Ehkki järgmise kümnendi majandusolukorra prognoosimine on keeruline, võib viie aasta perspektiivis eeldada, et teravat kriisipuhangut tulemas ei ole, ütles Heido Vitsur.
“Paljud kardavad ja ähvardavad, aga minu sisetunne ütleb, et lähiaastail suuri šokke maailmamajanduses ei tule. Selge, et lõpmatuseni praegu majandust üleval hoidev võlgade kasv jätkuda ei saa. Samas ei näe ma põhjust karta, et selline majanduspoliitika toob kaasa hüperinflatsiooni. Seda pole juhtunud ei Ühendriikides ega Euroopa Liidus, vaatamata sellele, et majandusse on värsket raha suunatud triljoneid,” ütles LHV majandusekspert Heido Vitsur täna Rimi visioonikonverentsil.
Eesti kaubandusturg on Vitsuri sõnul suures sõltuvuses oma põhipartneritest ning avatus globaalsetele mõjutustele säilib ja isegi süveneb. “Avatud majandusega Eestil ei saa minna palju paremini kui tema peamistel partneritel, kuid loodetavasti ei lähe ka palju halvemini. Lähemad viis aastat peaks olema suhteliselt rahulikud ja isegi optimistlikud. Jaekaubanduse kasvu jääb meil toetama palkade mõõdukas kasv ja Euroopa keskmisest mõnevõrra kiirem inflatsioon,” oli Vitsur optimistlik.
Tervisele panustamine peab saama kasvavaks kaubandustrendiks, ütles Vitsur. “Vaadates eestlaste kulude struktuuri, on näha, et me kulutame autodele ja kütusele ebaproportsionaalselt palju. Tervis maksab Eestis vähem kui auto. See on probleem rahvastiku juurdekasvule ja rahvatervisele, mida lahendamata me riigina väga hästi edasi ei saa minna,” ütles Vitsur.
Vitsur kommenteeris ka konverentsi osalejatele esitatud küsimust toidukaupade käibemaksu alandamisest, leides, et pikemas perspektiivis võiks käibemaksu diferentseerimine aidata paljusid probleeme lahendada. “Ma ei oska väga täpselt ennustada turu käitumist, aga selge, et lühiperspektiivis kaotaks riigikassa toidukaupade käibemaksu alandamiselt päris palju. Samas pikemas perspektiivis aitaks see lahendada paljusid sotsiaalprobleeme,” selgitas Vitsur.
Konverentsil osalenud sajakonnast kaubandussektori arvamusliidrist 52% toetas toidukaupade käibemaksu alandamist.
Seotud lood
EBSi õppe-ja arendusprorektor Toomas Danneberg ütles, et täna tarbijate südamete võitmiseks peab pakkuma neile lisaväärtust ning olema mänguline.
Rimi Visioonikonverentsil rääkis Rimi Eesti Food tegevjuht Anders Torell, et klientidel jääb üha vähem aega sisseostude tegemiseks ja seetõttu tuleb pakkuda neile selleks sobilikku tootevalikut.
Jaekaubandusettevõtte jaoks on lähiaastail võtmeküsimus toimetulek tööjõuturu arengutega, ütles Meelis Kitsing majandusministeeriumist. Tema sõnul liigub aastatel 2011-2020 Eesti tööjõuturult välja üle 100 tuhande töötaja.
Hankijate hinnangul on järgmise viie aasta olulisemad teemad jaekaubanduses personalipoliitika, klientide lojaalsusprogramm ja personaalsed pakkumised.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.