hangetel osalemist seganud, kuna oleme selle ära ajatanud. Sellisel juhul ei käsitleta seda maksuvõlana.
Kui keeruline on leida häid töötajaid?
Catering köögi eripära tõttu on aeg-ajalt keeruline leida sobivaid töötajaid. Kelnerid on meil enamasti renditud. On välja kujunenud ka inimesed, kes käivad tihemini ning keda saame rohkem usaldada.
Toitlustus- ja teenindussektori palgad on ühed madalamad. Kuidas te oma töötajaid motiveerite?
Meil ei ole palga- ega motivatsiooniteema laual olnud. Seega ei kurdeta. Püüan töötajaid jälgida ja öelda personaalselt midagi positiivset. Samuti uurin, kuidas soovitakse ennast koolitada.
Kuna oleme kahe viimase aastaga kasvanud nii kiiresti, siis eelmisel aastal toimusid meil esimest korda ka arenguvestlused. Sellega seoses oli mul endalgi palju avastamist ja kasvamist, kuidas asju teha ning olla parem.
Vaata täispikka catering-ettevõtete TOPi tabelit
Äripäevast.
Seotud lood
Müügikasvu koolitaja Romet Nael jagab lihtsaid ja kiireid nippe, kuidas panna teenindajad rohkem müüma ning mida peab ettevõte enda süsteemides muutma, et see muutuks standardiks.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.