Circle K Eesti peadirektori Kai Realo sõnul on innovatsiooniprotsessi puhul kõige keerulisem mõista, et uuendusi tuleb teha ka siis, kui asjad on niigi hästi. Ettevõttes tegeletakse aktiivselt uute ideedega, mida ja kuidas jaeketina kliendile lisaks kütusele ja toidule veel pakkuda.
- Circle K Eesti peadirektori Kai Realo Kaubanduse Aastakongressil Foto: Raul Mee
Ahvatlus midagi uut teha võib olla väga suur, aga tasub läbi mõelda, mida uuendustega kliendile öelda tahetakse ning ehitada innovatsioon selle ümber, rääkis Circle K Eesti peadirektor Kai Realo Kaubanduse Aastakongressil 2016. “Tasub mõelda, milline on järgmine suur hüpe,” soovitas Realo, kelle sõnul läheb nende kontsernis palju auru sellele, et mõelda, millega jaeketina uue asjana tegelema hakata.
Innovatsiooni osas on Realo sõnul ettevõtte jaoks kaks lõksu. “Esiteks, kui idee tundub nii fantastiline, et seda hakatakse teostama jättes testimise vahele. Sel juhul võib juhtuda, et probleemid, millele oleks pidanud tähelepanu pöörama testimisjärgus, selguvad alles töö käigus,” märkis Realo.
Realo, kes on töötanud Skandinaavia kultuuriga organisatsioonides, on näinud ka seda, kuidas ideed lihvitakse ja poleeritakse nii kaua, et turg jõuab sellele juba reageerida. Vaja on leida tasakaal nende kahe lähenemise vahel, selgitas Realo.
Tehnoloogia plussid
KIIRUS JA EFEKTIIVSUS. Kaasaegsed seadmed aitavad teenindajal töötempot hoida – selleks on kasutuses makseterminalid, iseteeninduskassad ning nutikad ahjud, mis määravad ise olenevalt ahju pandud toidust selle soojendamiseks vajamineva aja. Circle K tulevikueesmärgiks on toidu ettetellimisvõimalus.
KVALITEET. Tehnoloogia tuleb appi aspektides, mis enne tähendas ülestähendusi paberi ja pliiatsi abil. Äpp näitab näiteks hot-dog’i tegemisel, kui pikalt on vorst grillil olnud ja kui palju ta seal veel olema peaks. Plaanis on võtta kasutusse kontrolläpp, mille abil teenindaja teeb pildi, mis läheb automaatselt serverisse, näidates, millal on tualettruumi kontrollitud ja milline see välja nägi, tänu millele ei pea kontrollimisi paberile märkima ja allkirjaga kinnitama.
KOKKUHOID. Tehnoloogia kasvatab tulusid ja aitab kulusid kokku hoida. Kui teed asju teisiti kui konkurendid, annab see konkurentsieelise, juhul kui pakutav on tarbijale oluline. Tänu uuetele kanalitele ja töövahenditele muutub töö kiiremaks ja paraneb kättesaadavus, nii et jõuab teenindada rohkem kliente ja olla rohkematele huvilistele kättesaadav. Näiteks tänu välistele makseterminalidele ei pea inimesed enam maksmiseks poodi sisse minema, vaid saavad seda väljas teha.
Ideed ei tohi liialt palju mugavdada
“Olen näinud suurepäraseid ideid, mis võtavad lausa hinge kinni, aga see, mis neist pärast juhatuse laual ja finantsdirektori käest läbi käinuna alles jääb, pole enam kaugeltki see, mis algselt,” kirjeldas Realo, et muudatusi ei tohiks liialt palju teha.
Realo sõnul on neil ettevõttes töös innovatsiooniprotsess, milleks kokku pandud eraldi innovatsioonitiim, mis koosneb organisatsiooni eri osakondade inimestest. “Kokku pandi inimesed, kellel paluti välja mõelda uusi äriideid,” kirjeldas Realo. “Tähele tasub panna vaid seda, et kui tekib konkurentsisituatsioon, et kelle idee on parim, peab juhendaja jälgima, et ideede generaatorid “üksteist ära ei tapaks” oma ideede eest võideldes,” jätkas ta.
