R-kioski tegevjuht Tiia Ilves rääkis kaubandus.ee’le antud intervjuus, nende müüdav toit peab olema arendatud ausal viisil ning selliselt, et see oleks maitsev. Eelmisel aastal müüsid nad rekord koguses sööki ja jooki, mis oli suur võit ning nad on selle üle väga uhked.
- R-Kioski tegevjuht Tiia Ilves
Loe täispikka intervjuud R-kioski tegevjuhi Tiia Ilvesega
Kuidas jäite rahule möödunud aastaga? Mis olid R-kioski eelmise aasta kõige suuremad saavutused?
Saavutusi oli päris palju. Kõige suurem saavutus oli see, et eelmisel aastal müüsime kõigi aegade rekord koguse sööki ja jooki. Kordades rohkem, kui varasemad aastad. See oli meie jaoks suur võit ning oleme selle üle uhked.
Me oleme ennast juba viis aastat tituleerinud tänavatoidu müüjaks ning nüüd hakkab klient sellest alles aru saama. Kõik suuremad kannapöörded võtavad lihtsalt aega ning kolmandad osapooled nagu riik ja omavalitsused, ei ole ka meie elu ka väga lihtsaks teinud. Kuid kurtmise asemel tuleb leida uusi väljundeid ning meie puhul on nendeks toit ja jook. Tahame teha seda hästi, et see oleks maitsev ja eriline.
Lisaks eelnevale oli meil ka revolutsioonilisi projekte. Eelmisel aastal alustas ja ka lõpetas esimene R-Akadeemia lend. Tegemist on projektiga, mida teeme koostöös TTÜga, kus harime enda väikeettevõtjaid ehk frantsiisipidajaid. Kahjuks ei ole kõikidel inimestel vajalikke algteadmisi äri ajamiseks, kuid soov on suur. Akadeemias anname algteadmised frantsiispidamisest R-Kioskis ning TTÜ lektorid annavad loenguid personali- ja finantsjuhtimisest, töö- ja äriõigusest just akadeemilise poole pealt. Esimeses lennu lõpetas meie 13 väikeettevõtjat.
Paremate majandustulemuste osas on veel arenguruumi. Kui teed äris kannapöörde ja suundud teenuste ärist toidu ja joogi ärisse, siis tuleb arvestada kahjuks suurte maha kandmistega. Kõigil on väga keeruline õhtul toitu ära visata ning see mõjutas meie majandustulemusi päris palju, sest maha kandmiste kulu oli päris suur.
Leidsime ka viise, kuidas toidu raiskamist vähendada. Oleme alustanud koostööd ametlike partneritega kui ka lihtsalt abivajajatega. Lisaks saavad frantsiisipidajad ise otsida abivajajaid keda aidata. R-Kiosk saab frantsiisipidajaid aidata maha kandmise kulu minimeerimises ja ka abivajajate leidmises.
Mida ootate käesolevalt aastalt ning mis on suurimad muudatused, mis saavad toimuma? Kui suurt käibekasvu ootate võrreldes eelmise aastaga?
Käesolevalt aastalt ootame jätkuvalt ilusaid kasvunumbreid. R-Kiosk kasvas kokkuvõttes eelmisel aastal tublisti ja käesoleval aastal ootame vähemalt samasugust, kui mitte suuremat kasvu. Selle jaoks tuleb teha palju tööd, luua head ja maitsvat toitu ning olla sobivates asukohtades. Omanike ootus on 5% võrreldavat kasvu igal aastal.
Käesoleval aastal jätkame kindlasti ka R-Akadeemiaga. Veebruaris toimub teine frantsiisipäev, mis on R-Kioski kõige tähtsam päev aastas. Seal võtame möödunud aasta kokku, räägime tulevikuplaanidest ning uuendustest. Seal valime ka aasta parima frantsiisipidaja. Kõikides Reitan Grupi ettevõtetes on see kujunenud auväärseks traditsiooniks igas riigis kus tegutseme.
Oluliselt laieneb ka toidu sortiment. Valikusse lisandub tooteid ka neile, kes on enda toidulaua suhtes kriitilisemad ja nõudlikumad.
Avame uutes asukohtades R-kioskeid, mis on oluliselt suuremad, kui varasemad müügikohad. Eelkõige peame silmas kliendi mugavust ning arvestame, et toidu jaoks oleks rohkem ruumi.
Mis on Teie suurem visioon R-kioskiga? Milline on R-kioskite kett näiteks 10 aasta pärast?
Meie tegelik äri on aeg. Unistus on see, et R-Kiosk tuleb inimesele esmavalikuna pähe, kui ta tunneb janu ja tahab süüa. Kuna pakume kiiret kehakinnitust jääb meie klientidel rohkem aega selle jaoks, mis on tema jaoks päriselt oluline. Müüme ka head tuju, sest näljane inimene on kurb ja tige.
Minu südamesoov on, et R-Kiosk ei muutuks staatiliseks organisatsiooniks ning ka kümne aasta pärast suudame rahuldada kliendi vajadusi kompaktse sortimendiga. Kliendil peab olema võimalik teha oste kiiresti ja mugavalt, seega leiab edaspidi müügikohtadest erinevaid tehnilisi lahendusi.
R-Kioski jaoks on inimlik kokkupuude väga oluline. Põhjus , miks me pakume oma kaupluseid frantsiisile on selles, et müügikohtades kohapeal oleksid silmad, kõrvad ja südametunnistus, kes näeb , milline klient tema poes käib ning mida tal vaja on. Ka kümne aasta pärast tahame olla inimlikud ja oma kliendile lähedal.
Kui õigustanud on Teie frantsiisi süsteem? Mis on olnud suuremad probleemid?
Oleme seda teinud juba neli aastat ning kõige keerulisem on leida häid inimesi. Meil on selle aja jooksul olnud väga palju toredaid edulugusid. Paljud on ettevõtlusega alustades lausa õitsema löönud ning tänaseks on nende töö ja elu hoopis teistsugused kui mõned aastad tagasi. On muidugi ka juhtumeid, kus poe pidamine ei õnnestu, sest ei oldud valmis vastutuseks.
Edukas poepidamine niimoodi ei õnnestu kui riiulid on tühjad ning kassas morn töötaja. Frantsiisipidaja peab eelkõige oma inimeste eest hoolitsema ning neid juhtima. See on suur vastutus. Paljudel alustajatel tegelikult puudub inimeste juhtimise kogemus ning see on ka üks põhjus, miks me oleme loonud nende aitamiseks R-Akadeemia.
Frantsiisipidajaks võib loomulikult hakata igaüks. Kuid tegelikult on kõige tähtsam on frantsiisipidaja suhtumine. Eelkõige peavad tulevasele ettevõtjale meeldima inimesed. Nii oma meeskond kui kliendid. Ning tal peab olema siiras soov neid aidata ja tal peab olema tahe inimestega töötada.
Hetkel on teil umbes pooled kioskid frantsiisilepingutega kaetud. Millal saavad kõik kioskid frantsiisi alla?
Meil ei ole kindlat tähtaega. Anname kaupluse frantsiisile vaid siis, kui leiame tubli kandidaadi.
Kui tähtis on teie jaoks heategevus ja sponsorlus? Mis on teie põhimõtted? (eelmisel aastal aitasite SOS Noortekodul koguda raha küttesüsteemi uuendamiseks)
See on meie jaoks väga oluline. Reitan Grupp kellele me kuulume on sotsiaalselt vastutustundlik organisatsioon igas riigis kus tegutseb. Nii ka R-Kiosk Eestis. See hõlmab planeedi ja oma kodukoha hoidmist, inimeste arendamist, ning tervise eest hoolitsemist. Toit ja jook peavad olema arendatud ausal viisil selliselt, et nad on maitsvad ning me teame, mis nende sees on ja mis nad meiega teevad.
Heategevuse poole pealt oleme igal aastal valinud ühe projekti, millega tegeleme. See aasta panustasime Vähifondi „Kingitud elu“. 2017. aastal on plaanis toetada ühte tudengitele suunatud projekti.
Kuidas te tunnustate ja märkate enda töötajaid?
Märgata ja tunnustust jagada tuleb iga päev. Kõige suurejoonelisem tunnustamise ja märkamise koht on muidugi meie frantsiisipäev. Siis valime aasta edukaima frantsiisipidaja, ettevõtja kes on ületanud ennast ja saavutanud nii finantsiliselt kui emotsionaalselt kõige rohkem.
Ka tööväliseid saavutusi püüame toetada ja tähele panna. Eelmisel aastal korraldasime ettevõtte sisese liikumisvõistluse, mis kestis kolm kuud. See koosnes kolmest alast – jooksmine, rattasõit ja kõndimine. See oli tore, armastatud ja haarav võistlus, mis muutis nii mõnegi osaleja tervist ja eluviise ja loomulikult tõmbas tähelepanu enese eest hoolitsemisele ja tervislikumatele eluviisidele.
Eelmisel aastal hakkas ilmuma ka kuukiri R-uudised, kus kajastame R-Kioski pere saavutusi, uudiseid, persoonilugusid meie enda inimestest, ning ka klientide positiivset tagasisidet ja kiitust.
Kui paljudele R-kioskitele veel on Eestis ruumi?