Häid ideid saab ka klientidelt. “Kokkupuude klientidega on väga lai ja tuleb leida üles kohad, kuidas ja kus klientidelt tagasisidet küsida ja kuidas anda neile võimalus tagasisidet anda.”
Ka ettevõtte töötajatelt endilt tuleb palju mõtteid, kuidas midagi lihtsamalt või teistmoodi teha. Innovatsioonile võivad tõugata ka koostööpartnerid.
Realo sõnul määravad innovatsiooni edukuse kliendid ja nende rahulolu. Seetõttu tasub läbi mõelda, kes on klient, kellele keskendutakse. “Oleme olnud paar korda ka ajast ees, tuues turule asja, mida kliendid veel ei vajanud. Sel juhul on mõne aja pärast sellega uuesti turule tulles olukord muutunud ja klient väga rahul,” rääkis Realo.
Tehnoloogia on lisakulu
Innovatsioonist saab Realo hinnangul kasu eelkõige ettevõte ise. Samas pole tema sõnul alust arvata, et kasu oleks alati seotud rahalise kokkuhoiuga. Kuna innovatsiooni puhul on tegu uute asjadega, tähendab see ettevõtte jaoks kindlasti lisakulutusi.
Samas võimaldab see kliendile pakkuda personaalsust. Realo sõnul läheb meie elu aina kiiremaks, mis tähendab, et meil on aina vähem aega, mida tahetakse seda vähem kulutada asjadele, mis on vaja ära teha, nagu näiteks tankida, osta lõunaks süüa või õhtuks kommikarp kaasa,” loetles Realo kaupu, mida saab inimestele, kes käivad tankimas, lisaks müüa. “Tähtis pole ainult see, et saadi midagi odavalt, vaid ka see, et saadi just seda, mida vaja,” usub ta.
Realo tunnistab, et pole saladus, et kaubandusvaldkonnas on suur tööjõupuudus, mis kestab veel vähemalt 10 aastat. Seetõttu on püütud leida lahendusi, mis teeks töötajate töö lihtsamaks. “Et ei peaks tegema nii palju erinevaid asju ja oma päeva seetõttu tükeldama ning et ei raisataks aega asjadele, mida saab teha keegi teine või masin,” kirjeldas Realo.
Uute lahendustega kaasneb ka töötajate koolitamise vajadus. “Kuna noor põlvkond ei oska õppida kladest, vaid ollakse harjunud õppima YouTube’i videoid vaadates, õpitakse Realo sõnul nii ka tööl. “Õpitakse siis, kui näitad midagi ette,” kirjeldab Realo uuenduslikkust ka õppimise vallas.
Seotud lood
Värskelt Eesti parimaks juhiks valitud Circle K Eesti juht Kai Realo eristub teistest nominentidest selle poolest, et peab kõige tähtsamaks head juhti, mitte töötajaid.
Circle K Eesti ASi 2016/2017 majandusaasta kaupade ja teenuste jaemüügi müügitulu ulatus 240 miljoni euroni, kasvades aastaga 33 miljoni euro võrra. Ettevõtte majandusaasta ärikasum oli 11,6 miljonit eurot.
Toidutootja, kaupmees ja uue generatsiooni esindaja rääkisid jaekettide-tootjate-hulgikaupmeeste seminaril sellest, mis on tuleviku tarbija eripärad ning mida ta ootab tootjatelt kui ka kaupmeestelt.
Statoili kaubamärgi all teenindusjaamasid opereeriv Circle K Eesti AS-i 2015/2016 majandusaasta kaupade ja teenuste jaemüügi müügitulu oli 207,4 miljonit eurot ning ärikasum 12,5 miljonit eurot, kasvades aastaga neljandiku.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.