Sellel aastal avame umbes kümmekond uut kauplust. Kuid müügipunktide arv ei olegi niivõrd oluline kui meie kohaolu kliendile just sobivas ja vajalikus asukohas. Siin on kindlasti arenguruumi.
Me oleme esimene Reitan Groupi ettevõte, kellel on kauplused nüüd ka merel – laeval. Esimesed nädalad Leigeril tõestavad, et kliendid on meid hästi vastu võtnud.
Kes on teie põhilised konkurendid? Kelle tegemisi te igapäevaselt jälgite?
Meie konkurentideks on kõik, kes pakuvad kiirele liikuvale inimesele jooki ja sööki. Kui vaadata suuri jaekette, siis ka nemad avavad enda väiksemaid formaate, müüvad kohvi, võileibu ja pagaritooteid. Autoga liiklejatele on mugavad kõik tanklad, kes pakuvad samuti head taset. Hea on see, et kaasa võetava toidu kvaliteet tänu sellele aina tõuseb ja kõige rohkem võidab klient.
Mujalt maailmas on meile eeskujuks Pret A Manger. Nende tooted on väga maitsvad, värsked ja kvaliteetsed ning vähem tähtis ei ole LUGU mis selle kõigega kaasas käib. Nii et meil on suur ambitsioon.
Suureks eeskujuks on meie enda gruppi kuuluv 7eleven Taanis, kes on värske ja tervisliku toidu osas viimastel aastatel suure revolutsiooni teinud. Eelmisel aastal tunnustas nende edusamme isegi ajakiri Vogue. Nende toodete kontseptsioon on lihtne, tervislik ja loogiline. Loomulikult on tee eduni on olnud neil okkaline koos paljude katsetamistega. Viie aasta skaalal on see kõik ära tasunud ja toonud neile suure edu.
Kas kunagi tuleb ka päev, kui R-kiokites on kasutusel iseteeninduskassad?
Jah, tuleb.
Milliseid uusi tehnoloogiaid plaanite veel lähiajal kasutusele võtta?
Iseteeninduskassa on üks nendest projektidest, mida sellel aasta plaanime teostada. Lisaks investeerida sellisesse tehnikasse, mis tarbijale otseselt silma ei paista – näiteks võimsamad ahjud, mis võimaldavad kohapeal valmistada mitmekesisemat sortimenti tooteid.
Selle aasta arenduse märksõnadeks ongi toidusortimendi laiendamine ja iseteenindus.
Milliseks juhiks te ennast peate? Mis on teie tugevused ja nõrkused?
Loodan, et olen selline juht, kelle alluvuses tahaksin ka ise töötada.
Mulle meeldivad inimesed ning otsin enda ümber kaasteelisi ning juhina võtan endale kohustuse olla hea teejuht. See ei ole privileeg vaid väga suur vastutus pakkuda nendele toredatele inimestele, kes on otsustanud meiega liituda, mõnusat töökeskkonda. Inimene saab olla meie juures see, kes ta on, tuues välja enda parimad omadused ning ta ei karda eksida ja vigu teha. R-Kioskis töötavad ühiste väärtustega inimesed ning meil on siin loominguline ja produktiivne õhkkond. Nii sünnib maitsev toit ja teised edulood.
Ma kindlasti ei ole ise nõus töötama teistmoodi.
Mulle on öeldud, et võiksin vahest olla karmim, aga selle jaoks on oma aeg ja koht. Ma eeldan inimestes ja kolleegides kõrget enesekriitilist meelt ning ma ei lepi keskpärasusega. Olen ise enda suhtes väga nõudlik ning eeldan, et minu kolleegid on enda suhtes sama kriitilised ning ei taha sooritada keskpärast tulemust, sest see on halvem kui halb. Karm saab olla ka lühikeste sõnadega.
Tugevuseks pean head inimeste tundmist. Saan aru, kes sobib või ei sobi meie seltskonda. Kellel on olemas meile vajalik X-factor.
Nõrkuseks võib pidada seda, mille all kannatab enamus juhte, et ei oska ennast välja lülitada ega vajaliku hetkel puhata.
Seotud lood
Kümme endist Soome R-kioski frantsiisi kasutajat süüdistavad kioskiketti eksitava info esitamises, andes hagi Vantaa kohtusse, kirjutab Kauppalehti.
R-Kiosk valis frantsiisipäeval parimaks frantsiisipidajaks Virve Kõivomägi, kes juhib Ülemiste City väikepoodi. Tegemist on R-Kioskiga, mis teenindas eelmisel aastal enam kui 150 000 klienti. R-Kioski tegevjuhi Tiia Ilvese sõnul on frantsiis turvaline viis proovida kätt ettevõtjana.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.